rabarber
vad kan man göra av all rabarber som kommer upp??? brukade ju göra paj förrut innan vi började med LCHF… Kräm blir ju oxå svårt känner jag. Vill inte äta något socker eller sötningsmedel.
Så vad har ni för förslag??

Paj och kräm ändå…
Paj med kokostäcke, kräm som du får tjock genom fiberhusk, gelatin eller liknande. Men det kanske blir lite surt…
(inte en arg gubbe utan en som ätit något surt…)

Jag håller med dig. Min största favorit är rabarberkräm med mjölk, men det går ju inte utan potatismjöl. Å mjölk funkar inte med min LCHF. SNYFT
å sedan kommer jordgubbarna.
vojnevojne.
MVH Ballo
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Man gör underbart vin av dem - där kan man snacka om förädling (många sparade kronor per nedlagd arbetstimma).
#2 Går det inte? Det blir svårt att göra kräm om man häller i en massa vatten för att späda ut krämen.
Det behövs dock inte. Enbart lite vatten i botten på kastrullen. Rabarberna är själva fulla av vatten så det finns inget behov av att addera onödig vätska.
lite husk i så blir det finfin kräm, för mycket så blir det gummiboll… men nån tesked eller så… fast jag tar allt sukrin i jag.
Det går utmärkt att göra kräm om man använder gelatin..! Inte för mycket så det blir stabbigt bara.
Man kan koka saft med sukrin också om man vill. Jag använder rabarbersaft (koncentrerad) ihop med bubbelvatten och rom till en drink med krossad is;)
Rabarber chutney el. rabarber salsa- men även här behöver man sukrin.
blir kanske att köpa hem sukrin ifall det behövs. Ska prova att göra kräm och saft tror jag. och paj kanske oxå…
känns så tråkigt att inte använda rabarber! Men nu kan jag ju göra det!

Hur gör man rabarbervin?
//Karin
Recept på chutney och liknande? Tänkte göra och ge bort.

Lättvin - 10 liter
2,5 kg rabarber skuren i cm-snuttar
10-20g citron- eller vinsyra
1,8 - 2 kg socker
vatten till ca 11-12 liter
Vinjäst eller litelite turbojäst
Ner med allt i en vinhink eller liknande.
Sila bort rabarbern efter nån vecka (och fyll ev på lite vatten) och låt jäsa klart och klarna.
Jäsningen brukar ta högst 2 veckor, men klarningen kan ta lite tid (tid där vinet även mognar) - men vill man skynda på så har man i jässtopp och klarningsmedel.
Istället för att sila bort rabarbern med durkslag kan man lägga den i en tvättpåse redan från början - bara att hänga upp på avrinning en liten stund när de ska bort.
Starkvin: 3-3,5 kg rabarber, 3 kg socker och eftersöta rejält (smakar bäst ganska sött tyckte jag i alla fall förr). Sukrin borde funka för sötman.
och jäsprocessen ätr upp sockret, right?
Jag gjorde rabarberpaj i söndags. Den var inte LCHF, för jag var för snål med sukrinet och blandade med vanligt socker. Dessutom kan man minska ännu mera på sötningen än jag gjorde, jag tog nog 3/4 dl mot 1 dl, ½ räcker säkert, trots att rabarber är sur. Men den blev förödande god.
Ursprungsreceptet hittade jag för många år sen i ICA-kuriren.
4-6 port.
Fyllning
1 liter rabarber
ca ½ dl sukrin
2 tsk potatismjöl -> 1 tsk fiberhusk
Degtäcke
2 ägg
ca ½ dl sukrin
100 gram smält smör (eller kokosfett för oss som inte tål smör)
vanilj
1 tsk bakpulver
1 dl riven kokos (eller hackad mandel för oss som inte tål kokos)
ca 3/4 dl pofiber
ca 1 msk fiberhusk
Skala rabarbern och dela i småbitar, lägg i smord pajform (ca 24 cm i diameter).
Blanda sukrin och fiberhusk och strö över rabarbern
Täck forman med aluminiumfolie och grädda 15-20 min i 175 grader.
Vispa ägg och sukrin pösigt, tillsätt smält fett, rör i de torra ingredienserna.
Bred smeten över rabarbern och grädda 25-30 min i samma ugnsvärme.

