Alkohol
Hur är det med alkohol och lchf?
Jag har sett på flera ställen att folk som äter enligt lchf kan må dåligt om de får "återfall" och chockar kroppen med en massa kolhydrater sedan den vant sig vit lchf. Borde inte detta innebära att man bli mycket mer lättpåverkad av alkohol, kanske till och med överkänslig, som lchf:are? För alkohol är väl typ jästa kolhydrater?
Undrar eftersom jag ska hänga i tyskland med tjejkompisar om ett par helger, och det verkar dumt att dra på sig alkoholförgiftning ifall jag med den här kosten har lyckats sänka min toleransnivå. Annars verkar de vara bra på kött i Tyskland, så maten blir nog inget problem :)

Jo.. de flesta verkar bli billigare i drift.. så var lite försiktig!
Man har spekulerat i varför, att det skulle handla om att Betaoxideringen är uppreglerad eller någåt liknande.
Jag tror på enkla förklaringar och menar att på denna kosten så äter vi så sällan att när vi tar oss ett järn så blir det ofta på tom mage.
Man får göra som de gamle.. när de gich på fest svepte de ett glas grädde först, som lade sig som ett lock i magen.
Fett fördröjer magsäckstömningen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag tycker att det är en vanesak. Dricker du bara var sjätte palmsöndag så får du nog passa dig, men dricker du varje helg så vänjer du dig. Tror jag.
#1 Nej, tom mage tror inte jag på, då skulle jag blivit mer berusad på "svältkosttiden" då jag ständigt var hungrig och hade tom mage. Åt aldrig på kvällarna då. Nu är man ju jämt mätt. Får inte ens "fyllehunger" efter en bättre fest längre. Och mycket mindre baksmälla.
Det där med baksmälla passar in på mej också. Alltså, jag får aldrig baksmälla mer, ingen huvudvärk, inga andra symptom. Bara den normala tröttheten som uppkommer efter en sen natt.
Och då har jag faktiskt varit berusad.
Sen tror jag ju att det är stor skillnad på vad man dricker. När jag dricker GT klarar jag mig så jag knappt blir berusad på det där vanliga sättet. Men kör jag rödvin eller vitt vin, då är det inte bra. Men det kan ju ha varit lika före LCHF, vad vet jag.
Måttlighet är väl regeln, men inte tror jag du behöver vara rädd för alkoholförgiftning. Ta´t lugnt istället. Men festa kan du göra.
Åh, ingen baksmälla? Intressant att se om det gäller mig också. Förr blev jag bakis (och allt vad det innebär med kolhydratsug, seghet, ont i magen, etc) så fort jag hade varit det minsta lullig kvällen innan.
Och även om jag dricker oftare än var sjätte palmsöndag har jag ingen lust att vänja kroppen genom att dricka hela tiden heller…
Jag har inte för avsikt att svina till alldeles, men den allmänna inställningen verkar onekligen vara att det här är en partyresa, och det brukar innebära en del drickande. Ska försöka vara lite snäll mot kroppen dock och hålla mig borta från det allra tyngsta ölet och de sockrigaste drinkarna.
jag får inga symptom efteråt. Jag är rätt måttlig men ibland kan det blir mer än ett par glas vin tex men aldrig att jag mår dåligt dagen efter. Däremot så blir jag mer påverkad nu, av bara ett glas, så varför jag ska hålla på att dricka mer vet jag inte… men som sagt sker det inte ofta. Liiite oftare än var sjätte Palmsödag dock 
jag har kört en non-carb variant i 5 veckor. Igår drack jag vin och whiskey men det tog tvärstopp. Blev skitdålig, förmodligen för jag inte ätit på länge, dock brukar jag inte äta så ofta. Fick rädda kvällen med en whopper och två redbull vodka. Hade mycket trevligt efter det och kommer i fortsättningen äta ordentligt precis innan jag häller i mig alkohol i annat syfte än ett glas vin på kvällen..