Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5754 ggr
cream1
0

Se hit alla limpälskare!

För några år sedan brukade min mamma baka en limpa vars recept kom från en god vän som försökte gå ner i vikt med hjälp av viktväktarna. (Idag väger vännen över 100 kg och har gett upp alla bantningmetoder. Lchf törs hon inte prova eftersom hon redan är överviktigFörvånad)

Detta var min favoritlimpa, och den var ju "nyttig" också (not). Den gjordes på rågmjöl, rågsikt, sirap, fil,, lingonsylt, brödkryddor och bikarbonat. Tror den hette "filmjlkslimpa" eller nått liknande.

Men nu har jag uppfunnit en limpa med liknande smak och konsistens, ja likheten är faktiskt skrämmande! Jag äter denna såväl till frukost som till middag. Sjukt god och innehåller inte mycket kolisar alls.Cool. Om du älskar/älskade bröd så är den ett måste.

Låter jag limpan erätta en hel måltid äter jag ungefär en halv. kanske låter mycket men det är ju förhållandevis bara ett ägg plus pålägg då.

RECEPT till 1 limpa

(OBS, limpan är godast färsk. Efter ett dygn i kylen blir den torr).

- 2 ägg

- 2 msk hushållsmjukost naturell eller 2 msk cremefraiche

- 0,5 dl pofiber

- 0,5 dl linfrön

- 0,5 dl fibrex

- 1 tsk brödkryddor

- 2 tsk bakpulver

- 0,5 dl solroskärnor eller mandlar (ev hackade)

- 1 tsk salt

Självklart behöver man inte andvända alla de torra ingredienser om ska ersätta mjöl, men jag tycker att ju fler ingredienser - desto bättre!

Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader. Dela upp äggen i vitor och gulor. Vispa vitorna i en stor bunke tills de blir hårda. Vispa gulor och mjukost så det blandas ordentligt.

Häll i alla torra ingredienser och äggulesmeten i bunken med äggvitorna. Vänd runt smeten utan att röra för mycket så att det blandas någorlunda. Om man rör för mycket förstörs konsistensen något.

Häll allting i en smord avlång form. Grädda tills limpan stelnat, ca 15-20 minuter. Vill man ha en glansig yta kan man pensla med ägg i mitten av gräddnignen. Blir även fint om man garnerar med tex seamfrön/linfrön.

Limpan går fort att göra och tar ammanlagt max en halvtimme.

Avnjutes (gärna varm/ljummen) med bregott/smör, ost, salami eller annat gott pålägg.

gott.

Har ingen limpa att fota just nu men ska strax baka en ny till middagen som jag lovar att fota ;)

(och ja, man kan äta limpa till middag,Cool)

Blev ett långt inlägg men limpan är enkel och skrämmande god!

Miyu
0

Måste prövas! Återkom gärna med bild den som bakar denna! :)

cream1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog kort med datorn så det blev väl inet mästerverk, men såhär ser den ut!

Monnis
0

Den såg rätt platt ut, så jag antar att man delar i över och underhalva, eller? Blir väl lite väl små skivor annars? Denna ska jag baka vid tillfälle, har du provat om den går att frysa? :)

cream1
0

Den är rätt platt ja.

Vill man ha den dubbla höjden kan man ju göra dubbel sats.

Jag skulle tro att den går att frysa :)

Joko
0

Hur mycket kH finns det i en sådan limpa?

Joko
0

Jag har bakat limpan enligt ditt recept, det är jättegott! Men jag undrar.. det blev en väldigt, väldigt liten limpa, en som kanske räcker till en frukost för tre personer.. Har jag gjort något fel eller ska det vara så pass liten? Sedan tyckte jag att det var definitivt för mycket salt, men jag kanske har verkligen gjort något fel.

[Pennylane1]
0

hon skrev ju att hon åt en halv själv till ett mål så …

starhawk
0

Mitt problem när det gäller bröd är att jag inte tål sådana mängder fiber som det är i alla LCHF-recept. Så jag tar vanligt bröd och rostar tre skivor varje Lördag, resten av veckan blir det noll bröd!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

cream1
0

Joko.

Ja limpan blir liten och är godast färsk. Men vill man spara tid får man helt enkelt göra några satser till.

Ja minska saltet, om du tycker det blir bättre då. Själv älskar jag salt mat.

Lynxx
0

Fler tips på div bröd (+ massor av andra kategorier) som kan vara intressanta, samt vara till inspiration? Alla är inte korrekta ur LCHF-perspektiv - men man kan ju sålla & modifiera efter eget tycke & behov.

LCHF Recept

http://www.lchfrecept.com/category.aspx?ID=13

/L

"Är detta informationsavdelningen? Ett ögonblick, jag ska fråga"

Joko
0

Åååh, vad gott!!! Lynxx tack för länken!

Jag har precis börjat testa LCHF men jag vill inte överge mackor :/, jag är ingen LCHF-fantast men jag vill gå ned i vikt. Bara en fråga, eftersom jag fortfarande har lite svårt med att själv bedöma hur mycket kolhydrater som kan finnas i en recept - vilket utav brödrecepten är bäst dvs. har lägst antal kH?

JAUS
0

#8 Detta köpebröd innehåller både lite fibrer och kolhydrater. Brukar använda det när jag gör Croque monsieur eller fattiga riddare.

Joko
0

Tack, JAUS. Ygghh, om 3,4 per skiva är LITE, hur mycket kollisar kan det finnas per skiva i andra LCHF-bröd? :-o Hjälp!

Men tack för tipset. Problemet med vitt bröd är att man inte blir mätt av det och vill äta mycket på en gång. Men det kanske kan funka som ett tillägg, t.ex. man äter ordentligt LCHF frukost med t.ex. ägg och bacon och äter EN skiva av en sådan bröd till det, med smör och mmm… lite leverpastej. Det blir väl inte för mycket?

Det käns såååå krångligt med att ständigt räkna kH, inte van.

Tack för alla tips!