Kaffegrädde?
Är kaffegrädde bra?
Jag har försökt att dricka vispgrädde i kaffet men fick halsbränna av det.
Helst vill jag ha gammeldags mjölk men det är så svårt att få tag i här i Milkoland.
Sen kom jag ju på att det finns kaffegrädde med 10% fett. Det borde vara bättre än vanlig standardmjölk, eller?
Är det nåt knepigt med kaffegrädden?

Altså.. grejen med att ta vispgrädde är att man tar mindre av den för samma effekt och därmed får i sig mindre kolhydrater!
Späd vispgrädde med vatten till önskad styrka om du vill ha mjölk!
Det är samma ingredienser i grädde som i mjölk, bara olika fetthalt.
Och det tipset gäller alla mejerier, ju fetare från början ju mindre tar man för önskad effekt vare sig som vitgörare i kaffe eller mättnad.
Det är hur lätt som helst att få i sig 10 gram kolhydrater via ett glas mjölk.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Njä, det håller jag inte med om. Det ju faktiskt mindre mängd kolhydrater i vispgrädde än i mjölk även om man tar samma mängd. Och jag har nog tagit typ samma mängd. Kanske därför jag inte gillat det…
Sen va jag kanske inte riktigt tydlig i det jag frågar efter.
Jag köpte Kelda kaffegrädde. På förpackningen står det:
Gjord på äkta grädde
Ingredienser: grädde 10%
UHT-behandlad
Har de gjort nåt knepigt med grädden? Bara tagit bort fett? UHT-behandling, bra eller anus?
Jag använder kaffegrädde (kan inte ha vispgrädde hemma, då blir det gräddorgie…) Har använt det i ett år nu och det smakar gott och sätter inte igång sug för mig.
#2. Jag förstår att du får halsbränna om du använder lika mycket vispgrädde som du brukar använda mjölk i kaffet.
Jag använder 1 matsked (ca 15 gram) vispgrädde till en stor kopp kaffe och tycker att det är tillräckligt. Men smak och tycke är olika.

#1: Håller inte med dig Zepp, jag tar lika mycket i teet oavsett om det är vispgrädde eller mjölk, fast jag föredrar ju vispgrädde, det är godast
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
En nackdel med kaffegrädde är ju att det innehåller stabiliseringsmedel för att inte skikta sig. Kaffegrädden försvann till min stora sorg från hyllorna här får många år sedan, tyckte den var perfekt till kräm och sånt. Men nu när jag läser innehållsförteckningen på även till synes oskyldiga varor tycker jag det är lika bra. Man kan ju blanda grädde och mjölk själv.
Tyvärr delar jag inte er smak för grädde i te. Mjölk ska det vara! Så jag har slutat dricka te. Lite sorgligt, men samtidigt skönt på nåt sätt att inte måsta ha nåt varje dag.
Själv har jag 40 %-ig grädde i kaffet och det är gott. Får ingen halsbränna. :O
jag häller en slatt grädde i kaffemuggen och fyller på med kallvatten, till önskad mängd sedan i med kaffet. Jag tar annars för mycket grädde och det tror jag jag går upp av. Förmodligen skulle jag behöva skippa grädden helt för att gå NER….
Halsbrännan går över - faktiskt. Ge det lite tid.