Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8790 ggr
ikis24
0

Sojamjölk och kvarg

Hur är det egentligen med sojamjölk, är det bättre eller sämre att ha i kaffet än vanlig röd mjölk? Det innehåller visserligen lite mindre fett och dessutom vegetabiliskt sådant, men den osötade varianten innehåller dessutom mycket mindre kolhydrater. Kan inte riktigt vänja mig vid grädde i kaffet…Obestämd

Och kvarg. Jag har sett en del folk äta turkisk yoghurt till frukost, men finns det någon anledning till att fler inte äter kvarg? Den fullfeta sorten innehåller lika mycket fett som turkisk youghurt, mer protein och mindre kolhydrater. Rätt gott är det också. Fast lite dyrt? Det kan ju vara anledningen. Och så är det ju inte kokbart så man kan laga mat med det.

MimLan
0

Soja är inte bra för hälsan och då blir antalet kolhydrater ganska ointressant.

Du behöver inte vänja dig vid grädde i kaffet? LCHF är inte något som dikterar exakt vad du skall äta och inte, det handlar om vad du tål, vad du vill och vad som fungerar för dig. Fungerar det att ha vanlig mjölk i kaffet för dig så fortsätt med det.

Samma med kvarg, vill du äta kvarg och det fungerar för dig så gör det. Tittar du bland de som äter kolhydrater och baserar måltider på mejerier så ser du att inte de heller äter kvarg. Det äts inte av tradion och det finns inte mycket av den varan i affärerna.

mazen
0

Här kan du få lite info om varför man ska undvika Soja

Soja

ikis24
0

Tack för länken om soja! Mycket intressant här. Och tänk så mycket soja jag stoppade i mig under min period som vegan…

MimLan
0

Fördelen med att ha varit vegan och ätit mycket soja är att det bara kan bli bättre efter ett sådant utgångsläge. :)

DanielS
0

Finns det god och billig kvarg att köpa i Sverige? Gillar den tysa Sahne Speisequark (40% fett i torrvikt, drygt 10% våt), och billig är den också 1kg kostar mellan 10-15 Kr.

ikis24
0

Så billig kvarg har jag nog inte sett i Sverige. Lidl har billig kvarg, men inte så billig. God tycker jag att den är dock, krämigare än yoghurt och mildare smak…

DanielS
0

Jo, det är fantastiskt att man kan köpa kvarg hos Lidl i centrala Berlin för drygt 15Kr/kg med när den säljs här i Sverige kostar det mer än det dubbla om kvargen är billig.

[Pennylane1]
0

mamma gjorde alltid egen kvark förr i tia! Sen gjorde hon ofta kvarktårta, den där stavningen med kvarg har jag haft svårt att anamma!

ikis24
0

Hur gör man kvarg(k)? Är det avrunnen yoghurt, typ?

DanielS
0

kanske därför de flesta g uttalas som j-ljud i modern svenska istället för k-ljud?

[Pennylane1]
0

nej, enligt var jag minns när kvarken kom till Sverige, så tyckte folk att det lät äckligt , associerade till hästsjukdomen kvarka, så de fann på att isället stava det kvarg och uttala det kvarj… på tyska uttalas det med hårt k.

soderen
0

#5 Den kvarken köpte jag i tyskland i våras. Den var underbart god. Bara att äta med sked direkt ur förpackningen. 40% fett mums.

DanielS
0

Ja, och den smakar betydligt fetare än turkisk yoghurt även om fetthalten är den samma.

karinafp
0

Jo, visst äter vi kvarg! Det är bara så att Arla har döpt den till Kesella! Cool Finns i massor av smaker och fetthalter. Kommer ihåg att den hette Kvarg i början…

Muskrat
0

Ät/drick tillräckligt mycket soja så behöver du inte genomgå och hormonterapi inför könsbyte som man ;)

ikis24
0

Åh jisses, är det så illa som det låter ska jag kanske vara glad att jag inte har fått hår på bröstet redan :) Eftersom jag är snål tänker jag dricka upp sojamjölken som står i kylen, men sen får det väl bli standardmjölk i kaffet.

Och det är bara arlas tokdyra kvarg som kallas kesella, icas & lidls (något billigare, fast fortfarande dyra) märken kallar den för kvarg. Jag tycker att det är så himla gott som frukost, men det blir en sån prisskillnad mot typ äggröra så det är knappt försvarbart…

Braille
0

Mat är gott! Och tåls att lägga pengar på. Men ägg är förstås bra mat också förutom att det är billigt.