Mina kolesterolvärden
Jag skrev innan om att mitt kolesterol har bivit mycket sämre under ett års tid på LCHF och att även ApoA och APoB blivit mycket högre. Jag tänker därför gå över till en mer fettsnål kost och se om det hjälper. Min läkare har skrivit ut statiner och vill prompt att jag ska börja med dem, men jag tänker försöka på egen hand att få ner mitt kolesterol.
Jag är en 30-årig normalviktig kvinna som har haft diabetes typ 1 i snart 6 år. Mitt kolesterol har alltid legat lågt, 4,2, fram till att jag började med LCHF. Vi har inte högt kolesterol i släkten, så det kan inte vara ärftligt.
Så här ser mitt resultat ut.
Kolesterol 7,5* 3.5 - 6.0 (alldeles för högt)
Triglycerider 0.7 0.45 - 2.6
HDL Kolesterol 1,41 0.75 - 1.9
LDL Kolesterol 5.35* 2.0 - 4.2 (alldeles för högt)
P-Apolipoprotein A1 1.49 1.10 - 2.05
P-Apolipoprotein B 1.41* 0.5 - 1.3 (för högt)
Ni får hemskt gärna hjälpa mig med dessa provsvar.
Jag är lite osäker på vad du vill i inlägget? Du verkar som om du redan har bestämt dig för åtgärder innan du har kunskap att tolka värden?
Skall du ha en diskussion med din läkare om det här är det viktigt att du själv läser på och tar kontrollen övver din kunskap. Läs igenom http://www.kostdoktorn.se/kolesterol för enkel och lättillgänglig info. Läs vidare Ravnskovs bok Fett och kolesterol är hälsosamt för att lära dig vad siffrornas tolkning kommer ifrån. Det är inte ett dugg så enkelt som att "högt kolesterol är dåligt och lågt är bra". Tvärtom.

För o ta det från början.. högt totalkolesterol för kvinnor har alldrig visat sig vara farligt utan bara för unga och medelålders män.. sanolikt beroende på att i denna grupp har funnits flera som har ärftligt högt kolesterol.. en gentisk defekt!
Att man vill hålla ner kolesterolet för diabetiker beror på att dessa har högt blodsocker, och högt blodsocker i kombination med högt kolesterol kan leda till glykoliserat lipoprotein.. vilket kan bilda plack som inleder arteroskleros.. har man inte högt blodsocker är det lika ofarligt som för andra!
Sen så.. kan ingen säga vad som är normalvärde för en som äter en fettbaserad kost.. normalvärdet baseras sanolikt på kolhydratätare!
Ditt HDL är högt o bra och dina triglycerider är låga och bra.. ditt LDL är högt.. men med tanke på mätmetoden så kan detta värde vara felaktigt, då det inte stämmer för folk på denna kosten!
En dålig APO-kvot däremot är sämre, skulle betyda att du trots allt har för många små LDL som lätt blir oxiderade och kan bilda plack de med!
Iallafall så är den största faran för de flesta högt blodsocker, då det i sig kan ställa till med "naturalförlopp" och sedan även glykolisera blodproteiner.. det blir en balansgång.. och jag tror det är extra besvärligt just för typ 1!
Man har inget för att sänka kolesterolet på egen hand.. det som är mest intressant är att få en bra blodfettfördelning!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
MimLan, jag ville väl inte så mycket i inlägget, mer än att jag blev tillfrågad i mitt förra inlägg om jag inte kunde skriva ut mina värden. Så därför gjorde jag det. Jag är fullt kapabel att tolka mina egna värden. Min tolkning är att de är alldeles för höga och att den feta LCHF-kosetn ligger bakom. Därför väljer jag nu att dra ner på fettet, eftersom jag hoppas att det kan hjälpa mig att få ner mina värden.
De flesta härtinfarkter, runt 75% har ursprunget i en störd sockermetabolism. Minskar man på fettet så kan det ju bli mer kolhydrater? Inuiterna hade inte hjärtinfarkt på deras naturliga feta kost och alla känner ju till den franska paradoxen. Jag har svårt att riktigt tro att vi ska manipulera koleresterolet!
Mvh
Wille
#3 Använd gärna samma tråd om samma ämne, eller om allt relaterat till dig personligen, det hjälper både dig och läsarna att ha det samlat.
Här är några av VelvetP:s trådar kring kolesterol:
Men VelvetP, varför fråga du om hjälp att tolka dina provsvar? I inlägg nr 3 har du ju redan lösningen färdig, tydligen:
Jag är fullt kapabel att tolka mina egna värden.
Hur länge har du ätit LCHF? med tanke på "…och att den feta LCHF-kosetn ligger bakom."

