Ölkorv utan tillsatser
Jag har kikat på alla ölkorvar som jag har kommit över i lokala mataffärer men har inte hittat en enda ölkorv utan tillsatser (med det menar jag massa E-nummer, MO etc).
Samma med bacon. Har dock läst på Äkta varas hemsida att just bacon väckt stor uppståendelse eftersom det tydligen inte finns bacon utan tillsatser. Möjligtvis om man köper över disk eller dylikt.
Så, är det samma sak med ölkorv? Annars är det ett gott tilltugg med lite kolhydrater (alla jag har läst på har legat en bit under 5 %).

Man behöver inte vara fanatiker och alltid undvika alla tillsatser, jag undviker vissa, t ex smakförstärkare, vissa konserveringsmedel och färgämnen, så ölkorv som tilltugg någon gång ibland äter jag.
Jag ser ingen vits med att äta tillsatser. Fanatiker eller ej, jag tänker inte äta något onaturligt. Finns det ingen ölkorv utan tillsatser så kan jag lika gärna äta något annat. Det vore dock kul med en ölkorv när man är ute eller dylikt, för det är smidigt, gott och rätt näringsvärde.
Jag har slutat med bacon också efter vänt på alla paket och insett att alla innehåller mer eller mindre E-nummer. Provade köpa färsk sidfläsk (fryst sidfläsk innehöll också E-nummer) men det blev inga bacon direkt. Däremot var det ju inte saltat och det var positivt, tycker bacon är alldeles för salt. Vore kul om det fanns bacon utan tillsatser också dock.

Har du spanat in någon lokalproducent av kött? Ibland har de ölkorv som inte innehåller några tillsatser, eller i vart fall inte speciellt många av dem som vanliga korvar gör. På västkusten på Orust finns Töllås fårgård som gör enormt goda lammpinnar (ölkorv). Korvarna är hemmagjorda och, vad jag har för mig, E-nummerfria.
fast… alla tillsatser är ju inte onaturliga? Även när man bakar eller lagar mat hemma sätter man ju till olika tillsatser för det mesta.

Som sagt, alla tillsatser (E-nummer) är inte onaturliga.
#3 Nej, det har jag inte. Ska kika närmare på det.
#4 Vilka tillsatser (E-nummer) tillsätter jag när jag bakar? Mig veterligen har jag aldrig tillsatt någon.
#5 Nämn gärna vilka som skulle vara naturliga.

fettbomben: det finns ju många e-nummer som inte är onaturliga. askorbinsyra är ett exempel (c-vitamin) och det finns många fler. e-nummer är inte alltid av ondo, även om många är onödiga.
vet ingen ölkorv sådär på rak arm som är helt fri från sådant, men jag köpte någon älgkorv på påse (små korvar) som jag har för mig var väldigt bra innehåll. Goda var de också. Tyvärr har jag kastat påsen. Men de fanns på Coop, där de hade kallskuret och delikatesser.

