LCHF – TJEJTRÄFF
Lördagen den 10 juli kl 13, LCHF - TJEJTRÄFF
Välkomna "tjejer" i alla åldrar till LCHF-träff i Nordvästra Skåne.
Jag bor centralt. Det tar ca 2 tim med bil till Göteborg eller Jönköping, ca 1,5 tim till Malmö och södra eller östra Skåne. Över bron tar det ca 2 tim till Köpenhamn.
Jag inbjuder alla tjejer som vill deltaga. Det blir inga formella föredrag eller tal utan alla som vill får förmedla sina erfarenheter och hälsoframgångar eller motgångar av LCHF.
Vi kunde också slöjda eller pyssla, t ex LCHF-IDkort, kopior på Hälso-och sjukvårdslagen och andra intressanta upplysningar. Jag har Annikas folder från Optimal.
Det fina vädret får ni ta med er, jag bjuder på lätt lunch och eftermiddagsfika i lågkolhydratform.
För att arrangera denna träff behöver jag veta hur många som kommer innan måndagen den 28 juni.
Maila mig på
Här bor jag
http://kartor.eniro.se/m/pOVJv
Hjärtligt välkomna det är dags för en informell träff i södra Sverige
Helena Hesselmark
Vilket supertrevligt initiativ! 
Det låter bra, jag kommer.
Nu har jag skickat mail till en del av dem jag hade mailadress till.
Några kanske t o m har fått dubblett. Då är ni så klart dubbelt välkomna.
Helena Hesselmark
Åhhh…. låter jättekul! Jag bor i Halmstad och ska kolla almanackan!

Jag tänker också komma, låter jättetrevligt med en tjejträff.
Oj va roligt de åter synd att man bor i norrland
Hoppas ni får det trevlig 
Jag får väl komma upp och ordna en träff hos dig vid tillfälle
Helena
Låter trevligt. Är det några fler göteborgare som tänker komma? Jag tänker på samåkning (särskilt som jag inte har bil
). Går det att lösa praktiskt kommer jag gärna.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Vilket trevligt initiativ!
Typiskt nog jobbar jag den dagen men det kanske blir fler tillfällen i framtiden.
Jag har helt nyligen ändrat om min kost till LCHF och vill gärna inspireras ytterligare.
Nu börjar mailen komma om deltagande.
När jag öppnade datorn idag hade jag fått 4 nya mail med anmälan.
När ni kommenterar här på KiF så skriv gärna var i bor. Det finns intresse för samåkning.
Men glöm inte att också maila mig på
Huset är långt, men det finns trots allt begränsat utrymme. Jag funderar redan på att sätta upp ett partytält. Bra att ha om solen är för stark eller om det mot förmodan skulle regna.
Helena Hesselmark

Nej, Helena, inte bor du centralt inte! 75 mil enkel resa är tyvärr för långt när man inte har semester då. Men ett trevligt initiativ och jag hoppas ni får kul.
Effie!
Jag har tänkt att åka ner från Göteborg, tycker detta var så trevligt initiativ så det måste jag applådera. Hör av dig om du inte har fått "napp" från annat håll.
Ja, bra. Fyll bilen med tjejer och kom hit.
Helena
Hej!
Jag undrar om det finns någon sorts camping/vandrarhem i närheten, det blir ju annars ganska kort samvaro om man ska göra alla milen på samma dag. Eller är det bara jag som börjar bli gammal?
Frågan är alltså egentligen om jag tänker fel?
Yvonne
Det finns både camping och vandrarhem alldeles i närheten.
Det hela var tänkt att hålla på ett par timmar, dvs lunch - snack - fika -mer snack. Härifrån tar det ca 2 tim till Göteborg med bil.
Helena Hesselmark
Bjud gärna in dietisten Eva Kullenberg från Ängelholm! Det var hon som svarade så här på en fråga i lokaltidningen:
"Du är bland annat utbildad kock och legitimerad dietist, går de två yrkena att kombinera?
- Ja det går, men det är svårare att laga god mat med mindre fett. Mycket sunt förnuft har försvunnit när det gäller mat. Allting handlar om mängd, att äta efterrätt är jättebra, dels gör det att portionerna blir mindre dels höjer det blodsockret snabbt och man klarar sig längre på middagen utan att bli sugen på något sött"
Hon kanske kan lära sig något… 
Evas blogg
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag har för länge sedan skrivit på Eva Kullenbergs blogg att vi två inte är kompatibla.
