Extrema "tosigheter"
Läste följande fråga och svar på "Alltomdiabetes" -Novo Nordisk hemsida:
Jag har diabetes 2 . Från början behanlades det med insulin ,men mådde dåligt av det ,o började äta mat som inte innehöll så mycket kolhydrater och sockervärdet gick ner , äter även medicin . Senaste mätningen för ett år sedan var 5,6 . Men till saken hör att jag har tagit min socker värde ofta kanske 1-3 ggr per dag . Har ringt till min diabetessköterska sedan i April om att få resept på nya teststickor ,men hon säger att det räcker ta sockret en gång per månad .Hon har inte skrivit recept till mig . Utan teststickor har jag börjat använda insulin igen med mediciner ,är osäker utan stickor ,vill gärna ha kontroll över mitt socker och kunna se vad jag kan äta och vad som höjer min socker .Hon sa om jag vill ta mitt socker ofta måste jag själv betala dessa stickor . Är sjukpensionär har inte råd köpa dessa stickor . Min fråga är ,finns det någon regel hur ofta man bör ta sin socker dagligen ,en gång i månaden låter galet ,då mår jag dåligt för jag inte vet hur sockret är ? Din behandling 2010-07-07
?
Hej
När man har behandling med insulin så bör man kontrollera sig systematiskt dvs, Har du insulin till natten så bör du åtminstone kolla dig på morgonen och sedan vb om du mår dåligt eller undrar hur en viss maträtt eller motion påverkar dig. Behandlas du med insulin flera gånger/dag så kan ske du behöver kolla både före och efter du ätit. Vid tablett behandling så kan man göra riktade mätningar dvs, vid byte av behandling, vid akut sjukdom, i pedagogiskt syfte etc. Då skall mätningen föranledas av en fråga du vill ha svar på och följas av en åtgärd. Mäta bara för mätandets skull försöker vi komma ifrån, man måste ställa det i relation till vad teststickorna kostar idag, och det är en ansenlig summa. Med ett HbA1c på 5,6 % så ligger du ju inte särskilt högt och det räcker troligtvis med enstaka riktade mätningar. Hur ofta dessa skall ske är svårt att säga - en gång/månad låter lite och 3 ggr/dag låter för mycket, ni får försöka hitta en gyllene medelväg, du och din diabetessjuksköterska, du kan kanske få komma och kolla ditt HbA1c värde lite oftare istället? Ta upp det till diskussion så att ni kommer överens.
MVH
Agneta Lindberg, diabetessjuksköterska
http://www.alltomdiabetes.se/WebSite/Pages/ask-the-experts.aspx
Gå in och läs fler rejäla "tosigheter". ovanstående skrev 7/7
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0,
som är lycklig i frånvaron av till mig anknuten diabetessköterska
Jösses, min diabetessköterska frågar: Hur ofta mäter du? Och säger jag att jag mäter sex gånger om dagen, får jag stickor så det räcker till. Hur ska jag annars kunna se hur det jag äter påverkar blodsockret? Duh!
Din diabetessköterska är kanske läskunnig? Har läst vad Socialstyrelsen skrev om LCHF i jan.2008.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
Hur klarar era fingrar att ni sticker så mycket?
Jag testar 5 ggr en dag varannan vecka för att se om det svänger mycket, sen tar det en vecka innan jag kan använda den handen igen. Fast jag har ju en neurologisk sjukdom som gör att min känsel är konstig så det beror kanske på det.
Om man använder en ordentligt inställd bra lancett och sticker på rätt ställe, har i vart fall inte jag några prblem.
Man bör inte sticka i "fingeravtrycket" utan på sidan av fingret. Jag använder bara lång -och ringfinger på vänster hand.
Skickar med en bild där min "stickyta" är målad röd -- vad gör man inte för det pedagogiska värdet?
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
"Skratt" bra visat, men det vet jag, sticker bara där, och använder läge 2 på lancetten, precis lagom för att få ut tre-fyra bloddroppar utan att behöva trycka ut dem. Men det hjälper inte, fingrarna svullnar upp och går inte att röra vid på några dagar efter en provtagningsdag. När jag låg på sjukhus och de ville kolla sockret stup i kvarten för jag fick kortison hade de aldrig haft någon som var så känslig, de fick ge upp efter tredje dagen, då var hela handen svullen.
De flesta lancetter levereras med en extra tillsats så att man kan sticka var som helst på handen eller armen. JAg gjorde det bara en gång för det blev ett hiskeligtrunt blåmärke, såg ut som….ja, ni vet.
Helena Hesselmark
Har provat det med och som sagt, så vill man inte se ut.
Har provat det med och som sagt, så vill man inte se ut.