Som vanligt så anser jag att det är viktigare att äta nyttigt så man får god hälsa än att uppnå bra kolesterolvärden som gör läkaren nöjd (varför kan inte folk sluta bry sig så mycket om läkaren!?)

Det var jag som bad om att få se resultaten!
Med utgångspunkt från proven uatn någon annan information så verkar iallafall blodfettbilden lite konstig!
Det mest intressanta är APOkvoten som borde bli bra med en fettbaserad kost, oftast är det kolhydrater som ger en sämre fördelning.
Lite bakgrund.. APOa är det protein som finns i de lipoprotein som mest är kända som HDL, APOb finns bara i de som främst kallas för LDL.
LDL är det som kommer från levern och HDL är de som transpoterar tillbaka till levern, de kan ta med sig överskott och gammalt kolesterol.
Det finns ett fåtal som har en nedsatt förmåga att bryta ner LDL när dessa har gjort sitt jobb, då kan dessa ansamlas på grund av att så att säga står i kö för nedbrytning och om ansamlingen blir för stor tas dessa omhand av macrofager som lagra dem i kärlväggen.. det är detta som potentiellt på sikt kan bilda plack.
Vad man kan säga om risken är att man då får en statistiskt höjd risk att utveckla arteroskleros.. vilket inte är detsamma som att man kommer att få det.
Man tycker att man då skulle kunna minska på fettintaget för att minska på LDL.. men det kluriga med att minska på fettet är att man blir tvungen att öka kolhydraterna.. som i sin tur höjer de små farliga LDL, och med ökat blodsocker ökar även risken för glykolyserat LDL så det blir ett ekorrhjul.
Funderar på om det är så höga väden iallafall även om de är högre än de skall?
Föreslaget målvärde/ önskvärd nivå
P-Apolipoprotein A1
Kvinnor:
Män:
= 1,25 g/L
= 1,15 g/L
P-Apolipoprotein B
Kvinnor:
Män:
< 0,90 g/L
< 0,90 g/L
Apo B/Apo A1, kvot (vid primärprevention)
Kvinnor
Män:
< 0,80
< 0,90
Apo B/Apo A1, kvot
(vid sekundärprevention, ischemi, diabetes mellitus eller andra högriskpatienter)
Kvinnor
Män:
< 0,60
< 0,70

Velvet P,
Om man inte med tunnelseende enbart tar hänsyn till totalvärdet och LDL, utan väger in ditt HDL och TG, så ser man att dina kolesterolvärden är ungefär genomsnittliga ur risksynpunkt. Det gäller även apokvoten. Som 30-årig normalviktig kvinna är det knappast skäl till någon större oro.
Med fettsnål (kolhydratrik) kost lär du tyvärr få svårare att hålla ditt blodsocker under bra kontroll. Men lycka till!
Jag har inte tänkt att äta mer kolhydrater. Jag äter nästan som på LCHF, bara att jag har bytt ut vissa produkter mot mer fettsnåla. Jag äter mer kalkon, kyckling, rostbiff och lax istället för "fetare" kött och bacon. Sedan håller jag mig till grönsaker, keso och mager ost. Jag hoppas få ihop en diet som funkar för mig.
Även om ni är många som säger att jag inte ska orora mig över kolesterolet, så får jag lov att erkänna att det gör mig väldigt orolig. Jag vill ju inte dö i hjärtinfarkt ung…
Om jag hade haft säkra bevis över en lång tid som visade att högt kolesterol inte var farligt, så hade jag nog varit lugnare. Men just nu känns det som att jag leker med mitt liv.
Jag har ätit LCHF till och från de senaste 6 åren. Fram till nu hade jag ätit LCHF i över ett år, så alla desa omställningsbesvär som ni pratar om borde ju ha försvunnit vid detta laget tycker jag.
Min läkare anser att mina kolesterolvärden är mycket oroväckande och vill att jag ska börja med medicin omedelbart.

