Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6111 ggr
Ida78
0

3 stekta ägg

Är det för lite till frukost?

Jag är iallafall hungrig nu 1 timme efter.

Vad äter ni till frukost?

MimLan
0

Är du hungrig så är det antagligen för lite för dig.

Min frukost är allt från ingenting till rejäla måltider som mättar tolv timmar. det beror på vad sm är praktiskt och vad jag känner för.

kaisakavat
0

Ät om du är hungrig! Ibland är man jättehungrig i början, tills kroppen vant sig vid den nya mindre mängden mat och fattat galoppen med fettdrift.

Lägger du till smör till äggen? Med en ordentlig pöl/klicksmör, brukar tre ägg räcka hyfsat.  Lägg annars till även nån köttskiva eller ostskivor/pinnar.  Eller vadsomhelst som du gillar i LCHF-väg.

Man är olika, vissa behöver äta rätt bastant frukost för att "stå sig" ett tag. Anda äter lite eller inget på morgonen, men mer senare på dagen.

Mina frukostar består av det som finns i kylen som ser gott ut Skrattande- kallskuret kött, med smör ohc ost. Kaffe med smör och grädde.

Zepp
0

Du har inte hållt på så länge va?

I början åt jag som häst.. blev alldrig mätt.. tre ägg o ett paket bacon stekt i smör gick det åt på den tiden!

Tror det handlar om bukmättnad i början, man är van att fylla buken och tom buk är defacto en hungersignal!

En köttbit ger en mer omedelbar mättnad, då den fyller ut övre magsäcken och ligger där ett tag för bearbetning innan den slinker ner i den nedre del av magen för slutbearbetning!

Fett ger ingen direkt mättnad. då det inte fyller magsäcken på samma sätt och halkar rätt fort ner i den nedre delen.. däremot dröjer fett längre kvar i magen innan det går vidare till tunntarmen och portioneras ut i lagom takt för att tillföra energi till blodet under längre tid!

Så en kombination av fett och protein ger bäst mättnad och man står sig längre, dels för att köttet fyller magsäcken och för att fett fördröjer hela magsäckstömningen!

Ta gärna någon rest från gårdagens middag och värm på innan du steker äggen.. eller varför inte färskt fläsk med svål o allt.. inte för att svål är något nyttigare utan för att det tar tid att bryta ner!

Sen så.. det kan även bero på vad du åt i går, hur mycket och hur sent!

I förrgår åt jag en brakmidag på biff och gräddstuvad svamp, klockan 23 på kvällen.. blev en liten konstig matdag igår därför.. ingen frukost utan midag klockan 17 och sen klockan 24 frukost med två stekta ägg.. ?Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

karinafp
0

Äggröra på två ägg och en skvätt grädde + 4 skivor stekt bacon är min frukost. Den står jag mig bra på. Ja, och så två koppar kaffe, förstås… Flört

rylandes
0

2 mosade kokta ägg med smält smör och det står jag mig bra på till lunch.

ingrid-in-sweden
0

Två stekta ägg i smör och ett par skinkskivor (tysk rökt med fettrand) går bra till ca 11 /11:30. Då äter vi frukost innan sex på morronen.

Men i början av LCHF:andet - ohh nej.

Viktor-88
0

Kör numera periodisk fasta (på obest. framtid), äter då min Frukost, Lunch och Middag kombinerat i ett sjok, kallar det för "Fliddag" Tungan ute vanligtvis kring kl:~17.30

starhawk
0

Tre ägg låter lite lite för mig, men jag är van vid ägg, bacon (äkta engelskt), champinjoner och en tomat till frukost, då är jag mätt och glad fram till lunch

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

soderen
0

Tänk vad olika vi alla är.

Jag klarar knappt att få i mig 3-4 skivor bacon och äggröra på endast 1 ägg och grädde.

Till det dricker jag en stor kopp te med kokosfett.

Fiana
0

Det beror ju också på vana och hur mycket och hur lång tid innan man åt

Medlem
0

3 ägg och några skivor ost är lagom för att mätta mig fram till lunch annars får jag bättre mättnadskänsla om jag äter kött med fett så jag föredrar kött framför ägg men det blir förbaskat dyrt i längden.

titanyah
0

Jag dricker kaffeäggmjölk på ett ägg och kokosfett till frukost. Det står jag mig bra på till lunch vid kl 12. Jag har aldrig varit nån frukostmänniska iofs, men jag var nog hungrigare i början. Då åt jag och åt och åt och tyckte aldrig jag blev mätt. Som att "man blir inte mätt utan kolhydrater". Men man ställer om sig, nu blir jag inte mätt om jag inte får tillräckligt med fett istället!

Angelfish
0

Jag brukar för det mesta äta äggröra på 4 ägg och ganska mycket smör till frukost och det brukar jag hålla mig mätt på i ungefär 5-6 timmar.

nasnas
0

Många skriver att ni var hungrigare "i början". Nån som har en uppfattning om hur lång denna hungriga uppstartsfas är? Förstår att det är individuellt till stor del men nån liten riktlinje…

Har hållit på nu i snart tre veckor och känner mig mer hungrig nu än de första dagarna.

Zepp
0

För mig tog det nog två månader.. men den andra månaden var nog mest att programera om huvudet och sluta äta efter vana.. hade allt större problem att få i mig lunchen på jobbet då jag fortfarande var proppmätt!

Det tog ett tag innan jag vågade gå ner i portion.. man åt lite extra för säkerhets skull.. det är ju jobbigt att sitta på jobbet och vara skithungrig och vänta på att det skall bli lunch.. så jag smög ner portionerna lite i taget.

Tog ett tag att fatta att man inte behöver så mycket när man skall äta lunch om fyra timmar!

Numera är det typ två fläskskivor och ett ägg stekt i smör som någon standardfrukost, även om det varierar.

Överhuvudtaget litar jag betydligt mer på att min kropp tar av fettreserven om det skulle dröja lite!

Har hänt att jag någon gång då jag vaknat sen tagit en kopp kaffe med cocosfett och klarat mig på det, till lunch!

karinafp
0

Sen är det ju så att det inte är farligt att känna sig hungrig! Många av oss överviktiga är ju liksom överkänsliga när det gäller hunger, och vid första svid i magen måste man stoppa i sig något. Skäms Ofta räcker det med att ta ett glas vatten, så står man sig ett tag till…

Zepp
0

Japp håller med dig där.. iallafall vad gäller mig själv.

Förr när man hade ätit för dåligt så föll blodsockret till fotknölarna och man mådde dåligt!

Numera lokaliserar jag hunger till magen, det käns mera som.. nu snart är det dags att laga mat och riktigt hungrig blir jag inte fören maten står på bordet!

Annelie-LivsGlad-1
0

#3 Zepp - vad härligt!

Själv åt jag en sån underlig middag igår kväll - ca 23.30 - inga problem med morgonen - bara kaffe o grädde - lunch 12 - två kokta ägg och en klick majjo.

Ja, jag var också hungrigare i början men efter ca 1 mån började portionerna hyfsa till sig.

Nu äter jag när jag är hungrig - riktigt hungrig - inte bara sugen på mat

JAUS
0

Ät hur många ägg du vill. Jag gick ner som snabbast under påsken förra året när jag bara åt smör, ägg kokosfett och prinskorv. Jag åt 14 ägg på påskdagen om jag mins rätt och det som hände var att började svettas lika mycket som under en varm sommardag. Förbränningen ökade helt enkelt.