Kokosmjölk
Light varianten med 6% fett har mindre kolhydrater (1g/100g) än den feta 18% som har 2,3g/100g. Vilken är att föredra?
/Ida
Den magrare är bara mer utspädd, till samma pris. Rent bluff om du frågar mej, men den säljer säkert bra i vårt fettskrämda land.
Det är bara riktigt skadade i metabolismen som behöver tänka på minsta lilla kolhydrat.
Se hellre till kvalitet. När det gäller kokosmjölk är det flera märken som inte bara har kokosmjölk, utan även tillsatser.
Och jag håller med om att den magra är utspädd. Varför betala mer för mindre? Häll hellre vatten i matlagningen om det är vatten du är ute efter. Jag har effektiviserat det än mer och köper inte kokosmjölk på burk/tetra längre, utan en kaka med bara kokos. Och så river jag enkelt ner den mängd jag vill ha i maten och kompletterar med vatten, grädde eller vad jag nu tycker passar bäst.
ica's santa maria har en med 1% kolh som jag brukar välja. den har 17% fett (varför folk betalar för vatten begriper jag ju inte!)

mimlan: var hittar man en sån kokoskaka?
#5 Jag hittade den bland asiatiska prylar på DagLivs (Coop-butik på Fridhemsplan), ett litet paket i pappask. Den typen av produkt heter creamed coconut.
Det som är allra bäst med den är att den är ruskigt hållbar och ligger i kylskåpet trots att det var evigheter sedan jag köpte den. Det går definitivt inte med en burk.

Cocosmjölk gör man genom att lägga flingor ligga i vatten ett tag, sedan pressar man ut vatten o fett, det är altså inte vätskan som ofta finns innuti nöten!
Rent generelt går det mesta att köpa fetast och spädas med vatten när så behövs!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

spännande, en såndär kokoskaka måste jag hålla utkik efter! Får ta det nästa gång jag besöker daglivs om inte annat. De har också mandelmjöl, sukrin och mycket roliga saker.
ah - kokoskaka, häftigt! sån vill ja ha=)
nån som vet var man kan köpa sådan i Gbg?