LCHF och IBS?
Hej!
Jag har sen tidigare fått mina magproblem grundligt genomgången av sjukvården där de inte hittat något och därmed givet diagnosen IBS. Mina främsta symtom är konstant uppblåsthet(men ej gasig), illamående, yrsel, smärta under vänster revben hela vägen ner till ljumsken.
Ön så länge har jag provat följande :
Medecin som tar bort gasbildning i tarm - ingen förbättring
Setralin - mild förbättring
1 vecka utan mjölk produkter - ingen förbättring
1 vecka utan bröd produkter - ingen förbättring
Jag har nu gett mig in på LCHF efter ha läst en del om det på nätet
Denna metod har jag nu kört i 4 dagar och så här ser det ut :
Frukost : Äggröra med skinka och peppar + A-fil(3%) blandat med Turkisk Yoghurt(10%) och då Inolaxol för att undvika hård/lös mage.
Lunch : A-fil(3%) blandat med Turkisk Yoghurt(10%) och Inolaxol, samt en burk tonfisk samt ett par skivor OST(26%)
Kvällsmat : Fläskfilé, champinjoner, isbergssallad / Torskfile, holandäsås, Isbergssallad, morot / Köttfärssås med vitlök och lite grädde samt morot o.s.v
Kvällen : A-fil(3%) blandat med Turkisk Yoghurt(10%)
Helgdag : 1 st mör 70% choklad bit med någon extra smak(ex mint)
Jag vet att morot är kanske inte det bästa? Men det sägs att den ska ha en positiv effekt på kroppen förövrigt?
Jag är 175 cm lång och väger 74 KG, jag siktar inte på att gå ner något i vikt utan detta är endast för att se om magen blir bättre av denna kost.
Än så länge ser märker jag ingen som helst skildnad? Gör jag något fel eller tar det helt enkelt längre tid innan man kan få någon effekt på magen?
//SnowJim
Har eller har haft snarare liknande IBS men också kraftiga diarrér - det jag tänker på direkt är - är du helt säker på att du tål yoghurt och a-fil? Jag vet att det rekommenderas för IBS pga av bakterierna i (har även fått sådana "rena") för mig ger det absolut ingen förbättring men med tillägget att just fil/yoghurt/etc ger just de symptomen du har om jag äter det (i större mängd iaf, lite creme fraice etc i mat går oftast bra) - är inte laktosintolerant eller något (längre) men mejerier är hårdsmält, speciellt "råa" sådana, dvs de du äter utan att tillaga dem först.
En annan sak jag inte tål generellt som ger sådana symptom är ägg på morgonen (nuförtiden är jag bättre och kan äta det för det mesta, men innan och i början med LCHF gick det inte bra).
Generellt så för mig, jag skulle också få nästan precis samma symptom som du om jag åt det du listat. Speciellt med den frukost starten, det skulle bädda för en hel dag med smärtor och uppblåsthet.
Prova att äta som det du listat under "Kvällsmat" till alla mål och se om det går bättre? var försiktig med champinjoner och vitlök dock, de kan vara ganska irriterande för tarmen och många är känsliga för dem.
Tack för svaret!
Mitt normala mat schema ser ut på följande vis :
Frukost : 1 st Lingongrova med lite lite appelsin marmelad, 1 skål med filmjölk och kurnflakes.
Midag : 1 st lingongrova med ost och en skål med havregrynskröt.
Kvällsmat : Mycket pasta och kötfärs men även en och annan panerad fisk och kötbit. Det händer också iallafall 1 gång i veckan att jag äter Potatis. 1 gång i vekan blir det Pizza, oftast Fredgar.
Helgdagar : En talrik glass på kvällen
Detta är ett schema som jag hållt ganska länge och med detta har mina symtom gått upp och ner, under 1 vecka så är kanske 1 dag nästan symtomfri.