Vi har haft flera duster på insändarsidorna i Helsingborgs Dagblad.
Jag önskar över huvud taget inte träffa henne.
Det finns fler personer i NV-Skåne som jag helst inte träffar heller.
Men de torde knappast höra av sig.
Denna träff skall gå i glädjens tecken.
Det finns gott om platser kvar.
Möjlighet till samåkning finns från Malmö ovh troligen Göteborg.
Helena Hesselmark
kitabu
Är det många som anmält sig? 
Det finns plats för fler. Vi kan också sätta upp partytält vid behov.
Välkomna
Helena Hesselmark
attans…befinner mig i storstaden GBG just då….annars hade det varit nära å bra…
Titta i tråden ovan det finns ngn som kör från Göteborg
Helena
Om någon åker tåg från Göteborg/Halmstad kan limousinen hämta i Ängelholm.
Tåg
avgår Göteborrg 09:42
avgår Halmstad 10:54
åter från Ängelholm 18:13
Det finns plats för 4 personer.
Deltagande skall uppmuntras därför försöker vi underlätta resan
maila mig om du vill bli hämtad (och lämnad)
Helena Hesselmark
OBS länken till min mail i #23
fungerar inte, i alla fall ine på min dator, men adressen stämmer
Helena Hesselmerk
Hej ! Är det någon mer som vill ha skjuts från Göteborg? Vi är nu 2 hela vägen + kanske 1 till från Halmstad. Säkert 1 till får plats.
SMS:a svar till mig min internetkoppling är lite osäker. 0733-530803
MVH Yvonne
Det verkar som om eniro-länken till min adress inte heller fungerar.
Min adress är
Östra Storgatan 118
260 60 Kvidinge
tel 0435-202 65
bra att ha om ni trots detta inte skulle hitta hit.
Helena
Jag har fått några kilo kokosfett av Achtungbaby. De som kommer till Tjejrtäffen på lördag får gärna ta en en del om ni vill.
Helena

Är det fortfarande problem med dina länkar för att maila. Ser fram mot helgen när vi ska träffas.
Om länken till min mail inte fungerar kan man bara skriva in adressen som vanligt.
Adressen är riktig, men som länk verkar det inte fungera, varför vet jag inte.
Jag börjar snart mitt nya liv som Miss Marple som inte kan mycket om datorer
Helena Hesselmark
Länkar till e-postadresser fungerar bara om man har rätt typ av e-postprogram installerat.
Numer pensionär i Nynäshamn
Vad är rätt typ av e-postprogram?
Är det min adress eller den som skall sända mail till mig?
Jag har tidigare haft länk till min g-mailadress som fungerat.
Helena Hesselmark
Den som skall sända mail till dig måste ha ett e-postprogram som förstår att det skall reagera på en e-postadresslänk.
länken i #23 och #29 är olika, i vilket fall. För mig fungerar #29. Där står det mailto: etc.
29:n funkar för mig med, har precis testat.
Det är en intällning i webläsaren. Man anger vilket program som ska hantera länkar av typen mailto. Man brukar nog bli tillfågad första gången man klickar på en sån länk. Det funkar alltså inte om man bara använder webmail, utan förutsättningen är ju förstås att man har ett emailprogram och har konfigurerat browsern att använda det.
Jag har anmält mig via mail att jag gärna kommer.
Vi ses på lördag.
Grattis på födelsedagen!
Med LCHF hälsningar
.
Grattis Helena!
Grattis säger jag med. Ha en trevlig dag.
Idag är det dagen efter, för igår var jag hos Helena H på LCHf träffen, mycket trevlig samvaro.
För mig mycket positivt att träffa Helena och de andra fina tjejerna alla med sin historia.
Jag har för min del haft (har) besök av sockermonstret, ingen trevlig kompis precis.
Jag gör allt för att säga upp bekantskapen med denne, hoppas vaje dag att det skall lyckas.
Jag blev verkigen imponerad av Helenas historia, som jag just nu faktiskt gått in och läst ordentligt.
Kanske kan denna träff få mig på rätt bana igen.
Mycket intressant var också den berättelse en av tjejerna talade om, när en läkare hon besökte inte ville ha med henne att göra, för att hon hade uteslutit kolhydrater i sin kost.
Detta är sanslöst.