annars finns ju de här wild chips, tror jag de heter. Det är rökt, torkat kött från vilt, helt utan tillsatser. Dock väldigt fettsnålt, men funkar bra om man vill ha något tilltugg ibland. :-)
#7 #8 Jag känner till en del tillsatser som påstås vara naturliga men jag vet inte om jag gillar dem även om de marknadsförs som naturliga. Personligen föredrar jag att äta riklig mat dvs. som i sig självt innehåller det jag behöver och inte tillsätta t.ex. C-vitamin.
Samma med citronsyra, vet inte hur naturligt det är. Jag personligen skulle använda citronsaft före, även om citronsyra är mer koncentrerat.
Tack för tipsen! Ska kika på Coop nästa gång jag är där. Det är dock inte min favoritaffär (dyrt).
jag gissar att bakpulver t.ex. har ett E-numer , bikarbonat, m.m.
Det har gått lite hysteri i det här med E-nummer.
Visst behövs det olika tillsatser i maten och istället för att skriva det i de olika länders språk, har man kommit överens om att använda E-nummer. Är du t ex alergisk mot något, kan du enkelt, utan att kunna landets språk, kolla om maten du tänkt köpa i vilket EU land som helst, innehåller detta ämne.
Ja, bakpulver har E 500 och bikarbonat E 501.
Att man sedan tillsätter en massa onödiga tillsatser förekommer ju allt för ofta, men då är det bara att välja bort dessa varor.
#10 Varför skulle man ha bakpulver i korv? :S Helt ärligt, desto mer kött en korv har ju godare är den. Dessutom innebär mer kött mindre tillsatser.
Tycker de ölkorvar jag har kommit över är av låg kvalité. Fulla med massa tillsatser. Blä!
#11 Hysteri i all ära! Fanatiker eller ej, jag har bestämt mig för att övergå till rena produkter. Brukar vända på det mesta när jag handlar och läsa och blir lika irriterad varje gång. Som för någon dag sedan. Jag skulle köpa KYCKLINGFILÉ! Svårt? Ja!
Först hade pappa köpt hem ett paket kycklingfilé. När jag skulle plocka upp den så såg jag nyckehålet och tänkte för säkerhetsskull titta på innehållsförteckningen. Jaha… Där var det, om jag minns rätt, två E-nummer. Jag blev ursinnig! Jag tappade aptiten och slängde in kycklingen i frysen och åkte och köpte ny kyckling. Det blev att vända på alla paket. Kan meddela att jag numera aldrig köper något utan vända på paketet, inte bara för att kontrollera näringsvärdet utan ingredienserna. Mycket färskt blir det.
Nej, jag tror inte alls att det behövs massa tillsatser i maten. När jag bakar själv använder jag inga av dessa tillsatser och tänker således inte köpa sånt som innehåller tillsatser heller.
Nu handlar tråden om tips på ölkorv utan tillsatser. Jag vill alltså inte ha några inlägg om att jag kan äta tillsatser ändå. Det är något jag anser att jag bestämmer själv. Hur ni gör spelar inte mig någon roll. Det är fritt fram för er att köpa de produkterna (å andra sidan missgynnar ni chanserna till nya produkter eftersom ni köper deras produkter med tillsatser).
Jag har väl inte sagt att det skulle vara bakpulver i korv? Var fick du det ifrån? Det var ett exempel på E-nummer som de allra flesta använder utan att blinka.
#13 Nu förstår jag. Haha, ja, det är sant. Fast jag använder faktiskt inte bakpulver. ;) Dels för att jag äter LCHF och dels för att det är ett E-nummer. Jag använder jäst istället. :)
Kan för övrigt tillägga att Äkta vara godkänner bakpulver och andra E-nummer som ett livsmedel av tradition innehåller. Citronsyra i mascarpone är ett exempel, däremot gillar de inte citronsyra i dryck. ^^
Själv brukar jag när jag har vägarna förbi gå in i en polsk affär och köpa cabanossy, alltså en äkta polsk - inte någon underlig svensk kopia med potatismjöl i. En helt underbar smak, mycket kött, lätt rökt smak, kryddig och något tjockare än ölkorv men klart mer prisvärd - ungefär 180:-/kg om man köper över disk, något dyrare i vaccumpackat men då får man innehållsförteckning. Tyvärr kommer jag inte ihåg om E-nummer. Har du förresten kollat på Lidls små salami? Lite kolhydrater men återigen - kommer inte ihåg om E-nummer.
Ska kika Lidl nästa gång jag är där. :)
Hittade inget på Coop Forum dock som någon skrev om tidigare i tråden. :/ Var skulle viltet legat?
Nitrit får man räkna med om vill köpa bacon eller korv tyvärr, det finns visserligen vissa tyska korvar utan nitrit men det är allt.
Ett tips är att lägga baconen i blöt en kvart innan man steker dem, nitritsaltet löses upp i vattnet och det är bara att hälla bort det rosa vattnet. Sen torkar man dem innan man lägger de i pannan.
Tyska korvar?
Jag tror jag avstår från både ölkorv och bacon. Kör på annan korv och kött istället.
du skrev ju själv Lidl, där är det väl övervägande tyska korvar som säljs?
Jag som inte ätit korv på över 30 år hittade en spansk korv som heter Fuet och som alla i familjen älskade. Blåögd som jag är läste jag aldrig på någon förpackning - hade ju hört att utländska korvar är vida bättre än svenska.
Men när jag väl gjorde det fann jag både socker och maltodextros och annat på förteckningen. SÅ besviken jag blev. Jag tycker alla olika sockerarter är värst för min del, eftersom min candida blommar upp så lätt. Nästa gång jag kommer till Spanien letar jag upp en charkuteriaffär och frågar efter Fuet utan socker, men är inte säker på att jag hittar någon.

#20 De du hittar i Spanien har samma innehållsförteckning som de du köper i Sverige dessvärre. Botaniserade i affärer och på marknader nu i sommar och det ser likadant ut. Sockret kanske "behövs" för den korven? Vad vet jag, gott är det i alla fall, har plogat igenom runt 30 sorter och börjar ledsna lite nu.. Fuet-paus. 
PUH! Tack för research-jobbet!
Hann bara kolla några olika sorter i våras och det var samma sak. Men det finns en riktig chark-affär i närheten så jag ska i alla fall fråga där, kanske bra om någon ställer frågan……
P.S. Kom på tanken att googla på "fuet sin azucar" och fick träff på en sajt som heter Sin azucar, por favor. Min spanska är inget att skryta med, men skall utforska sidan närmare. LCHF på spanska?
#18 Färskt sidfläsk är nitritfritt, det kan du rimma och röka själv till bacon.
Jag har köpt färsk sidfläsk som varit fritt från tillsatser. Tänkte dock inte på att man kunde röka dem själv. Tack för tipset!