Värt att nämna är att jag har haft magproblem ganska många år men då har det kommit i 6 månaders intervaller, strax innan jag blev pappa så övergick det dock till dagliga problem.
Följande har gjorts i utredningen :
2 st Koloskopi undersökningar
Gastroskopi undersökning
CT-rönken av magen med kontrast medel
En hel del blod prover, blandannat TBE prov(dock inte ryggmärgsprov)
Hörselkontroll (för yrsel och illamående)
Besök hos neverolg som inte kunde hitta några nevrologiska bekymmer
1 Vecka utan bröd då man misstänkte att det var jäst som spökade
1 Vecka utan mjölkprodukter för att se om det kan vara laktos
Efter detta har doktororna kommit fram till att det är IBS jag troligen lider av då det inte finns några organsika farligheter.
Tyvärr medför mina problem att jag måste avstå från väldigt mycket som jag tidigare deltaget i vilket gör mig ganska osocial.
Jag skulle så klart kunna prova 2 veckor utan mjölkprodukter, skulle det räcka för att ta reda på om det är detta som är problemet?
MVH
SnowJim
1 vecka utan bröd eller mejeri är ofta inte nog om det inte är en regelrätt överkänslighet/allergi - t ex är man laktosintolerant så märks det direkt om man då inte äter något med laktos i. För mig har det varit successivt att jag tål mer ju längre jag äter LCHF.
Det enda jag skulle tålt i ditt exempel på normalt matschema är kvällsmaten…. det är individuellt så klart vad man tål, men fil och havregrynsgröt fungerar aldrig för mig, inte så att det nödvändigtvis blir akuta besvär men jag blir allmänt sämre om jag försöker äta sådant.
Har du fått prova sk uteslutningskost? t ex bara kokt fisk och smör under en längre period och sedan lägga till mer saker? blev du bättre av det i så fall?
Sjukvården vill gärna "pracka på" eller de skulle väl säga rekommendera mycket fibrer och "nyttiga bakterier" på de med IBS, för mig och jag tror många andra gör det bara värre.
Vitt bröd, pasta och socker tål min mage finfint, men det fungerar ju inte så bra med LCHF och det äter jag inte längre. En del andra blir sämre av det. Som sagt personligen skulle jag få just de symptom du har på den maten du äter.
I ordning från värst till minst problem för mig skulle vara:
Fil/yoghurt
Havregrynsgröt
Äggröra på morgonen
Lingongrova
Glass
Jag skulle definitivt prova plocka bort filen/yoghurten om du inte är 100% säker på att du mår *bättre* av den - hört flera som det ställer till problem för utan att det är laktos eller mjölkprotein allergi, utan det blir liksom hårdsmält och ger smygande illamåenden och uppblåsthet och lite åt magkatarr hållet. Ur LCHF synpunkt är den inte så jättebra heller.
Skulle nog också prova att inte äta ägg på morgonen, det är flera här som skrivit de får lätt ont i magen av det på morgonen (men går bra senare på dagen).
Kan förstå om det nu uppstår frågan : men vad ska jag då äta på morgonen? :O då bröd eller gröt inte längre går med lchf så återstår helt enkelt inte någon typisk frukostmat - man får helt enkelt äta (mindre portioner) "vanlig" mat, t ex överblivet från middagen - eller hoppa över frukosten om man ändå inte är så hungrig (det gör jag eller äter bara lite ost på morgonen)
Det kan vara värt att prova.
Vet precis hur det känns att man inte kan delta i mycket (när jag var som sämst för drygt 10 år sedan kunde jag inte ens gå och handla mat).
Nuförtiden mår jag betydligt bättre, är inte helt bra och symptomfri men det är hanterbart och inte hela tiden.
LCHF lät mig plocka bort den sista kvarvarande medicinen (gallsyra bindare) - vilket var skönt då den med tiden ledde till brist på alla fettlösliga vitaminer.
Dock var jag i början (några månader) tvungen att komplettera med saltsyra tabletter (hypochylin), det har jag dock kunnat sluta med eftersom magen vande sig vid den fetare och tyngre maten.
