Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6052 ggr
dkny1984
0

Svullen

Hej!

Jag ær væl den som hør til hyfsat ny hær och jag har nu uppskattningsvis hållit på i 2 veckor med denna kosten och nu denna veckan så kænner jag mig uppblåst och svullen vet inte om de kan bero på att jag har den veckan som alla kvinnor måste gå igjenom?!

Vad tror ni kan de ha något att sæga,eller va kan de annars bero på?

Sen undrar jag hur många ggr ær de ok per dag att inta tex: cf,grædde liksom hæller man en skvætt i kaffet så ær de inte bra att æta grædde och hallon som efterætt samma dag????

MimLan
0

Brukar du vanligtvis vara svullen när du har mens? (Jag förutsätter att  "veckan" syftar på mens och inte PMS här.)

Svullen mage brukar bero på kosten. Spannmål och mejerier är sådant som magen kan reagera på.

Om, och hur mycket, du klarar av att inta mejerier, är tyvärr något du får ta reda på själv. Det är individuellt hur man reagerar på det. En del triggar på mejerier, andra får inte viktnedgång, andra äter inte tillräckligt med riktig mat för att de äter för mycket grädde, en del har magar som inte tål det. Och för andra är det inget problem alls.

(Det är enklare om du i dina frågeställningar definierar hur mycket intaget handlar om. Om jag äter en gång om dagen och har 100 gram grädde i den måltiden, är det en stor skillnad mot om jag äter fyra gånger om dagen och har 100 gram grädde i varje måltid.)

anonymGoteborgska
0

Hej!Vi är i fas med varandra.Är inne på min tredje vecka.Glad

Pms och mens gör mig svullen men har du inte varit det innan så kanske det har att göra med att kroppen ställer om sig.

Din fråga om grädde vet inte jag, men jag tror du kommer få svaren från "experterna" här inne att det får du själv känna efter hur mycket du kan äta varje dag.

Jag äter det jag mår bra av men ta bort socker, bröd, pasta, ris, undergjordgrönsaker,frukt, all spannmål men äter en hel del andra grönsaker, hallon, blåbär och jordgubbar nu när det är säsong, kött, kyckling, ägg, fisk, ost och så hemgjordasåser av alla de slag + beanaise.

Äter du för att gå ner i vikt och/eller för att må bra?

dkny1984
0

Ja jag burkar alltid "væxa" eller kanske samla på mig vatten som de heter nær jag har den roliga veckan.

Och jag har ingen aning om jag inte tål mejerier men jag uppskattningsvis sjælv tycker ju inte att jag æter de så mycket kanske någon matsked hit och någon tsk hit vartfall til middargarna?

Men vad byter ni ut mejerierna med då?? liksom før att få i er fettet som gør er mætta och smaksensationerna???

Behøver hjælp måste ner några kilo inte upp :(

MimLan
0

Har du enbart ätit LCHF i två veckor, finns det inte på någon skala att du kan bedöma vad du tål och inte. Du är i en omställningsfas som kommer att pågå ett bra tag. Jag föreslår att du tar det lite lungt med att dra slutsatser. Läs tråden Vanliga frågor & svar som finns bland de översta trådarna här till vänster.

Det är även normalt att vikten går upp för en del när de har mens och/eller PMS. Det går inte att tolka det som att du har gått upp i fett-vikt då.

Man behöver inte byta ut mejerierna, det är ganska vanligt att inte äta mejerier alls. Utgår man från fullfeta matvaror är man i stort sett i hamn på rätt fördelning. Ät mer fett protein, helt enkelt. Men jag vidhåller att du inte kan dra några slutsatser alls när du står mitt uppe i omställningen. Du kan lika gärna singla slant om vilka slutsatser man skall dra i ett så tidigt skede.

dkny1984
0

Ja! kanskje jag bør lugna mig :) men jag ær livrædd att jag ska lægga på mig så att jag går upp i vikt næ'r de ær ned i vikt jag strævar efter eftersom jag har 10 kilo att tappa.

Men hur lång tid kan man egenmtligen førvænta sig att man ska børja se resultat? eller ær det också individuellt? Kænsn som om de måste fionnas någon slags riktlinje så att man inte helt pløtsligt har ølagt på sig 10 kilo till før då vet jag helt ærligt inte hur jag skulle klara den nedgången?!

Men før øvrigt mår jag hur bra som helst bættre æn jag trodde och de som jag tycker ær svårt ær væl kanske de med mejeriproudkterna hur mycket man ska æta och får æta om man skal se til de målet jag strævar efter????

MimLan
0

Framför allt, sluta titta på vågen. Vågen visar inte om din kropp har lagt på sig muskelvikt, och då reagerar du negativt på det, trots att det är något positivt.

Använd ett måttband och mät dig istället. Då har du koll på om du faktiskt går ner i fettvikt.

Bekymra dig inte så mycket om mejerierna ännu. Får du sötsug av dem, så bör du sluta med dem. Än så länge vet du inte om de är ett hinder för dig i viktminskningen, så låt dem vara om du stressas av att inte kunna använda dem i matlagningen. Ät när du är hungrig och basera dina måltider på fett protein, ev. något fett tillbehör och grönsaker, så är du inte fel ute. Ät större måltider om du inte är mätt tillräckligt länge. Poängen är att du skall lära dig att lyssna på din kropps signaler.

Det går inte att svara på vad som fungerar för dig, eftersom du inte berättat vad för historik du har, har du mycket bantning i bagaget, är du sjuk, har du sötsug, är du stressad, osv. Men återigen, ta det lungt och låt kroppen få ställa om sig i lugn och ro utan att du testar en massa olika upplägg.

dkny1984
0

Tusen Tack MimLan :) de høres førnuftigt ut de du ger svar på

Jag har bantat næstan hela mitt liv olika viktværktarna, de viktprogrammet på aftonbladet, herbalife lite sånt.

Och førra året brøt jag foten och gick upp vælldigt så nu har jag då som sagt 10 kilos øvervikt vet inte hur mina anlag ser ut då jag ær adopterad.

Ær 26 år och ær 157 cm lång væger nog uppksattningsvis nærmare 72 kilo har ingen våg men skulle uppskatta de så.

Dærfør behøver jag nu gå ner i vikt, och jag ær rett og slett livrædd att gå upp i vikt eftersom de inte ær vad jag behøver..

Så egentligen så hade de varit bra og veta om detta funkar før jag mår ju bra av kosten och kænner inget søtsug længre som jag gjorde førr.

Då kunde jag køpa en chokladkakak varje helg och køka upp i ett nafs nu har jag inget sug alls.