#10 En LCLF-högprotein-kost är knappast speciellt nyttig - du skaffar dig nya saker att oroa dig för (hälsan t ex).;-)
Det finns ingen koppling mellan högt kolesterol och för tidig död (**) - snarare tvärtom.
Tyvärr hittar jag inte artikeln som visar detta så snyggt (haft datorkrash) - men jag har länkat till den i nån tidigare tråd - där fanns ett diagram som visade kopplingen mellan bla totaldödlighet och mängden mättat fett samt totaldödlighet/andel sjukdomar kontra kolesterol. Lågt kolesterol är ingen fördel kan jag säga.
**enda egentliga kopplingen är att personer med familjär hyperkolesterolemi har både högt kolesterol och relativt hög dödlighet, men denna höga dödlighet är inte kopplat till deras kolesterolvärden (och hur kan detta komma sig om det är kolesterolet som är orsak?).
#10 Du vill ha säkra bevis för att högt kolesterol inte är farligt säger du.
Du verkar inte vilja ha säkra bevis för motsatsen, hur kommer det sig? Vänd på dina påstående och se om du kan svara dig själv?
Din oro är ett stort problem och stress påverkar hälsan negativt. Jag insisterar på att du tar kontrollen och skaffar dig kunskap istället för att vika dig för en läkare som inte har tillräckliga kunskaper, eller ens uppdaterade kunskaper. Jag tror inte att din oro kommer att försvinna för att du äter fettsnållt.
För det är inte så att någon i sjukvården kommer att ta ansvaret för dig oavsett vad som händer med din hälsa. Eller be om ursäkt om du blir felbehandlad. Eller garantera att du har optimal hälsa.

Högt kolesterol i sig är inget farligt, utan det är i samverkan med flera andra faktorer som det kan vara en statistiskt högre risk att få hjärtkärlhändelser!
Som samverkande faktorer brukar nämnas högt blodsocker, tobak, alkohol och stress i olika former.
Det höga kolesterolet är ett symptom på att något är i olag.. kan vara sjukdom, medecin, livsstil eller genetiskt betingat.. det kan även vara helt i sin ordning.
Jag har själv en väldigt konstig blodfettbild.. och det är klart att jag funderat en del på detta, prövat både lågfett och numera högfett utan att det förändrat något.. men självklart skall du undersöka saken, du kan ju vara en av de som det faktisk blir någon skillnad på!
Skall jag dra några slutsatser från min egen kropp skulle jag säga att högt kolesterol på grund av födan är en myt.
Problemet är vad jag läst mig till att vi inte kan påverka kolesterolet i nämvärd omfattning, då det är levern som tillverkar och skickar ut det i blodbanan oavsett vad du äter.
Det enda vi kan göra är att äta och leva på sådant sätt att levern inte behöver producera lika mycket kolesterol och att de LDLpartiklar som skickas ut är stora ofarliga.

#13 Om högt kolesterol (normalt) är ett tecken på att något är i olag så tycker jag det är konstigt att högt kolesterol ger högre totalöverlevnad/längre livslängd/mindre sjukdom.

Okej.. du satte mig på pottkanten där.. borde skrivit en konstig/rubbad blodfettfördelning!?
Men du är inne på något viktigt.. nämligen att det som är för en individ lagom och hälsosam nivå kan för någon annan vara ett tecken på att något är fel.
Det är det här med statistik och sånt som vi blir förvirrade utav, som sagt en del skall ha mer kolesterol medans andra skall ha mindre.. hur skall man då veta vad just jag som individ skall ha som ett friskt värde!?
Och som sagt en del glömmer att bara för att man har statistiskt sett höga värden så kommer man inte att få hjärtkärlhändelser.. det innebär bara att man tillhör den grupp som statistiskt sett har en högre risk, sanolikt för att i denna grupp ingår fler som har samverkande faktorer.