Det är väl bra att det inte finns någon typisk frukostmat kvar längre för dig? :) Det är bättre för vem som helst att överge det påfundet och äta riktig mat.
Ett par saker att reflektera över är att har man problem med tarmarna kan det vara bra att köra strikt kost några veckor så att tarmarna får vila. Och därefter introducera en sak i taget. Nu är det inte så svårt om man är LCHF:are, för det som är snällt för magen är det man äter vanligtvis. Tänk fisk med smörsås, kanske citron i. Håll det enkelt. Det här är inte livstidupplägget, utan det handlar om att ge magen en chans att fungera.
Men var håller fettet hus i din kost? Det kan vara vettigt att prova intag av kokosfett, det brukar vara till sator hjälp för magar.
#6 Vet inte om det var riktat till mig, men jag har inget problem med att det inte finns speciell frukostmat, har aldrig varit ett stort fan av speciell frukost eller ens att äta på morgonen. Jag nämnde det för många reagerar på det och tycker det blir svårt. Kan även upplevas svårt socialt om man äter med andra (har fått utstå mycket bara för att jag de gånger jag äter frukost dricker vanligt vatten till då jag helt enkelt inte tål något annat på morgonen, samma om man dricker vatten till "fika")
Tycker inte alls TS ska införa kokosfett i början om han inte har problem med förstoppning. Det kan lätt ge både diarrér och illamående när man inte är van. Det är något man kan lägga till lite lite i taget när man vant sig mera vid en allmänt fetare kost. Man kan ha magproblem pga candida problem också och då hjälper kokosfett - på lång sikt, innan det hjälper gör det etter värre, så inte så smart att börja med heller om man redan har problem att få igång kosten.
Så förslaget är att jag ska laga mat till samtliga måltider på dagen? Det låter som att man får göra någon form av storkok på helgen då och lägga i frysen.
Det jag tycker är konstigt är att dessa problem bara kommer sådär helt plötsligt, visst det har väll kommit smygande men ändå? Jag har ju kunnat äta "normal" mat i 25 år utan problem? De einte förrens de sneaste 5 åren som det blivit värre och då värst det sissta året nu(troligen i samband med stress).
MVH
SnowJim
Sen är ju också frågan hur hårt man ska dra detta? Självklart är jag ute efter att se om LCHF kan vara en diet som förbättrar min tillvaru(även om jag är skeptisk) men rubbas hela systemet om man ex äter en Pizza 1 gång i veckan eller om man äter vanlig glass(som innehåller lite socker)?
Jag har inte provat >
Har du fått prova sk uteslutningskost? t ex bara kokt fisk och smör under en längre period och sedan lägga till mer saker? blev du bättre av det i så fall?
Har du den hårda eller lösa varianten? Jag har den lösa och min mage gillar inte alls fibrer, den krachade helt av Inolaxol (vidrigt otyg). Faktiskt är min mage som bäst helt utan fibrer…
Mitt förslag är att du testar en vecka utan Inolaxol och begränsat med grönsaker som ju ocskå innehåller fibrer. Kanske köra helt grönsaksfritt och om magen blir bättre testa en och en då magen kanske inte gillar några av dem. Min mage får spatt av spenat, potatis, mycket vetemjöl och vissa frukter.
Min mage är oftast "normal" Men ibland kan den bli lös då man äter ex köpt Potatisgratäng med fet bearnaisesås eller Pasta med någon vit sås(kanske grädde eller cream fraiche. Och när magen blivit tokigt lös så kan det ta ett par dagar innan den kommer på bana igen och då hjälper jag med inolaxol vilket fungerar utmärkt.
Tidigare har det varit så att om mage är lös så mår jag också väldigt mycket sämmre.
Jag har ju tidigare ätigt ganska mycket Kellogs All-Brand vilket fungerat okay men jag får för mig att magen tidvis reagerar negativ på detta(ger lös mage) så därför gick jag över till vanliga korn flakes.
