80-80-20
Jag har ätit LCHF ett tag. Mår asbra men går inte ner i vikt.
så nu måste jag börja köra lite mer strukturerat. Tänkte lägga in i minmat. men jag har en fråga.
när man säger t.ex. 80-80-20, menar man rena gram av fett protein och kolisar?
alltså om jag skulle äta 100 gram ägg så har jag ätit:
ca 10 g fett, 12,5 g protein och 0 gram kolhydrater? (enligt min mat) och att det då ska räknas av mot mitt totala intag på 80-80-20 ? (eller vad jag nu väljer att lägga mig på efter att ha läst mer om det här på forumet).
I så fall är det ju otroligt enkelt!! Jag försökte knäcka koden för skaldeman-indexet eller vad det hette, men det fattade jag faktiskt inte riktigt…

Men herregud, cirkulerar det där fortfarande? 80-80-20 var en individuell rekommendation för en liten, inaktiv kvinna som har svårt att bli av med de allra sista trivselkilona.
För de allra, allra flesta innebär det svältkost, vilket kommer att dra ner förbränningen och göra det ännu svårare att gå ner i vikt. Dessutom mår man dåligt samtidigt.
Du bör äta minst 1g protein/kilo kroppsvikt (exakt hur man räknar är lite omdiskuterat, men där någonstans bör du ligga), högst 20g kolhydrater (eller någon annan nivå som du väljer), och sen fett tills du blir mätt. Mängden fett i gram ska överstiga mängden protein och kolhydrater tillsammans (Skaldemans ratio).
Vill du ha hjälp med att se vad det kan vara som gör att du inte går ner i vikt (under förutsättning att du är överviktig förstås), så registrera gärna en eller ett par dagar i Minmat och skriv in här, så får du hjälp av fler ögon att se vad du kan ändra på.
Vanliga misstag är t.ex. att man baserar hela måltider på mejeriprodukter eller äter alldeles för mycket nötter etc.
Hej
Matematisk räknar man så, men när jag kollade ägg i min mat var det 1,4 g kolhydrater i 100g ägg.
Cirkulerar? Ja det ligger ju massa sådana inlägg här i forumet…
Jag är en inaktiv kvinna som har ca 20 kg att bli av med :) Och ganska kort…
Jag ska absolut föra matbok i minmat och lägga in, men problemet är att jag har noll koll på ungefär hur mycket som är lagom, vart jag ska börja. Att bara dra ner på kolisar verkar inte funka fullt ut.
Jag tror helt enkelt att jag har gått medias "ät hur mycket fett du vill och bli smal".
Jag behöver någon typ av riktlinje, men av det du säger så skulle jag kanske testa med:
85 gram protein
10 gram kolhydrater
ca 100 gram fett
och sen öka på ifrån detta? Jag förstår allt det här med att LCHF inte handlar om att räkna, men faktum är att nu räknar jag inte och jag äter alldeles för mycket…
LCHF funkar jättebra såtillvida att jag mår mycket bättre, men inte viktmässigt.
Minorca: bra, tack!

Har du 20 kilos övervikt ska du definitivt inte äta så lite som 80-80-20, och förmodligen är ditt exempel också i underkant.
"Lagom" är så mycket att du blir mätt, varken mer eller mindre. Alltså inte proppmätt, men du ska heller inte gå hungrig. Eller aptitlös och frusen och hängig, vilket man också kan bli av för lite mat. Men att skriva ut ditt dagsintag här är en jättebra startpunkt för att få hjälp av andra att bedöma om det verkar rimligt eller om det finns något du kan pröva att ändra på.
#3 Ja och om du läser dessa trådar så ser du att de flesta avråds från att använda den metoden av de skäl som Aniara4 anger 
Poängen med LCHF är mycket att lära sig sin kropps signaler, att äta långsamt tills man är lagom mätt och gärna bli hungrig innan nästa mål. Fettet ska ersätta energin som man tidigare fick från kolhydrater. Eftersom fett är så mycket energitätare än kolhydrater så behövs det inte så mycket mängdmässigt.
Själv har jag just läst boken Hjärnkoll på vikten av Martin Ingvar och det gav mig lite idéer. Bland annat har jag alltid druckit mycket vatten före och till måltiderna och har ibland känt att jag inte har hållt mättnaden så länge. Martin Ingvar tipsar om att äta något fett i början av måltiden och att vara försiktig med att dricka i början av måltiden. Fett gör att magsäcken långsammare släpper igenom maten till tarmen och mättnadskänslan blir långvarigare. Dryck gör däremot att magsäcken släpper igenom maten snabbare. Tänk om det skulle vara så enkelt för mig? Känns nästan fånigt!
Fast ibland kan ju "småsaker" vara det som är bromsen.