Optimal nivå varierar troligen ständigt och den enda som vet mest fördelaktigt värde är kroppen själv… precis det som den försöker uppnå. Men det är pga individuella skillnader (precis som med kortisol) svårt att tolka vad som är bra eller dåligt.
Det finns en svag koppling mellan både högt och lågt kolesterol, och hjärtkärlsjukdom - riskökningen är mycket svag och kan i högkolesterolfallet troligen skyllas direkt på dem med hyperkolesterolemi (i alla fall enligt Uffe R).
I fallet med lågt kolesterol vet jag inte vad man ska skylla på - men de som råkar springa av pinnen mha infarkt är lyckligt lottade, då cancer, infektioner och många andra sjukdomar, som florerar där, oftast har ett tråkigare förlopp (ingen är immun mot döden).
"Som vanligt så anser jag att det är viktigare att äta nyttigt så man får god hälsa än att uppnå bra kolesterolvärden som gör läkaren nöjd (varför kan inte folk sluta bry sig så mycket om läkaren!?)"
Ovanstående borde skrivas ut, ramas in och sättas upp på väggen.
Huvudsaken är ju att man mår bra, och gör man det är ju allt bra. Varför skall man utgå från något annat och rent av kräva bevis för att det man gör inte är farligt om det enda negativa man märker av är mätvärden som i sig inte behöver betyda någonting?
Om du hade två olika rum att vistas i, och du märkte att luften var fräsch som en sommardag i det ena och dimmig och unken i det andra. Skulle du då ens överväga att vistas i det sistnämnda rummet, där du drabbades av rinnande ögon, svårigheter att andas, huvudvärk och koncentrationssvårigheter, bara för att någon läkare tog ett blodprov och konstaterade att något värde blev lite högt om du vistades i det förstnämnda?
Givetvis inte. Vem som helst skulle säga åt läkaren att sluta svamla och sedan flytta in i det första rummet. Men när det handlar om mat och kolesterol, då är folk snudd på beredda att kasta bort hälsan och satsa all energi på att få de där siffrorna på papperet att stämma.
Är du normalviktig och mår bra, då är det väl bara att äta den mat du trivs med och vara nöjd?

Mnja.. det där stämmer för de flesta friska iallafall men inte ger det något lugnande besked eller förklaringsmodell för den som äter enligt konstens alla regler och ändå är orolig för något konstiga värden och deras eventuella implikationer i framtiden!
Det man rimligen vill veta är varför och vad man eventuellt kan tänkas göra för att påverka.. eller om man bara skall strunta i det!
Det är en skillnad för diabetiker och kanske ännu värre för typ 1, läste om detat i böjan av min kostförändring då även jag har konstiga blodfetter!
Iallafall här kommer lite jag funnit. som kan tillföra frågan lite mer nyanserade synvinklar.
"The most effective approach has been minimizing visceral (in addition to total) body fat stores. Visceral fat, which is more metabolically active than subcutaneous fat, has been found to produce many enzymatic signals, e.g. resistin, which increase insulin resistance and circulating VLDL particle concentrations, thus both increasing LDL particle concentrations and accelerating the development of Diabetes Mellitus.
Insulin induces HMG-CoA reductase activity, whereas glucagon downregulates it.[12] While glucagon production is stimulated by dietary protein ingestion, insulin production is stimulated by dietary carbohydrate. The rise of insulin is, in general, determined by the digestion of carbohydrates into glucose and subsequent increase in serum glucose levels. In non-diabetics, glucagon levels are very low when insulin levels are high; however, those who have become diabetic no longer suppress glucagon output after eating.
A ketogenic diet may have similar response to taking niacin (lowered LDL and increased HDL) through beta-hydroxybutyrate, a ketone body, coupling the niacin receptor (HM74A).[9]
Lowering the blood lipid concentration of triglycerides helps lower the concentration of LDL particles, because VLDL particles converted in the bloodstream into LDL particles.[vague]
Fructose, a component of sucrose as well as high-fructose corn syrup, upregulates hepatic VLDL synthesis."
http://en.wikipedia.org/wiki/Low_density_lipoprotein#cite_note-11
"Insulin and tri-iodothyronine (T3) increase the binding of LDLs to liver cells, whereas glucocorticoids (e.g., dexamethasone) have the opposite effect. The precise mechanism for these effects is unclear but may be mediated through the regulation of apoB degradation. The effects of insulin and T3 on hepatic LDL binding may explain the hypercholesterolemia and increased risk of athersclerosis that have been shown to be associated with uncontrolled diabetes or hypothyroidism."
http://themedicalbiochemistrypage.org/lipoproteins.html#uptake
"Half a century ago, nicotinic acid (niacin) was introduced into the clinic as the first orally available drug to treat high cholesterol levels and to improve the balance between (V)low density lipoproteins (LDL) and high density lipoproteins (HDL). Remarkably, its putative mechanism of action has only been recently elucidated, particularly because of the cloning of a G protein-coupled receptor (HM74A or GPR109A). This receptor responds to both nicotinic acid and the ketone body -hydroxybutyrate,"
http://www3.interscience.wiley.com/journal/114078722/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0
"men inte ger det något lugnande besked eller förklaringsmodell för den som äter enligt konstens alla regler och ändå är orolig för något konstiga värden och deras eventuella implikationer i framtiden!"
Nej jag förstår det. Vad man oroas av är ju inte precis någonting som man själv medvetet väljer. Men jag blir rent ledsen när jag ser en i övrigt frisk, välmående, normalviktig människa som går omkring och är stressad och oroad över mätvärden, när hon i övrigt är helt symptomfri och inte alls borde oroa sig. Värdena är dessutom inte skyhöga på något sätt utan bara aningen lite i överkant.
Jag skulle aldrig ens överväga att överge en kosthållning jag mår bra av för en jag mår dåligt av, bara för att rätta till en siffra. Det finns ingen rim och reson i det. Det finns så många läkare som stirrar sig blinda på kolesterolvärdet och i övrigt inte verkar kunna separera detta från andra riskfaktorer. Det verkar vara bättre att vara en överviktig kedjerökare med ett kolesterol på 5.9 än en kärnfrisk människa med ett på 6.1. Den sistnämnda skall till och med medicineras för att komma ner under 6.0 med alla biverkningar det kan medföra, trots att det faktiskt är kedjerökaren som skulle vinna mest på att övergå till den andres livsstil.