Pasi: Gud så gott, det måste jag prova:D

#12 Japp!
#14 Det är gott, men man bör inte använda för mogen rabarber - då kan vinet bli lite beskt (funkar fortfarande till buljongkok).

oh, okej. Då är jag med i svängarna:)

#15 Pasi, du är så härligt naturlig. Vilka kunskaper du sitter inne med. 
Vi som inte är så naturliga gör istället rabarberkompott och serverar den med vispgrädde.
Originalreceptet från vår kokbok:
750 g rabarber eller 1,5 liter rabarber skuren i små bitar sjuds på svag värme i kastrull tillsammans med 1-1,5 dl socker tills rabarberna blir mjuka.
Mina tillägg: Den som äter LCHF kan minska radikalt på sockret och nöja sig med att strö lite över rabarberna i kastrullen när de ska sjudas eller ersätta det med stevia eller sötningsmedel. Ev familjemedlemmar som vill ha sötare kompott kan sockra vid bordet.
Kompott är lätt att göra och så gott. Längre framemot sommaren brukar jag göra kompott på surkörsbär på samma sätt.
Ett gammalt sätt att minska syran i rabarber samtidigt som man kan minska på sockret är att tillsätta lite smör i rabarbern
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

#18 Att tillsätta smör till rabarbern låter som en mycket bra idé tycker jag.
har gjort paj nu. två gånger och det blev himla gott.
bara rabarber i små bitar underst och sen ett täcke av smält smör blandat med cocos och ett ägg.
andra gången skivade vi jordgubbar på just vid serveringen.

Åååh tänk om jag hade sett den här tråden när Coop sålde rabarber för 1:-/kg!
Menmen, bättre sent än aldrig :) Måste ta och testa pajen, lät ju supergod!

Jag gjorde rabarber-mandelpaj och åt med dansk vaniljkräm - riktigt gott (men jag var egentligen inte sugen på sött, men fick snällt äta upp jättepajen ändå - man kastar ju inte mat).
Nu ska det bli en omgång lättvin på rabarber om några dagar.
#21 Rabarber kan du väl sticka ut och plocka vid nåt ödetorp alternativt palla i nån trädgård i kvällningen!?
Gjorde en rabarberpaj och vaniljsås igår på LCHF-vis. Det var jättegott! Det finns kvar till i kväll också!
Receptet tog jag ur LCHF-bakboken.

#22 Ja, kanske får ta och göra det ;)
Har bokmärkt. Många bra tips. Tyvärr har vi inte kvar vårat torp där vi hade massor med rabarber. jag får se till att plantera ny.
Jag gör pajdeg av smör, fibehusk, pofiber och bake pro. Lite sukrin går det också åt förstås, både i degen och till rabarberna. Smakar som vanligt (och då är min vanliga väldigt god
). Men be mig inte om proportionerna för jag mäter aldrig!

Jag liksom du är oerhört förtjust i rabarber och ville då göra paj. Efter lite luskande så kom vi fram till ett syndigt gott recept!
Botten:
En rabarberstjälk
Sukrin efter behag
Kanel
Ingefära
Smulpaj:
ca 100 g mandel till mandelmjöl (två fulla omgångar i kvarn)
ca 25 g smält smör
lite sukrin
Du börjar med att skala rabarberna med potatisskalaren så att det blir tunn-tunna skivor. Lägg det i en fryspåse och blanda det med sukrin, ingefära och kanel. Skaka om. Skitbra sätt att få allt blandat.
Lägg kryddblandade rabarberna i en fettad form, sedan lägg på smulpajen. Smulpajen gör man så att när man fått mandelmjöl så gör man ett litet "hål" i högen och häller ner smöret. Sedan blandar du flörsiktigt. Tillsätter så mycket smör tills det nästan blir kladdigt, blir bättre smulpajskänsla om det är mindre kladd.
In i ugnen 175 grader och grädda tiss det blir gyllenbrunt.
Serveras med vispgrädde blandat med vaniljpulver.