Bearnaisesås i mikron.
Ingr 2 pers
50g smör
2 ägulor
½ dl grädde
2 krm smulad dragon
1 tsk vitvins vinäger
salt
vitpeppar
1 msk finklippt persilja
lägg smöret i en liten skål smält i 1 min högsta effekt
vispa ihop äggulor+grädde+dragon i en skål
tillsätt det smälta smöret under vispning hetta upp igen på låg effekt 1 min
ta ut från micken vispa igen micka igen ½ till 1 min.
smaksätt med salt och peppar+persilja
Detta kan nog få mig att använda micron någon annanstans.
Numer pensionär i Nynäshamn
Lika god som köpe!!

Det måste jag testa!
Kanske redan nu i kväll, men går det lika bra om man dubblar eller får man göra två omgångar?
Vi är ju fyra i familjen. :)

Nu har jag provat!
Och den var riktigt god.
Funderade lite över när vinägern skulle med, men jag tog den ihop med kryddorna.
Rekomenderas varmt, vi kommer i alla fall göra den ofta nu framöver till allt grillat.
Tack
. Är storkonsument och det här blir ju både billigare och betydligt nyttigare än att köpa färdigt!
har precis gjort, och det var ju helt perfekt! Gjorde bara halv sats, körde äggulan, grädden och dragonet i bulleten, sen hällde jag på det smälta smöret, vinägern, salt och peppar (skippade persiljan) och körde igen, sen bara värmde upp i mikron. Det blev jättebra verkligen!
Kan gulorna och grädden vara kylskåpskalla eller måste de vara rumstemp?
Varning gör inte halv sats! Inte för att det blir nåt fel på den men den är för god för det…
blev tvungen att göra en sats till. Jag hade kylskåpskall grädde, men ett ägg som låg framme första gången. Andra gången var det både grädde , ägg och vinäger från kyen (ja vinägern var från kylen även första gången) Men denna gång skar det sig pyttelite, inte som gjorde nåt på smaken… jag åt den som den var, som soppa, mums

Det kan ha berott på att jag andra gången testade att ha i vinägern redan med gulan… och inte på att det var kalla ingredienser.

När jag gjorde den så tog jag både ägg och grädde direkt från kylen och det gick bra.
vill puffa för denna bland alla bearnaisetrådar!! Den här är suverän! Har gjort den massa gånger nu och den är jättegod, jätteenkel och helt… helt enkelt underbar!!
Jag gör den direkt i kastrull på spisen, inget vattenbad. Jag använder teflonkastrull. Jag smälter smöret först och rör ihop alla ingredienser utom gulorna och låter det bli hyfsat varmt. Sen rör jag ner gulorna och vispar hela tiden och när det börjar tjockna drar jag av kastrullen och så är det klart på ett ögonblick.
Och den är så god!!
har du läst receptet här? Vaddå kastrull? Vaddå vattenbad?
Jadå, jag har läst receptet! :-) Men då får jag vara lite mångordigare för att förklara.
Jag steker ofta kött i min micro som kan kombinera microvågor med grill. Det blir mycket saftigare så. Så ville jag göra bearnaise också, men micron var ju upptagen. Då testade jag att göra i kastrull i stället, men sket i vattenbadet som man normalt ska ha. Jag ställde en teflonkastrull direkt på plattan och gjorde som jag beskrev och det gick också bra. Dessutom tyckte jag att detta var snäppet enklare än att göra den i micron eftersom jag smälter smöret direkt i kastrullen, häver i allt det andra utom gulorna och rör ner dem sist. Bara ett kärl: mindre disk!
åkej då hajar jag! 

Någon kört mer än en omgång, vi är fyra i familjen och det blir lite lite med bara en omgång?
Eller är det då lättare på spisen så som jerker63 föreslår.

Någon kört mer än en omgång, vi är fyra i familjen och det blir lite lite med bara en omgång?
Eller är det då lättare på spisen så som jerker63 föreslår.
Jag körde dubbel sats på spisen och det var inga problem!
# 15 du får väl testa att dubbla? Nån måste vara först! Och om du behöver dubbel sats så är denna någon DU 

Har tänkt att göra det men jag har inte hunnit, men ikväll till något grillat kanske.
Jag återkommer när jag testat.
Kram!
tack för receptet! Det ska jag prova ikväll!
#18: Syns inte mitt inlägg #17?? 
jag testade ikväll. Det smakade bra men konsistensen var för lös. Jag micrade ännu mera men den tjocknade inte. Gott var det ändå 
#23: Jag har inga problem med att den inte tjocknar. Vad gör vi olika?
Ingen som har en lätt variant utan grädde? Iofs, jag kan väl överleva att testa en äggula i teflonpanna.
Häromdagen misslyckades jag totalt med en majonnäs, vilket aldrig hänt mig i vare sig mitt kolhydrat- eller LCHFliv. Gah!

23
kör korta stunder på fulleffekt så tjoknar den, jag gjorde detta fel
dom första gångerna.
Men nu kör jag 10-15sek intervaller på full effekt och vispar emmellan
då blir den kanon!
Lycka till!
Har ännu inte testat dubbel sats imicron för barna hade somnat igår
när jag och gubben grillade. :)
#21 jo men det gällde ju på spisen och hon ville ju veta hur det skulle funka att dubbla receptet i mikron som jag förstod?? Hon skrev ju ELLER är det bättre på spisen i så fall…
min tjocknar jättefint på lägre effekt och utan att avbryta och röra eller något
#27: OK, jag såg det nu… *L*
Ang. persiljan.
Ska det vara färsk, eller vinns det någon torkad variant?
jag har en stor påse torkad persilja, från någon invandrarbutik, och den funkar fint.

Persilja..
Jag köper fryst den är kanon när man inte har färsk.