Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 8328 ggr
olandsfamiljen
0

frusen yoghurt

har nyligen varit i köpenhamn. på tivoli köpte jag frusen yoghurt! det var supergott nästan godare än glass. man fick väja tillbehör, sylt frukt eller som jag tog krossad choklad på :)

Detta borde man kunna göra själv, de hade den i mjukglass-spritts liksom. Funderar hur man skulle kunna göra det hemma? Bara frysa turkisk toghurt i en burk? hur blir det tro???

magma
0

Du kan ju prova att fylla en tom, liten creme fraiche burk med TY och frysa, ev smaksätta med vaniljfrön eller liknande. Du kan ju också stoppa ned en tesked i burken innan du fryser den, så kan du äta den "på pinne":)

jasinska
0

Om du rör om yoghurten några gånger innan den har fryst helt kan det nog funka. Annars blir det bara som en hård kall klump ;)

Frysta hallon + turkisk yoghurt, mixa, så har du väl nåt som liknar frozen yoghurt, lite mjukglassaktigt

olandsfamiljen
0

ja jag tänkte på det där att det bara blir en kall klump… men röra i den kan funka…känns dock som det blir för isigt kanske? man kanske bara ska frysa den en stund innan man äter?

jasinska
0

Eller blanda i äggula? Lite grädde?

Annars googla frozen yoghurt recept, finns nog en del :)

Personligen tycker jag ett enbart frusen yoghurt utan smaksättning inte låter som nån höjdare. Tycker du ska testa att mixa ofrusen yoghurt med frysta hallon eller andra bär som jag sa tidigare. Blir ju mjukglass direkt. Sen kan du ju lägga den i frysen en stund om du vill ha fastare konsistens.

olandsfamiljen
0

helt naturell VAR verkligen super gott ;)

dock var det hackad choklad på som piffade till det hela… fundera på o köpa de där aromerna på lchf-butiken o smaksätta yoghurten med. Hallon o sån yoghurt har jag ätit så mkt de senaste 2 åren så jag är lite le på det….

jasinska
0

Så det var inget socker i? Bara helt naturell frusen yoghurt? Hmm kanske ska testa det då :)
Eller… Du får testa först och berätta hur det blev ;)

olandsfamiljen
0

haha ;)

tror inte det var socker i brukar bli sjukt törstig om det är socker i smakade god yoghurt med kall ;)

ska köpa arom vanilj osv o smaksätta med de innehåller tydligen inte socker :)

Annelie-LivsGlad-1
0

Bra tips som efterrätt - speciellt det där med att knacka i ägg och hälla i grädde. Har ätit det här i prefabrikat förut - och tyvärr jo, det brukar vara socker i också :(

Därför är ju era tips ännu bättre förstås!

Provar i helgen när vi har gäster och nix säger inte före att det är LCHF variant - fniss, men det vet dom ju iofs att jag äter ändå….

Smaksättning som jag tänker testa

*stjärnanis

*citron eller lime

*vaniljstång - äkta