Själv tycker jag det är bra att grunda med sallad. Tex ett 1/4 isbergshuvud. Ger fibrer och en viss grund.
#5 Härligt, då testar jag det!
#6 Ja, lagom… Jag tror jag är så fucked-up i mitt huvud att jag inte känner lagom riktigt. 25 års kalorijagande sätter sina spår i huvudet.
Jag vet att lchf är rätt för mig, jag hatade viktväktarna, viktklubben m.m. Det funkade. Ett tag. Men det var en PLÅGA. LCHF är ett sant nöje. Det leder till vilda diskussioner i min familj då min pojkvän har gått ner 65 kg med viktklubben och hållit det utan problem i flera år nu. Men jag lägger mitt fokus på att tjata på honom att inte äta margarin och lightprodukter =) Faktum är att han numera ofta väljer bort potatis, ris och pasta. Men jag har inte kommenterat det, tror det är lite känsligt.. *fniss*
Jag gick ner 10 kg direkt när jag började med lchf förra året, men jag började med T3 tillskott (sköldkörtelhormon, inte den vanliga sorten alla äter..) så jag vet inte riktigt vad som var hönan och vad som var ägget. Och slapp ledvärk. Och blev piggare. Och mera med i huvudet. Och fick bättre minne. Men det är ju en effekt som man får av både lchf och rätt behandlad underfunktion i sköldkörteln, så det vore ju själva f-n om det inte hade funkat!!

Jag äter LCHF sedan mars och Levaxin sedan tre år men tycker fortfarande att jag har så dåligt minne och önskar att jag var piggare. Är det Liotyronin du äter och bara det inget Levaxin eller??
#9 Ja, Liothyronin + Levaxin gick jag över till. Sjukt stor skillnad för mig. Otroligt svårt att få en läkare att skriva ut det om provsvaren är bra.

Jag har möjlighet enl. min läkare att gå över till det men gruvar mig för inställningsprocessen. Var det svårt att ställa in rätt dos??
#11 jag skickar ett pm till dig, det blir lite väl OT det här :)

OT, tackar jag kände det också men blev så intresserad. 

7. Vad innebär Annika Dahlqvists 80-80-20?
Vad är Annika Dahlqvists 80-80-20 som hon pratar om? Är det så jag bör äta för att gå ner i vikt?
Siffrorna 80g protein, 80g fett och 20g kolhydrater valde Annika troligtvis ut efter i huvudsak sitt proteinbehov, ungefär 1g/kg kroppsvikt.
Resterande siffror är tämligen godtyckliga, och är bara ett sätt att enkelt begränsa mängden energi man får i sig. Förmodligen låg 80 gram fett vid hennes smärtgräns för att inte vara hungrig -- fett ger energi, kroppen behöver energi. Det betyder inte att det är perfekt för dig! Hur mycket energi du förbrukar under en dag har helt att göra med hur mycket du rör på dig, hur vältränad du är och andra faktorer.
20 gram kolhydrater är inte heller ett krav, utan det är snarare någon sorts övre gräns som de flesta verkar följa i allmänhet.
Mjaha, hur skall jag göra då?
Om du märker att du inte går ner i vikt kan det bero på att kroppen helt enkelt inte behöver ta från sina egna förråd. Då kan det vara aktuellt att tänka på om du faktiskt är hungrig när du äter, eller om det bara är på slentrian. Lite vardagsmotion kan hjälpa till med hungerskänslorna och hjälper mot att skåpäta för att för att man inte har något bättre för sig, eller vad det nu kan vara.
Läs igenom råden i Hur vet jag att jag äter lagom med protein och Hur vet jag att jag äter lagom med fett, så kan du istället själv komma fram till vad som fungerar för dig. Mitt tips är att inte krångla till det för mycket med att räkna gram och kalorier, utan se istället till att just äta när du är hungrig, sluta när du är nöjd och se till att njuta av maten!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.