Tokiga gamla böcker
Hittade en kokbok hemma från 1986 och bestämde mig för att kolla lite, eftersom jag saknar recept på rejäla, gammaldags kötträtter, grytor och stuvningar och så. Detta fanns mycket riktigt, och trevligt nog måste den här boken ha hunnit komma ut innan det blev riktigt vanligt med lightprodukter eftersom alla recept innehåller fullfettsvarianten om det är någon mjölkprodukt i. Inte ett ord om "light", bara en liten notis om att man kan ersätta grädden med buljong om man vill ha en lättare gryta.
Men de inledande kostråden, huj.
"Exempel på en dags basmat för en vuxen:
600 g mjölk
100 g mjukt matbröd
25 g hårt bröd
30 g ost
30 g matfett
250 g potatis
50 g mjöl/makaroner/gryn/flingor
(…) Fett ska vi snåla med, eftersom det lätt lagras som energireserv i kroppen"
Det som här kallas basmat ska ge 2/3 av energibehovet, och resten ska täckas av "tillägget": rotfrukter, frukt, grönsaker, kött, fisk och ägg.
Ingen överraskning där egentligen, men det var konstigt att se det så självklart uttryckt efter att ha snöat in på lchf i några veckor. Och sådär mycket "basmat" åt jag aldrig ens innan lchf, låter ju helt galet! Fast de kanske tänker att den genomsnittsvuxne är en 85-kilos man snarare än en 60-kilos kvinna förstås. Antar att det är ungefär de här proportionerna många äter.