Nu lägger jag rabarber på ........
Blev precis nu vansinnigt sugen på rabarberkräm. Gick ut och hämtade och de står på spisen och kokar.
Men nu kommer det värsta de måste sötas och jag har inte nåt annat än strösocker hemma. (Jag får synda)
Men redning då potatismjöl är ju inte bra. Vad kan man reda med i stället. Nån som provat koka kräm?
Sen ska jag äta med grädde mums.
Om du inte blaskar i mer vatten än vad som behövs för att det inte ska brännas och kokar ihop det lite på slutet så behöver du inte reda. Blir lite mindre volum och starkare bara.
Ja visst så kan man ju göra. Tack för tipset.
Du får se det som rabarbersylt som du klickar på vispgrädden! 

Med tanke på hur lite potatismjöl som går åt är det att betrakta om försumbart i sammanhanget.
fiberhusk istället för potatismjöl! det använder jag till min kräm och sylt
lc-solkatt
Vilka propotioner har du då?
Grädde då? Gör inte den krämen tjockare och mildare?
Jag gör min kräm med gelatin. Enda kruxet är att den måste få tid på sig att svalna och tjockna till.
Vilket bra tips med gelantin, det ska jag prova nästa gång.
Hann få i potatismjöl och tänkte på MatsL kommentar att det är försumbart i sammanhanget. Så den intogs med god aptit.
Och fiberhusk ochså vilka bra tips, ska man bara låta det koka med eller hur gör man.
Jag testade att reda rabarberkrämen med fiberhusk…
Å usch, det blev helt slemmigt, som en slemmig sörja som inte blandade sig med krämen. Jag fick försöka samla upp detoch slänge i en matsked potatismjöl.
Hur ska man göra för att det ska funka med husk?
#5 väntar svar på frågan ännu?
Om du skär rabarberna ganska tunt så dom "packar sig" och sen blandar i så lite socker du kan tänka dig och låter dom stå i kylen över natt - då vätskar dom sig och kokar lättast i mikron -3-5 min. du behöver alltså inte tillsätta vatten alls. Det blir ju förstås ganska koncentrerat.
Vill du ha i något som ger förtjockning och koka i mikron så välj 3min. utan ev potmjöl, tag ut och blanda i en? tsk/ msk potmjöl utrörd i minsta möjliga mängd vatten och mikra igen 1-2 min.
Mikron är jättebra att koka sylt och saft i om man inte har jättestora kok att göra, man slipper uppleva brända grytor och förstörda bär/frukt.