Hur mycket kolhydrater är okej?
Jag är lite förvirrad över hur mycket kolhydrater som är okej (för en då relativt strikt LCHF-diet). Jag ser massor av folk äta fet yoghurt t. ex. som innehåller nästan 5% kolhydrater, samtidigt som jag har hört folk tala emot exempelvis tomater (3.72g kolhydrater) och morot (8.69g).
Är det skillnad på kolhydrater och kolhydrater?
Vilken daglig mängd kolhydrater anser du är okej?
Skulle du tycka det var okej att äta en vitkålssoppa med 200g vitkål (3.94g per 100g)?
Tack på förhand!
Personligen ligger jag under 10g/kh per dag. Det fungerar bra för mig; jag mår toppen och tappar i vikt. Har provat att gå upp till 40-50 kh vissa dagar men blir alltid dålig i magen, så jag antar att jag personligen är känslig.
Mitt tips är, som säker många andra också kommer att rekommendera, prova dig fram. Alla är vi olika (som tur är) 
Kolhydratmängden väljer du själv och likaså varifrån dina kolhydrater kommer. Jag väljer att ta mina i form av lågkolhydraqtbröd och lite mjölkprodukter. Är inte särskilt förtjust i grönsaker så därför blir det lite eller inga kolhydrater där. Men det är mitt val.
Vitkål är en av de bra LCHF-grönsakerna.
Det är väldigt olika. Jag tror det är viktigt att tänka på att man inte – som man kanske varit van vid från fettsnåla dieter – tror att man kan "äta fritt" av grönsaker. Man kan lätt gå och småsnaska på körsbärstomater, t.ex.
Jag tycker att din soppa låter helt OK om du kan äta den och gå ner. Men det är viktigt att du får i dig protein och rejält med fett också, så att det blir rätt proportioner. Vitkål fungerar oftast bra för mig. Jag finstrimlar det ibland och har tillsammans med köttfärssås.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
För att få protein i vitkålssoppan har jag brynt köttfärs i den. Bitar av korv med hög kötthalt funkar också. Eller så kan man göra frikadeller, som man alltid fick i kålsoppa förr. Dvs rulla köttbullar och låt dem koka direkt i soppan.

Man bör titta på den totala mängden KH per dag och finna sin egen gräns.
Till en början är det nog bra att hålla den lågt. Kanske 20 gram/dag några månader eller mer. I synnerhet om viktminskning är ett av dina mål.
Man kan ju hitta sin egen KH nivå när man väl är framme vid önskad vikt.

Instämmer med tidigare talare, man bestämmer sin egen nivå, lämpligen per dag, och sen håller man så noga koll man tycker att man behöver. Själv har jag kommit fram till att jag behöver ligga under 20g/dag, och helst inte mer än 10-15 egentligen. Varifrån kolhydraterna kommer bestämmer man också själv, men för de flesta är det bättre att "lägga sin kolhydratbudget" på grönsaker hellre än spannmål. En del mår också bättre av att dra ner på mejeriprodukterna.
Mina kolhydrater kommer till viss del från kaffe (1-2g eftersom jag dricker en hel del kaffe) med grädde, som jag fortfarande inte lyckats sluta med. Lite grädde i maten, ibland lök och kanske lite svamp, en skvätt tomatpuré eller krossade tomater när jag tycker att jag kan få in det i "budgeten", och så haricots verts eller blomkål, och så nåt gram eller två från äggen.
Du sätter själv vilken nivå du vill ha. Har du däremot problem med metabolismen och/eller sötsug får du lära dig vad du tål och inte.
http://johannaskost.blogspot.com/2008/07/om-att-ha-matbegr.html
Tack så mycket för alla svar! :)

