Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 11735 ggr
Jojjemin
0

LCHF apelsinjuice vs cola zero

Har länge varit beroende av coca cola, gick sen över till coca cola zero.. Men nu för någon vecka sen har jag bytt ut coca cola zeron till apselsinjuice, gärna Bravos!.

Men jag misstänker att cola zero är bättre än bravos apelsinjuice?

Inget av dem är ju speciellt bra om man tittar ur LCHF synpunkt men men..

hemul
0

Om jag får föreslå - pressa citron eller lime, tillsätt stevia, vatten och is efter smak.

[vaargen]
0

Vilket som är bäst beror ju på många faktorer bla

• Hur mycket dricker du?

• Hur känslig är du för kolhydrater?

• Hur reagerar du på sötningsmedel

julia61
1

Hej!

Dricker cola zero ibland själv, der är gott men kanske inte det bästa för kroppen.

Frukt är ju lurig av vad jag läst mig till här. Det förvandlas tii fett till slut. Rätta mig gärna om jag har fel!! Vid överätning.

O cola zero eller annan sockerfri läsk har jag sett kan i längden bli till övervikt. Sedan så är väl det ultimata att undvika all "konsgjord" föda.

Men det är inte det lättaste!!

Har inte märkt att jag blir trigad att äta mer då jag druckit cola zero, inte om jag äter någon enstaka frukt heller. Men vi är ju alla olika.

JAUS
0

Rent kolhydratmässigt är cola zero överlägsen apelsinjuicen (som t.o.m. är värre än vanlig läsk). Zero innehåller dock aspartam och andra konstgjorda sötningsmedel, så ur hälsosynpunkt är det enligt mig värre.

Det här med att undvika tillsatser hör egentligen inte till LCHF utan det gäller oavsett vilken kostmodell man äter, men eftersom de flesta LCHF:are är hälsomedvetna så undviker vi dem också.

MimLan
0

Någnstans tar jag hellre konkreta kolhydrater, och effekter därav, än kemikalier som ställer till det på olika sätt, gärna lömska sådana. Kolhydrater är ju inte farliga för hälsan annat än om man äter dem på fel sätt. De flesta av oss som inte tål dem är ju för att vi är skadade.

JAUS
0

#5 Alla blir skadade av kolhydrater förr eller senare om de följer SLV, men visst hellre socker än aspartam. Inget av alternativen är bra så det är som att välja mellan pest och kolera.

[vaargen]
0

I valet mellan pest eller kolera så välj alltid kolera(iallafall om du har tillgång till vatten) ;)

Zepp
0

Cola zero eller för övrigt Cola överhuvdtaget väljer jag bort för det finns inget i det som min kropp behöver eller mår bra utav!

Vad gäller juice så vart jag en riktig juiceoholic.. förut. men det gick bra att ersätta med bubbelvatten på flaska.. det man vill ha är något friskt i munnen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tk71
0

I det valet väljer jag Colan - utan tvekan. Juicen är ju bara sockerlösning.

hemul
0

Inför ett tredje val. Testa det jag föreslog. Det ger dig det du antagligen är ute efter, en stark smak som är annorlunda än maten vi äter.

Pasi
0

Jag hade valt juicen just för det bara är en sockerlösning - tror att kemikalielösningar är mycket skadligare.Flört

[ErikSvensson]
0

För att vara annorlunda, jag hade valt cola light, har druckit det i flera år utan några som helst konsekvenser. Flört

Erik

Pasi
0

#12 Nä, man märker normalt inte de negativa effekterna själv.OskyldigFlört

Mona-Stina
0

Jag dricker ingendera, har aldrig gjort. Gillar inte juice och inte heller "bubblor" i saften som min dotter sa när hon var liten.

Friskt kranvatten är det bästa i mitt tycke.

Miyu
0

Zero är ju bättre ut viktminskningssynpunkt men kanske inte hälso.

Får hellre lite kemikalieskit i kroppen är ett extra kilo från juice :)

ulf-jansson
1

Juice har jag lagt till i min diet just för att jag fått för mig att det är ett ganska bra sätt att få i sig Magnesium men väljer andra sorter än apelsin och inte från koncentrat .

Cola ingår oxå i min diet några enstaka gånger om året när jag kör bil långa sträckor men då med riktigt socker i . Men jag äter inte lchf för att gå ner i vikt .

Miyu
0

Det finns bra magnesiumtillskott utan tillsatta sötningsmedel.

EEElina
0

Jag kör på zero på lördagarna. känns bättre ur viktminskningssynpunkt. När vikten är nådd kommer jag köra på juice eller vanlig cola ibland när jag vill festa till det lite Flört

men nu blir det zero d få gånger jag dricker nåt annat än vatten.

magma
0

Hade nog valt apelsinjuicen, men blandat ut det med 50% kolsyrat vatten- jättegott!Tungan ute

KarinSch
0

Cola Zero några gånger per år, antingen "ren" eller utspädd med lite sprit.

Juice unnar vi oss på söndagsmorgnar och då färskpressad, max en apelsin var. Att njuta extra av sånt man inte bör äta ofta gör livet bättre.

Just nu har vi barnbarnet här en vecka och då har vi ätit sånt vi längtat efter länge, lasagne och vars en pannkaka (ok, två då), pommes ena dagen till mig och pasta andra dagen till gubben. Smakade en macka med men det var inte så gott, fast det har jag nog aldrig tyckt.

[Pennylane1]
0

måste nu erkänna att jag dricker rödvin med sprite zero… ibland med bubbelvatten med lite sukrin och lime i vilket ju är betydligt bättre.. jag kan inte med rödvin "rent" har aldrig kunnat men med lite sprite i blir det som sangria och DET gillar jag!

Million
0

#21, det funkar inte med Ramlösa då? Jag brukar köpa smaksatt ramlösa och blanda med vodka. Skrattande Fast det kanske måste vara sötare än ramlösa om det är just sangria-smak du är ute efter.

[Pennylane1]
0

ja precis, annars kunde jag ta bubbelvatten au naturelle men det blir verkligen jätteäckligt Flört däremot kan jag ta loka citron t.ex i gin det funkar!