Tack Helena för en fin och trevlig träff.

Jag var också där. Värmen var inte nådig, men vilken buffé Helena hade dukat upp åt oss. Köttet som var dovhjort var det möraste jag någonsin ätit. En helt super dag i Norra Skåne med många treviliga tjejer och härliga diskussioner.
Tack Helena!
Jag kan bara hålla med. En härlig lördag. Trevliga människor (det brukar KiF-are vara av någon konstig anledning), underbar mat (första gången i mitt liv jag äter dovhjort), ett hus - ja, skulle jag någon gång skaffa mig ett hus får det gärna bli något liknande; ett hus med själ, eller hur jag ska uttrycka det. Intressanta samtal; kul med ansikten på människor jag träffat här. Enda felet - var var ni andra tjejer? 
Tack Helena för att du bjöd in oss!
Hej! Härligt att ni hade det bra och grattis Helena i eftersskott. Jag hade jätte gärna varit med men med två småbarn så gick det inte. Men det skulle vara roligt om vi ordnade en liknande träff i närheten av Göteborg, då skulle jag absolut hänga på.
// Karin
Instämmer med föregående talares lovord över buffén och sällskapet. En sak är tydlig, det finns många bra anledningar att äta lågkolhydrat.
Det finns även ett stort behov av informera om patientens rättigheter, det verkar lätt att gå vilse i sjukvården och fördomarna om lågkolhydratkost finns fortfarande kvar. För att inte tala om alla missförstånd om vilka regler som gäller behov av blodsockerkontroll och utskrivning av stickor till typ 2-orna. Än har vi mycket att göra.
//Elisabeth

Diabetiker behöver mycket mer information om sina rättigheter, det är helt klart efter våra samtal. Det är mycket stora skillnader beroende på var i landet man bor. Och det är genom sådana samtal som vi förde hemma hos Helena som vi kommer vidare, mer sådant behövs.
Ja, nu är det dags för en gedigen handbok föfr diabetiker. Hur man skall bete sig i mötet med den oförstående och okunniga vården.
Jag skall bara varva ner först, sedan börjar jag skriva.
Helena Hesselmark
Jädrans pigg 70-åring måste jag säga!
Det måste vara LCHF - Eller vad tror ni?
Undras om jag hinner så långt på 3 år.
Hjärtligt tack !
Fantastisk bjudning, trevlig samvaro med goa tjejer och visst kan vi köra en uppföljare här i Göteborg. Låt höra vad ni tycker och om isåfall ungefär när.
Jag är medlem i ett Gille här och vi kan hyra Gillets fina lokal (belägen precis vid havet) för en billig peng, men lokalen/stugan är väldigt populär så det måste planeras i god tid.
Tack Helena för en fantastisk lunchbuffe ( dovhjorten helt fantastisk- första gången för mig också) och trevlig samvaro.
Det var så roligt att träffa alla, synd bara att tiden gick så fort. Alla har olika erfarenheter/berättelser från "vården" som man kan lära av.
Tack Yvonne och Effie för att jag fick lifta med er och tack Helena för limousine servicen till Ängelholm.
Yvonne, jag tycker det låter kanon med möte i Göteborg. Jag kommer.
i den tropiska natten före åskan….
hälsar
ami
Tack för en trevlig eftermiddag med god mat och samvaro! 
Seadancer:
Jag minns att du sa något om alzheimers och insulin. Något om att hjärnan inte kan ta upp det glukos som behövs. Skulle gärna vilja titta lite mer på det. Är det på nätet du läst det? Finns länk? 
Hälsningar
Emy
#49 Jag har för mig att Annika Dahlqvist har skrivit något på sin blogg om insulin och Alzheimers - fast inte insulinresistens. Det var något om att det fanns ett ämne som tog hand om och bröt ner insulin och något annat ämne - och fanns det för mycket insulin så räckte det inte för att bryta ner det andra, och detta andra var på något vis skadligt för hjärnan. Kanske går det att googla på bloggen - eller kanske finns det någon annan här som lägger sådana här saker på minnet…
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/insulin_bygger_alzheimer
#51, kanske det här?
Javisst var det givande. Det behövs flera dylika träffar där varje persons erfarenhet kan komma fram.
Helena Hesselmark
Ska kolla igenom det ni tipsat om. Tack!
Jag sökte hos kostdoktorn och hittade denna. Verkar mest handla om LCHF och Alzheimers. Verkar fungera bra ju!