Det finns som sagt vad ingen magisk gräns där allt bara blir bra!
Fördetförsta beror det på hur känslig man är och om man har några metabola problem.. en del måste ligga i Ketos hela tiden medans andra knappast påverkas alls!
Fördelen för alla med lägre kolhydratintag är iallafall att man slipper att blodsockret åker bergodalbana, vilket i sig verkar lugnande och hungerdämpande.
Har man väl ett lågt och lagom blodsocker som kroppen själv upprätthåller så är det inte säkert att det blir så mycket bättre, såvida man inte har metabola störningar vill säga!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
För mig funkar det bäst att hålla mig på max 20 gram kolhydrater/dag men allra viktigast verkar vara att hålla nere mjölkprodukterna, det är de som brukar ställa till det för mig. Jag äter gärna vispgrädde och använder både creme fraiche och grädde i mat, men försöker att inte använda det flera gånger per dag eller varje dag.
Jag är nog inte riktigt med här skulle ni kunna förklara vad för kolhydrater som man skulle kunna ligga på om man ska nå 20 om dagen dvs jag lagar mat med cf, grädde i kaffet och har oftast nått kryddsmör men som idag åt jag hallon med säkert 2 dl vispad grädde.
Hur ska man veta på ett ungefär vad som är ok och hur märker man de, man vil ju inte öka i vikt direkt.

Grunden.. är kött, fisk, fågel, ägg, fett och grönsaker.. där får du inte i dig speciellt mycket kolhydrater, det är själva basen.
Det är det andra som du skall räkna på, all grädden, youghurten, osten, mjölken, mejerier, förutom smör som lätt sticker iväg.
Det är altså bättre att ta en liten skvätt grädde i kaffet än mer mjölk, då vitefekten blir starkare på mindre mängd och därav mindre kolhydrater.
Stek gärna i cocosfett och smör, ta även cocosfett istället för grädde osv.
Är du inte extremt känslig spelar det mindre roll om du får i dig 20 eller 50 gram kolhydrater per dag, du är ändå i Ketos.
Och det är varken ketosen eller fettet som gör det.. det är avsaknaden av kolhydraterna som håller ner insulinhalten.
Det finns ett talesätt som säger att man måste äta fett för att bränna fett.. det är inte riktigt sant för mängden fett påverkar inte fettoxidationsförmågan.. det är kolhydraterna som gör det.
Mer kolisar är lika med mindre fettoxidation och vise versa.
#11 Är fokus på mat, snarare än mejerier, är det inget problem.
Det är maten du skall bli mätt på, äter du mycket vispgrädde till efterätt, är det inte riktigt maten som mättar. Kryddsmör har inga kolhydrater att tala om. Ät mer av proteinet, som bör vara fett, så minskar ditt behov av stora mängder mejerier.
Finns de någon uppskattningslista som man skulle kunna ta del av liksom hur mycket man tar och så av tex grædde, kesella eller keso.
Menar givetvis tex 1 dl ær lika med de? och en msk tsk osv.
Hade vart bra att veta riktlinje speciellt nær jag kanske har i 1 msk grædde i morgonkaffet
det går inte att ha sådana listor, det beror ju helt och hållet på hur många kolisar man äter (det är ju helöt individuellt) och vad man äter i övrigt… ska enbart kolisarna komma från mejerierna och man ska hålla sig under, säg 20 så blir det ju antingen knappt 6 dl grädde eller nån kombination av dem, men som sagt… sen får man i sig från grönsaker och annat också…
Sen förstod jag inte andra stycket, 1 dl är lika med de? Vaddå de? om du menar hur mycket en dl är så motsvarar en dl ofta ca 100 gram. 1 msk är ca 15 gram men det varierar lite men i grova drag så…
Mitt råd är att införskaffa en liten digital köksvåg. Köpte min för närmare 10 år sen och har använt den hur mkt som helst. Kostade 150 spänn har jag för mig - nån kampanj på coop - och det är den värd, med råge. Märket Melissa.
Sen är det bara sätta igång och provväga. Håller man på med det några dagar så har man fått en rätt god uppfattning om t ex hur mkt "en skvätt" grädde är.
Att samtidigt med vägandet registrera det man äter, i minmat.net gör att man får ännu bättre koll. När man väl kommit in i det går det jättebra att köra utan vägning och regning.
jaha jag missförstod nog lite! Eller det första med listorna iallafall!

Ja, den listan står som regel på matförpackningen.
Som regel anges macronutrienter i gram av 100 gram vara.. och om en lista säger 5 gram kolhydrater så innebär det om förpackningen innehåller säg 200 gram att om du tar hälften så blir det cirka 100 gram vara.. dvs 5 gram kolhydrater.