torka kött?
Är det någon här som torkat kött, med gott resultat? i vanlig ugn då, tänker jag.
inte i ugn… bara ute

Jag torkar ofta kött i ugn: strimla fint, bred ut på plåtar med smörpapper under, låt torka i 40-50 graders ugnsvärme med ugnsluckan på glänt i ca 10-12 timmar.

vad brukar ni torka för kött, och hur brukar ni krydda det? :-)
Jag har torka allt möjligt.
rökt skinka, har ju redan röksmaken så den behöver inte kryddas
Strimlad biff och köttfärs torkade jag inför förra årets fjällvandring. Minns inte vad jag kryddade med.
Men det funkar med vad som helst skulle jag tro. Ta något du tycker om.
Jag har även torkat lever som jag gjorde pemmikan av.

Jag har torkat nötkött och även kycklingfilé till fjällvandringar. Kycklingfilén fick genomstekas i ugn först, sedan skivade jag den tunt och torkade. Bitarna blev väldigt hårda och krävde lång blötläggning/kokning, men smakade bra i en gryta med torkade grönsaker. Jag kryddar ingenting när jag torkar köttet, utan sparar det till tillagningen.
Strimlorna av nötkött tycker jag är goda att äta direkt som snacks också. Jag tar en näve torkat kött, lägger en generös klick kryddat smör (salt, peppar, vitlökspulver) i en skål och dippar framför tv:n. 
Det låter intressant!
Jag som är helt okunnig om det här hoppas på att få veta mer.
Varför? Hur?

Min tanke var att äta det som snacks, typ beef jerky. Åt mycket av det när jag var i australien nyligen och det var ju så himla gott. Vet inte vad för kött de använt när de gjorde det, men skulle tippa på entrecote eller något liknande för det var ganska mycket fettstrimmor i.

Vincaminor: varför - för att det är gott, bekvämt, nyttigt, bra att ha i skafferiet… Torkat kött går att använda som mat på vandringar, ha med som nödmat i handväskan, äta som snacks och mellanmål. Om du torkar köttet vid låga temperaturer bevaras dessutom näringsämnen bättre än vid tillagning.
Hur - se t.e.x inlägg nr 2, eller googla på torka kött, beef jerky osv.
#7 Jag brukar torka fransyska, ytterlår, innanlår och liknande, men har även torkat högrev med bra resultat. Högre fettinnehåll kan möjligen försämra hållbarheten, men mitt torrkött går åt så pass snabbt ändå, så det har aldrig varit något problem för min del. 
intressant
måste prova vid tillfälle
bra ide att ha som snacks
"…nödmat i handväskan, äta som snacks och mellanmål…". Pekfekt, precis vad jag behöver för att inte falla för choklad-festelser. Tack för goda tips! 
#4 Varning! Att göra pemmikan av lever är inte att rekommendera, eftersom man kan bli A-vitaminförgiftad om man äter för mycket lever, det kan rent av vara livsfarligt.
Lever max en gång i veckan är en bra tumregel.
Jaus,
Tack för infon, det skall jag ta till mig. Hade faktiskt ingen aning om att det var farligt att äta något så nyttigt.
Pemmikanen gjorde jag i höstas och har inte ätit så mycket av dem. Har faktisk inte haft tillfälle. Funderar faktisk på att testa för att se om de fortfarande är ätbara. Men jag lovar att bara äta en.
Det är det inte heller. Man får äta väldiga mängder för att bli förgiftad. Det är en gammal skröna som hänger i. Har nåt att göra med forskningresande som åt för mycket isbjörnslever. Men det har de inte på ICA.
#13 Isbjörnlever är direkt dödlig. Det ska man aldrig äta.
Även vanlig lever kan om man äter det mycket ofta leda till A-vitaminförgiftning, så jag tycker inte du ska avfärda lever som riskfritt åt andra, hemul. Pemmikan är koncentrerat kött och gör man det av lever och har det som enda födoämnet under en period finns det faktiskt en reell risk för förgiftning.
Dt är lite skillnad på att ha lever som enda proteinkälla och att äta det max en gång i veckan.
Jaus och hemul,
Jag gjorde flera olika sorters pemikan i höstas för att testa. Bla med lever, den laddningen blev godast. Däremot har jag inte ätait så mycket av den. En bit per tillfälle med väldigt långt mellanrum mellan gångerna.
Pemikan är definitivt något jag skall göra inför nästa fjällvandring, men då skall jag verkligen se till att inte "tappa" saltkaret i som jag gjorde sist.

vad är pemikan?
Pemmikan är torkat kött som mals och binds samman med fett. Mycket energität mat som indianerna och även samerna har använts sig av.
Perfekt att ha med sig på långa vandringar då vikten spelar stor roll.
Här kommer ett par länkar 1, 2, 3. Finns säkert många fler.
Länk 3 är där jag fick min inspiration från.

ah, tack! det lät spännande.
råkade också "tappa" saltkaret första gången; var oätbart som det var, så jag fick koka soppa på det i stället.
#15 En gång i veckan är en bra tumregel, det finns ingen anledning att äta lever oftare än så. Lever kan ju även innehålla rester av gifter eftersom det är kroppens reningsverk.
Pemmikan är en måltidsersättning och jag blev mycket orolig när soderan hade gjort en sats av endast lever, om man skulle äta leverpemmikan varje dag under 2 veckor så utsätter man sig för en hälsorisk. Man kan blanda i lite (10-15% ungefär) lever i sin köttpemmikan, om man vill, men att göra pemmikan bestående av 100% lever är inte att rekommendera
Jag förstår vad du menar. Tar till mig det och blandar gärna lever och färs. Tror att det blir minst lika gott. Sedan kommer jag inte att leva på enbart "leverpemmikan" i flera veckor. Utan det kommer bara att bli engångsföreteelser.
Jag gillar verkligen kif för här får man mycket matnyttig information.