Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6267 ggr
Fettbomben
0

Godkänn stevia inom EU

Namninsamling: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4820
Facebookgrupp: http://www.facebook.com/group.php?gid=140079289345721

Diskutera gärna vad ni tycker om frågan också. Jag personligen tycker att det är konstigt att stevia av alla existerande sötningsmedel inte är godkänt inom EU.

JAUS
0

Det beror på att de existerande sötningsmedelstillverkarna inte gillar konkurrens.

[vaargen]
0

På vilket sätt är Stevia naturligare än honung eller socker från sockerbetor?

Fettbomben
0

#1 Så är det säkert…

#2 Med sötningsmedel menar jag inte socker eller honung. Nu är det visserligen också ett sötningsmedel, egentligen. Fast tog förgivet att socker eller honung inte ingick i den termen. Oftast är det ju just socker eller houng man vill ersätta eftersom det påverkar en negativt (blodsockret, beroende, kolhydrater).

savonit
0

2 på det viset att det int behöver förädlas innan användning, sockerbetorna skall strimlas och kokas osv, och honungen skall slungas och :P

Stevia skall bara odlas och användas färsk eller vissen (Torkad)

Och påverkar inte blodsockret.

:D

Fettbomben
0

Sant, även om socker och honung inte var inkluderat i mitt uttalande. ;)

Stevia vinner på alla plan däremot.

savonit
0

Kollade för övrigt stevia på ebay och tyckte mig hitta en del billiga källor.

Kansk värt att testa.

JAUS
0

#4 Däremot höjer stevia insulinet.

Inkanyezi
0

#7 Och just effekten att höja insulinet, om det stämmer, kan ju vara en orsak till att det är att föredra för diabetiker. Antagligen krävs lite mer forskning på det området för att se vilka verkningar det har, men det rekommenderas ju från flera håll just för diabetiker.

JAUS
0

#8 Men för icke-diabetiker är det inte önskvärt. Som tur är så höjer i alla fall inte Sukrin insulinet.

Fettbomben
0

Jag ser inget problem om det nu skulle höja insulinet eftersom man använder så pass små mängder. Socker har använts länge i stora mängder och i mycket. Det påverkar dessutom blodsockret så jag ser stevia som ett mycket sundare alternativ när det gäller socker kontra stevia.

Angående sukrin, så är jag ytterst skeptisk. Erytritol har en kemisk formel och kan tillverkas antingen genom hydrogenering av vinsyra eller genom nedbrytning av glukos och sackaros av osmofila svampar. Andra ämnen som bildas i nedbrytningen är etanol och glycerin. Personligen tycker jag inte att detta låter i närheten av så naturligt som stevia, även om ämnet skulle finnas naturligt (i liten mängd!) i alger och svampar.

Jag får dessutom halsbränna av sukrin och har även läst att de finns de som har fått huvudvärk. Mängden kanske spelar roll, å andra sidan använder folk sukrin mer som socker. Eftersom sukrin innehar 70 % av sockrets sötma så blir det ju att 1 dl socker blir 1 dl sukrin. För oss som äter LCHF och som känner mindre behov av sötma, så går det givetvis att minska ner mängden sukrin. Däremot andra som inte äter LCHF eller diabetiker, skulle troligen lätt ta lika mycket om inte mer sukrin när de använder de som substitut till socker.

Hur sukrin i samma mängd som socker påverkar kroppen finns det väl inga studier gjorda på. Jag tycker det är att ta vatten över huvudet att bara tro att sukrin är felfritt. Jag har alltid varit negativ till sötningsmedel, främst för att de har varit kemiska. Nu skrivs det mycket gott om sukrin, men faktum kvarstår att sukrin likt andra sötningsmedel (stevia är inte inräknad) också är en sockeralkohol. Alla sötningsmedel idag är olika sockeralkoholer (bortsett nu från honung och själva sockret).

Andra sockeralkoholer har ju den funktionen också att de bara passera genom kroppen, och kommer ut i naturen. Vad jag vet, blev sukrin godkänt inom EU 2006, och är alltså relativt nytt. Hur det påverkar miljön är fortfarande okänt.

Stevia som är rent extrakt från ett växtsläkte kommer inte att påverka miljön. Om den påverkar så är det isåfall oss, t.ex. insulinet. Däremot tycker jag man ska fundera på alla andra livsmedel som vi stoppar i oss, i betydligt större mängder. Hur påverkar egentligen de oss? Jag tror inte att en växt automatiskt är mer farlig än någon annan växt bara för att den ger sötma. Man ska absolut forska på hur stevia påverkar kroppen, däremot inte glömma annat. Som jag har skrivit så rör det sig om en mycket liten mängd stevia vi stoppar i oss. Det är som en krydda.

Fettbomben
0

Tack för era underskrifter! Glöm inte att gå med i Facebookgruppen om ni har Facebook. Där kan ni posta artiklar som ni hittar om stevia (positiva som negativa), forskningsresultat samt diskutera. :)

Fiana
0

"Alla sötningsmedel idag är olika sockeralkoholer (bortsett nu från honung och själva sockret)."

Nej det är de inte

Fettbomben
0

Fel av mig, kollade igenom alla sötningsmedel. Många är sockeralkoholer men inte alla.

Inte sockeralkoholer:
Acesulfam
Aspartam
Cyklaminsyra
Sackarin
Sukralos
Taumatin
NHDC

Resterande sötningsmedel är sockeralkoholer:
Sorbitol
Mannitol
Isomalt