Sjuk av alkohol?
Hittade bara gamla trådar om alkohol så jag startar en ny.
Igår var jag på fest. Tog ett glas vin innan, drack 3 starköl och sen hamnade jag på efterfest och tog ett halvt glas vin och gick sen över till vatten.
Rätt som det är så känner jag att jag börjar må illa. Jag känner mig inte full, var inte vinglig eller sluddrig på nåt sätt. Säger att nu går jag på toalett och tar ett steg mot toan.
Vaknar upp på golvet med en massa folk som är helt förskräckta och vill ringa ambulans. Jisses! Fick snabbt avstyrt denna ambulans och försökte tala om att jag mådde bra.
Det gjorde jag ju inte men jag kände inte av svimningen förutom illamåendet.
Nu blir jag ju fundersam, ät det pgav LCHF och alkoholen eller har det hänt nåt annat? Har ju läst lite att andra inte tål alkohol och gärna blir dåliga men att tuppa av så! Jag har druckit förut och samma mängd men inget har hänt.
Jag hade ätit ordentligt innan jag gick på festen.
Vilar idag med onda knän och ett jack i hakan 
Jag har blivit mycket känsligare för alkohol sedan jag började med LCHF. Förr kunde jag dricka en halv flaska vin - och drygt det - till maten, nu räcker det gott med ett glas. Öl och sprit har jag i princip slutat med.

Tre starköl??? Då hade nog jag stupat också. Vin däremot går bra för mig. Alkohol tar bevisligen hårdare om man äter enligt LCHF. Många har vittnat om just detta i detta forum.
I den här värmen? Vem som helst reagerar sämre med värme och luftfuktighet.
förutom alkoholen blev det ju en kolhydratschock också, tre starköl ger ju kanske 75 gram kolisar, om du är strikt innan så blir man helt klart illamående av det plus då alkoholen.
Det var inte varmt igår, det var tröja som gällde eftersom vi satt ute. Det här är andra gången sen jag började med LCHF som jag drack ordentligt och jag kan inte påstå att jag tycker att det slår hårdare.
Kolhydrat chock, ja det blev det nog helt klart.Jag tog faktiskt en delicato boll på kvällen för jag kände att jag behövde sockret och där blev ju mer kolhydrater.
Blir nog ingen alkhol på ett bra tag för mig, vatten är ju godare
och man blir inte dålig av det.
min sambo kan vittna om precis samma effekt. tillskriver lchf allt :)
Jag har märkt att om jag ska klara av att dricka mer än 1 glas vin på en kväll så måste jag äta lite kolhydrater också annars får jag för lågt blodsocker och mår dåligt pga det.
Ja, jag måste nog säga att jag tror på ölen och kolhydratchock. Själv har jag också varit på ordentlig fest under denna LCHF tid, men drack då 3 glas vin och ett otal antal GT. Och ja, jag kände mig inte berusad alls, inte ens dagen efter. Jag mådde som en prinsessa. Vad detta beror på har jag ingen aning om. Kanske kininet som är i Tonicen. I alla fall mådde jag inte dåligt alls, och jag har ju verkligen gått ner i vikt -23 kilo.

Enkelt uttryckt blir du billigare i drift med ketogen kost. De flesta tål inte alkohol längre när de äter ketogent. Frågan är förstås om det är en fördel eller en nackdel. Speciellt viktigt är det att se upp med alkohol och bilkörning. Det är NOLL som gäller.
Verkar som balanssinnet påverkas i större utsträckning än annars. Du blir berusad som en japan! Samma effekt har "rough cider" där du plötsligen inte kan resa dig eller gå.
Någon som kan förklara det kemiskt?
Är det inte alltid noll som gäller med alkohol och bilkörning 

Lever prioriterar nog att göra ketoner för att hålla hjärnan i livet framför alkoholnedbrytning - så "promillen" går snabbt upp om man dricker lika fort och mycket som på kolhydratskost.
#8 kan man vara säker på att tonicen inte innehåller socker? Jag har några flaskor Tonic Water som jag köpte utan att kolla närmare på innehållsföreteckningen, och de har 6,5 gram socker per 100 dvs samma mängd kolisar.
ja, det har det säkert. #8, men jag är inte så noga när det för en gångs skull är fest. Och för mej gjorde det varken till eller från. Jag vill också leva och tittar inte strikt på allt. För den skull så nekar jag ingen annan till det. Var och en gör som man själv vill…..
jo men jag menade att då var det inte så stor skillnad med kolhydratsintaget mot ölet.

Jag tycker också att jag tål mindre men ju oftare jag festar desto bättre tål jag det.
Att bli berusad på ett glas vin tycker jag låter jättekonstigt. Jag kan lätt dricka en liter torrt vitt på en kväll och bli lite lagom… Men jag dricker nästan varje helg å andra sidan.
nej det var det säkert inte. Och vi tål ju olika som människor också. Men jag menade inget illa alls med detta.

Jag märker ingen skillnad på min alkoholtolerans, varken från början eller nu efter två år på LCHF. Men det verkar jag vara ganska ensam om?
Den enda förändringen är väl att nu när jag inte har suget efter sött har absolut suget efter alkohol också minskat. Det där "ett glas vin till maten" som jag förut kunde längta efter känns inte ett dugg lockande längre, och många rödviner är inte ens goda längre, eftersom de smakar sötsliskig svartvinbärssaft. Men när jag väl dricker alkohol så tål jag och får samma effekt av lika stora mängder som före LCHF.

#11 Är det inte snarare så att levern i regel prioriterar alkohol före allt annat, och därför kan man få lågt blodsocker och må dåligt av det? (Och få ett galet sötsug.)
Jag har också blivit mycket mer lättpåverkad och mår ofta dåligt även av små mängder alkohol. Igår drack jag 2-3 glas vin i samband med en trevlig middag, och när jag gick och la mig åtskilliga timmar senare fick jag den där äckliga sugande snurriga jag-tror-jag-kommer-att-spy-om-en-stund-känslan som det förr krävdes riktigt rejäla mängder för att uppnå. Lyckades dock somna och behövde aldrig upp och kräkas. Till skillnad från vid min förlovning förra året då jag drack ganska måttligt, blev dyngrak och kräktes halva natten. Romantiskt värre.

#18 Levern prioriterar egentligen ingenting (var en liten förenklad bild jag drog), utan hypofys och hypothalamus styr prioriteringarna via hormonerna.
Visst kan man få lågt blodsocker, men hjärnan prioriteras trots det alltid eftersom den dör om den inte får ständig energi och syre. Skulle det krisa sig så tar hypofysen och sätter fart på kortisolet som övertar kontrollen - dominerar alla andra hormon.
Det händer nog samma med ketosen, alltså att den går ner till ett minimum för att alkoholen ska sönderdelas så fort som möjligt (men aldrig så lågt att hjärnan riskeras), men att ketosproduktionen kräver mer av leverns processtid (mindre tid till alkoholen), än utsläpp av socker från glykogenlagrena på sockerdrift.
tål också mindre alkohol än förr - huvudsaken är att man upptäcker det tror jag
är också mindre sugen på en kall öl än förr - positivt tycker jag - förut kunde jag tycka att en kall öl var gott på sommaren - men inte längre
vin däremot tycker jag är gott även om jag numera tycker att en del rödvin börjar att bli för söta
vita viner dricker jag mycket sällan och om jag mot förmodan gör det så blir det antingen glen ellen eller LETH från österrike
i vintras drack jag t ex inget glögg - för mkt socker i - undrar om mulled wine skulle fungera bättre?
eller göra själv av glöggkryddor och ett rödvin du tycker är ok?