Att kroppen (eventuellt) producerar lite mer kolesterol när/om man är insulinresistent kan högst troligen bero på att den försöker hjälpa bukspottkörteln, som har relativt stort kolesterolbehov. Denna kolesterolhöjning är alltså inte av ondo utan hjälper kroppen, och är knappast orsak till infarkter eller åderförkalkningar.
Genom att en falsk sanning runt kolesterolet byggts upp så har man (både forskare och lekmän) redan förutfattade meningar då man tolkar processerna - vilket direkt ger ett felaktigt resultat. Sorgligt!

Samanfattningsvis kan man säga att en ketogen diet är bland det bästa man kan äta vid taskiga blodfetter!
Det är snarae som så taskiga blodfetter är en del av metabolt syndrom som i sig är en glukosmetabolismstörning, hela regleringen har kommit i olag, varför en massa labvärden avviker från det normala som ett sätt för kroppens homeostas att finna en ny jämnviktspunkt!
Att angripa symptomen är förmodligen kontraproduktivt och leder till andra biverkningar.. man skall angripa den kausala orsaken, för att rätta till homeostasen!
Har man typ1 är det extra besvärligt, då man saknar insulinproduktion och därmed en riktig reglering av glukagon.. min vilda gissning lutar nog mot att försöka en ännu striktare ketogen diet för att få ner insulinnivåerna och helst att man nästan bara använder långttidsverkande insulin.. men jag är lekman och har egentligen ingen aning!
Iallafall så tyder det mesta på att sänkta insulinnivåer och mer ketonkroppar verkar positivt på blodfettbalansen!
Tilläggas kan att det finns mig veterligen 5 kända genetiska defekter där statiner skulle kunna ha en positiv effekt.. men denna grupp utgör bara någon promille av befolkningen!
En annan känd orsak till taskiga blodfettvärden är Hypotyreos,, och det riktiga angreppssättet där torde vara en nogran och exakt medecinering av för denna sjukdom avsedda läkemedel!
#10 Jag fick mina provsvar på en stor hälsokontroll idag.
Jag har inget att jämföra med sen tidigare men mitt totala kolesterolvärde var 8,3 (HDL 2,51 och LDL 5,25) samt LDL/HDL kvoten var 2,09. Alla andra värden var HELT perfekta.
Min doktor tog det rätt coolt. Hon tyckte inte att jag behövde göra nånting förutom att eventuellt ta om provet om ett år för att se om det förändrats något.
Sen rekommenderade hon mig att inte äta snabbmat och färdigrätter. Dom restriktionerna kan jag leva med
.