Äkta vanilj?
Hittade detta rehttp://www.ninasmat.se/recept/kladdmuffins-kladdkaka-lchf/cept: Kladdkaka a la LCHF. Den ser jättegod ut tycker jag så vill testa göra den MEN i receptet står det ½ krm äkta vanilj (ren). Hur menar hon då? Vaniljsocker eller vaniljstång eller vadå?
Jag tolkar det som vaniljstång eller vaniljpulver och inte vanilj- eller vanillinsocker
Bra, det var nåogt sånt jag misstänkte också =)
Visst kan man köpa vaniljpulver på vanliga matvarubutiken, typ maxi?
Ja, det finns små glasburkar med ekologiskt vaniljpulver för ca 35 kr. Det är bara svart vanilj, alltså inget socker! :) Jag köpte min på maxi.
En vaniljstång är mer prisvärd än det där onödiga vaniljpulvret. Äkta bourbon vanilj från madagaskar ska det vara. Vaniljstången skall vara mjuk inte hård och förvaras lufttätt.
Fast det är väldigt bekvämt med pulver. 
Jag köpte vaniljstång en gång men det var värdelöst, kunde knappt få ut nån vanilj och så smakade det inget.. men det var antagligen inte äkta bourbonvanilj från madagaskar.
Jag har faktiskt provat det där pulvret så jag vet vad jag talar om. Kryddor som är torkade förlorar smak, även vanilj.
Man delar stången på längden och skrapar med baksidan av kniven, hur lätt som helst.
Ekologiskt pulver på burk > vaniljstång (har också provat båda.) Det kändes inte ekonomiskt att köpa en stång då det gick åt rätt mycket för att få en gnutta smak, då fungerade pulvret bättre.
Hur som haver så är det mycket godare än det där 'falska' vaniljsockret som säljs i mataffären (fazer är märket tror jag..)
Erik
#6, jo det var så jag gjorde.. Men lyckades inte skrapa bort speciellt mycket, blev himla dyrt för så lite.
Var och en får testa och se vad de gillar bäst. 
pulvret är just hel torkad puveriserad vaniljstång från Madagaskar…jag tycker det är jättebra!
Prisvärdheten får jämföras med att vaniljpulvret inte är själva vaniljfröna, utan stången. Har dock inte fått klart för mig om det är meningen att själva fröna ingår eller om det bara är stången. Jag tror det senare eftersom smaken är så svag, och att jag inte har några problem med att använda frön normalt sett.
Jag tyckte pulvret var värdelöst och använde aldrig ens upp burken. Använder riktig stång istället där jag skrapar ur den mängd jag behöver.
det står ju på förpackningen att det är HEL vaniljstång vilket väl måste innebära just det?
#11 Mja. :) Med tanke på allt fusk i den här branchen så skulle jag inte anta det rakt av. Jag har svårt att tro det mtp hur obefintlig smaken var för mig samtidigt som jag inte har några problem med att få fram smaken från frön jag skrapar själv. Något var väldigt fel när jag behövde ta så mycket pulver att det såg ut som om jag pepprat glassen rejält och ändå var smaken ointressant.
En hel vaniljstång kan lika gärna innebära en urskrapad stång där det finns en del frön kvar.

Det finns en hel del smak i en stång också, jag sparade en urskrapad stång och la efter tips den i en burk och täckte den med socker som enligt uppgift skulle dra ur smaken ur stången. Efter några dagar gjorde jag vaniljglass med enbart sockret runt stången och det var inget fel på den vaniljsmaken inte!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
faktum är att jag läst nånstans att smaken just sitter främst i stången och inte i fröna… hittar inte det just nu dock

#14: Kan stämma! det var faktiskt mer smak på den glass som jag gjorde med enbart stången jämfört med den tidigare som jag gjorde med fröna
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus