Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4971 ggr
Lilli-Anne
0

Barnfetma TV 4+ Dr Phil

Visas nu…

kaisakavat
0

Slog just på TVn!

ÄR det sant?? Rekommenderade de jus t LOW CARB till en

insulinresistent flicka??Förvånad

De pratade om en stegvis övergång, 10-12 % neddragning av kh per vecka typ..

plinkplonk
0

Oh no! Zappade förbi och infon stod det att det skulle handla om skilsmässor :-(

Lilli-Anne
0

Rådet till föräldrarna var att stegvis dra ner på kolhydraterna och öka på fettet samt att ta hjälp av en läkare "med dom rätta svaren"!

Eremitha
0

Jag tycker att rådet om gradvis omläggning var mycket klokt. Själv la jag om direkt över en natt, och hade STORA anpassningsproblem (svaga muskler, dålig kondition) i fem månader!!! Även om de flesta klarar sig betydligt lindrigare, kan det väl vara en bra idé att ta det lite i etapper.

Det som intresserade mig mest var teorin om olika metaboliska typer. Detta har jag funderat över mycket under de två och ett halvt år jag ätit LCHF. Är säker på att teorin stämmer, och att det bottnar i olika evolutionslinjer.

Fair Winds and Following Seas!

bummsan
0

Blev så glad av att se detta program. Precis vad våran flicka går igenom.

Skulle dock vilja se det igen o även visa för nära, så dom vet o förstår att de är allvar. Någon som vet hur man kan se det på nätet.

Vi får hjälp från överviktsenheten i Uppsala.

Blev glad över att inte va själv.

kaisakavat
0

Tycker också¨att det är ett klokt råd, eftersom det gäller ett barn.

Andra bra råd var:

- Banta inte barn, prata inte i de termerna.. e t c.

- Väg henne inte hemma… låt detta höra till hälsokontrollen "hos doktorn"..

- Introducera den nya maten och livsstilen i positiv anda: "det här är den bästa maten för en som tränar "den fritidsaktivitet som ungen gillar bäst"..

- Hela familjen ska vara med på tåget

Det sades endel som jag är mer skeptisk till.. men i stora drag var det förvånansvärt vettigt!

Skowne
0

Ingen som råkade banda avsnitten. Jag missade det :(

bummsan
0

Man måste väl kunna se de på nätet? eller…

Nån som vet.

Bra att visa till dagis, mor/far förälldrar.

kaisakavat
0

Har letat.. hittar inte någonstans att se programmet i efterhand. Det var  en repris, men vette 17 när det sänts från början. Hittar faktiskt inte ens vilket episode nr avsnittet hade.. men jag kanske letar ineffektivt.

Nåja.. det må va hänt. De sa ju inget vi inte redan vet.. hehe.. Skrattande Tungan ute

nyborjare08
0

Det var en repris från den 21/3 (alltså då avsnittet visades i Sverige). Jag hittade heller inget episodnummer men jag antar att man kan leta upp det på drphil.com.

MimLan
0

Finns det inget uppenbart episodnummer kan man maila 4:ans kundtjänst och fråga.

bummsan
0

Hör av er om ni hittar det.

Då blir vi nog alla glada.

tankgirl
0

det här var avsnittet

(tv4.se)

"Top Three Ways You're Making Your Child Obese"

och

här kan man köpa manuskriptet

(drphil.com)

Allt jag kan bidra med just nu…. Måste ju hinna laga mat också! ;)

bummsan
0

http://drphil.com/shows/show/1343/

Ett tips från tv4 redaktionen.