Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4997 ggr
nasnas
0

Kolhydratmängd?

Efter ett par dagars läsande har jag nu tagit steget och blivit medlem. Mycket läsvärd info! Får bara inte kläm på en sak gällande kolhydratmängden. Hur vet ni hur mycket ni ätit? Om jag ätit en bit gurka och nån tomat så vet jag inte vad det motsvarar i kolhydrater. Går det att räkna ut på minmat eller måste jag väga det jag äter?

Hoppas ni är med på min fundering!

Aniara4
0

Man måste skriva in en vikt, men man måste inte väga på grammet utan det brukar gå bra att höfta lite. Jag tittar hur mycket en hel förpackning av något väger, sen uppskattar jag hur stor del av paketet jag tagit. Flytande saker räknar jag 1dl=100g, 1 msk = 15 osv, även om det är en tjockare och förmodligen lättare vätska än vatten.

Under en period deltog jag i en koststudie där man var tvungen att väga allting på en hushållsvåg, och då såg jag att mina uppskattningar stämde riktigt bra. Man tränar upp ögonmåttet efter ett tag.

Zepp
0

Man kan nog säga som så att man kan äta en hel del grönsaker utan att det blir särskildt mycket kolhydrater.. speciellt gurka som innehåller 97% vatten och 1,5% kolhydrater!

Och så himla mycket gurka brukar man sällan äta.

Det kan vara nogrannare att kolla mejerierna, då de lätt underskattas vad gäller kolhydrater, ett enda glas mjlök kan ge 10 gram kolhydrater.. hälften av dagsintaget för en del!

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dkny1984
0

Aniara4: Kan du skriva måtten som du ræknar før da blir de enklare att lægga in dem i minmat.

Tycker de er svårt att liksom gissa er ikke så duktig på att uppskatta så tusen takk på førhand

Aniara4
0

#3 Men inte vet väl jag hur mycket du äter!

Jag brukar titta vad en hel förpackning av något väger, och sen uppskattar jag hur stor del av den jag tagit. En påse fryst blomkål väger t.ex. 550g, jag brukar koka en halv påse i taget och göra blomkålsmos, sen delar jag det på tre portioner och räknar med 90g per portion även om portionerna inte är exakt lika stora.

Vätska räknar jag med att 1dl=100g, 1msk=15g och 1tsk=5g, även om vätskan är tjockare än vatten, det stämmer på ett ungefär ändå.

Jag tycker helt enkelt att det inte är så kinkigt med de exakta grammen, jag vill mest få ett hum om hur jag äter.

kaisakavat
0

Jag har lite svårt för att helt "höfta" - litar kanske inte riktigt på mig ögonmått, eller nåt sånt. Det har en tendens att dra iväg. Hur mycket är den där gräddskvätten egentligen? Flört

Men det är som Aniara skriver - det är inte så petnoga med de exakta grammen alls.

Brukar ta några "kontrolldagar" här och där, då jag faktiskt väger och registrerar allt jag äger. ALLT. Jag tycker det går bra. Har en liten jättebra digitalvåg som alltid står framme på bänken, lätt att bara ställa tallriken på vågen, lägga på de olika livsmedlen ett i taget och nollställa vågen emellan.

Det blir en bra koll på att jag äter "rätt" (det jag kommit fram till att är rätt för mig) och en uppdatering av just "ögonmåttet". Sen kör jag utan vägning och registrering ett tag igen.

Siggebus
0

Jag vägde allt väldigt noga i början - tog jag t ex två matskedar vispgrädde i omeletten så vägde jag det. Vägde ägg, kött, grönsaker… ja varenda liten bit.

Men det var mest i början för att få en uppfattning om hur mycket kolisar jag egentligen satte i mig.

Dock kollar jag mina kolisar lite då och då fortfarande  - speciellt de som kommer från mejerivaror eftersom min viktnedgång tenderar att stanna av om jag är alltför givmild med dem.

KaisaKavat: håller med dig - hur mycket är den där gräddskvätten egentligen?

Jag var jätteduktig i början men efterhand som tiden gick så duttade jag nog i mer och mer grädde, riven ost etc i maten och allt stannade upp.

Så nu är jag noga med vikten på sådant och väger ofta bara för att hålla mig själv i "kragen" Flört

MimLan
0

Behöver du ha koll på exakt antal kolhydrater, ens? Har man en väldigt trasig metabolism gör man bäst i att kapa kolhydraterna rejält, oavsett.

Har man inte en skadad metabolism finns det ingen större anledning att räkna kolhydraterna om man ordnar sina måltider så att fokus är på kött och fett. Och fokuserar man på fett kött så är det mesta redan klart.

Har du problem med sötsug eller magen så handlar det mycket om att ta reda på vad du inte tål, och då inte äta det. (Eller äta det och ta konsekvenserna.)

kaisakavat
0

#5 Hahaha.. Jag skrev att jag ibland.. "väger allt jag äger" och NEJ, jag väger inte allt jag äger, bara det jag äTer. Tungan ute

Aniara4
0

#8 Hahaha, ser framför mig hur du systematiskt går igenom lägenheten och väger en sak i taget på badrumsvågen eller hushållsvågen. "Säng, 37 kilo. Ok. Skor, 2 hekto." osv.