Här ser ni ett foto från den allvarliga diskussionen.
Vi kom fram till att det finns många brister i vården och att förståelsen för överviktiga och diabetiker både typ 1 och 2 som vill leva längre och friskare med LCHF behöver förbättras. Vi beslöt att göra en insats. Vad exakt det skall bli är än så länge svävande - men vi svävar i rätt riktning.
Svårt att fotografera i skugga!
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
#49 Hej Emy
Jag hade läst en artikel i 2000-talets Vetenskap. En teori är alltså att hjärnans nervceller (neuronerna) utvecklar insulinresistens, där snabba kolhydrater, transfettsyror, margariner spelar stor roll för sjukdomsförloppet. När neuronerna p.g.a insulinresistensen inte kan ta in glukos i cellerna förtvinar de och dör.
Läkarparet S.och M. Newport har skrivit hur de "väckte döende" celler till liv med kokos fett. Läs Doc. Mary Newports hemsida www.coconutketones.com. Där finns länkar till forskning samt hela historien om hur hennes man (Alzheimers diagnos vid 53 år) blev bättre. Även en intervju med dem båda.
Det är spännande läsning så mycke nöje….
hälsar ami

Åh va trevligt det låter, men jag hade inte kunnat komma i lördags, då vi hade kalas för vår son (5år).
Men jag kommer gärna om någon fixar träff i Göteborg.
(Bor i Landvetter.)
Tjusigt Effie
Helena
Lunchen var tjusig, Helena, och alla deltagarna - det gick bara inte att missa. 
Seadancer!
Om det verkligen faktiskt stämmer med verkligheten att kokkosolja har den fantastiska verkan på alzheimers. då är det bara att börja använda den som förebyggande tillskott för allt som man inte vet att man lider av. Jag menar faktiskt allvar, kanske ligger det någon sorts brist (som kan fixas med kokkosolja) som gör att vi inte digrerar D-vit. på rätt sätt.
Har läst någonstans om något som kallas Red Palmoil som kommer från frukten av palmträdet och används av både afrikaner och asiater för de flesta sjukdomar. Kan ju hända att det faller under kategorin "folktro", men jag tycker att det saknas pålitliga uppgifter om allt möjligt och vet därför inte vad man ska tro på, särskilt nu när så mycket har kommit i dagen.
Angående Red palmoil är det någon mer som läst om eller prövat och vet någon var man isåfall kan köpa?
Googla
Röd palmolja
välj sidor från Sverige, det kommer upp ett par olika alternativ
Helena
Yvonne,
Ska vi försöka få till en träff i din lokal? Fast då kanske vi ska starta en ny tråd för detta. Jag är säker på att det finns intresse. När är lokalen ledig? Vet vi det kan vi ju bestämma något lämpligt datum.
Effie, Hej!
Det finns inga lediga lördagar förrän i november. Söndagen den 26 sept, är än så länge ledig och den 3 okt. Det finns fin möjlighet att laga mat om man vill bygga på det spåret eller kyl/frys om vi ska ha med egen skaffning. Plats för ca 50 pers. om så många kan tänkas vara intresserade. Skintebo Gille heter föreningen, den som vill kan själv hitta hemsidan.
Kan man kanske be om din hjälp för en ny tråd och annat sånt som jag inte är så duktig på?
Hej, tror ni inte att det blir för många med 50?
Jag misstänker att vi inte fått diskuterat ens hälften så mycket om vi varit så många fler än vi var hemma hos mig.
I små grupper vågar och vill de flesta berätta, fråga och kommentera det de vill ha fram, men i större grupper försvinner lätt den känslan.
Som ni alla vet har jag inte det problemet men det syns ju på bloggarna att det är många som har frågor och kan man ställa dem annonymt är det lättare.
Men den problematiken får göteborgarna ta sig an.
Helena Hesselmark
Jag menade inte att vi behöver bli så många som 50 - bara att tala om maxtalet för den lokalen. Faktiskt tror jag att du har rätt med smågrupp men kanske vi om vi har plats och en heldag att vi kan bli 2-3 smågrupper som kanske avlämnar rapport vid dagens slut eller spar den detaljen till detta forum. Huvudsaken är att vi lär känna varandra och utbyter erfarenheter och kunskaper-stöttar varandra.
Med vänlig sommarhälsningntill er alla.
Yvonne