fråga om blodsockersvängningar
Hej alla,
Jag har en fråga som kanske är dum, men jag ställer den icke desto mindre med tanke på hur högt taket verkar vara här…
Jag har levt lowcarb länge nu och mår bra av det. Har gått ner ca 10 kg sedan i mars i år och märker en förbättring på hy, mage och naglar. Även min Levaxindos har äntligen kunnat stabiliseras efter 10 års pendlande hit och dit, och för första gången är mitt antikroppsvärde normalt. Och det känns som om jag säkta men säkert lyckats övervinna det värsta hindret av alla - den sociala aspekten och alla kommentarer om att jag snart måste "börja äta riktig mat".
Nu till min fråga: igår föll jag för frestelsen att äta körsbär…härliga, mörkröda, mogna körsbär. Först hade jag bara tänkt äta några få, men hur det nu var slutade det med att jag åt upp närmare ett halvt kilo. Ok, en gång är ingen gång, tänkte jag…
Så fel jag hade…efter ungefär en halvtimme blev jag kallsvettig, yr och kände mig nästan lite speedad. Resten av dagen frossade jag i onyttigheter (popcorn, chips, läsk…det var som om någonting utanför min egen kropp dikterade för mig vad jag skulle äta och jag kunde inte stå emot).
Jag antar att mitt blodsocker blev för högt av körsbären, men samtidigt känner jag igen symptomen från en kollega som har diabetes 1 och alltid måste ha en frukt eller kaka till hands om hon får insulinkänningar? När hennes blodsocker sjunker för LÅGT blir hon yr, kallsvettig och känner sig speedad.
Kan jag ha fått för LÅGT blodsocker en halvtimme efter att ha ätit en stor mängd körsbär på fastande mage? Men hur är det möjligt? Eller var det så att blodsockret först steg och sedan sjönk lika snabbt och drastiskt?
http://www.kostdoktorn.se/sockerchock
Kostdoktorn har ett väldigt bra inlägg vad som händer när man äter socker som kroppen inte är van, det stiger väldigt högt och när kroppen sedan pumpar ut allt insulin för att sänka det sjunker det ännu lägre än innan "körsbären".
Tack! Och ändå sägs körsbär höra till de bästa frukterna enligt GI-skolan…tur att jag inte åt motsvarande mängd bananer 

Kan även vara en omställning för kroppen precis som när du gick över till LCHF.. mins du hur det kändes?
Sen så.. har jag vid dylika tillfällen fått mig en liten funderare.. hur var det nu egentligen när man muppade lösgodis förut.. hur mådde man egentligen.. var det inte som så att man faktist mådde illa efter ett tag och ångrade att man åt upp allt på en gång?
Kan vara att det nu är större skillnad i måendet.. att man förr inte reflekterade lika mycket över hur man mådde?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.