Jag har ju försökt vara uppmärksam med vad min mage reagerar negativt på men det är verkligen inte lätt, ibland fungerar det jätte bra ibland fungerar det inte alls så bra.
#12 Du ser, din mage gillar inte heller vetemjöl i stor mängd, potatis och fibrer. Testa att äta mat utan det din mage inte tål så ska du se att du slipper nästan alla besvär. Kör en vecka eller två med bara kött (fisk, ägg) och fett så får du se, eller snarare märka en väldigt glad mage…
#13 Ja det kan ju ligga något i det, men är det inte då konstigt att det inte är några problem med ex Pizza där det ändå e en hel del vitt bröd?
Om det är glutenallergi så tar det 6 månader innan tarmen läker, men det är värt det. LCHF är naturligt glutenfritt. Om du lever utan gluten under längre tid kan det hända att din mage tåler lite laktos igen, när tarmluddet läkt.
Om du inte äter vegetabilier (tex grönsaker och inolaxol) behöver magen inga "nyttiga" bakterier heller, då dessa används för att magen ska kunna hantera fibrer och kolhydrater.
De har ju taget prover på tarmluddet och de hittade inga konstigheter där?
En sak jag uppmärksammat är att jag mår oftast kasst på morgonen och bättre på kvällen, vad det beror på vet jag inte?
Jag upplever det faktiskt som ganska svårt att äta enligt LCHF metoden, ni menar alltså att trotts den stora förändring jag gjort i kosten denna veckan så kan det ändå inte räknas som LCHF?
#16 Jo det är LCHF men eftersom du ännu inte är bra i magen så äter du nåt olämpligt. Jag blev bra i magen på 3-4 dagar men jag var väldigt strikt i början också. Inga fibrer, särskilt inte konstgjorda såna och väldigt lite mjölkprodukter.
Okay så man bör se en förbättring av magen så pass snabbt som en vecka om man nu gör rätt och om nu detta är problemet?
Det jag funderat på är att göra lite storkog nu i veckan så jag kan äta "lagad" mat till alla mål, men jag har ganska svårt att komma fram till lämpliga enkla rätter? Har ni kanske några mer specefika förslag?
#18 Jag gillar köttfärs, det är billigt och kan göras tillräckligt fett utan att det märks. Man kan göra många saker med det också men oftast gör jag tacoköttfärs och äter med lite tacosås och ost, ibland gurka och paprika. Använd de ekologiska kryddpåsarna om du vill köpa färdiga kryddor (ingen glutamat) eller blanda dina egna (om du vill ha mitt recept så PM:a mig så skickar jag det).
Köttfärsbiffar är också bra att ha. Kan ätas varma eller kalla. Jättebra att ha med som matsäck, klarar sig fint en hel dag i väskan utan att bli dåliga. Enklaste biffarna är blandfärs (50/50 är ofta fetast om du inte hellre använder fläskfärs), ev ägg eller grädde (inte nödvändigt men gör färsen lite smidigare och porösare), salt, peppar, ev andra kryddor. Kan göras med fyllning också har jag sett men jag har inte testat.
Tack för alla svar!!
Jag har nu ändrat mitt matschema något till följande :
Morgon(08:00) :
- lite lite filmjölk blandat med Turkisk Yoghurt bara för Inolaxolen
- Köttfärssås(denna gången utan grädde) / Köttfärs biffar
- 2 glas vatten
Lunch(12:00) :
- lite lite filmjölk blandat med Turkisk Yoghurt bara för Inolaxolen
- Rökt Lax med Majonnäs (Felix)
- Ett par 26-35%-iga ost bitar
- 2 glas vatten
Middag(17:00) :
- Torsk med hollandaise sås och isbergssallad
- eller Kyckling med isbergssallad, några tommat och gurka bitar blandat med majonnäs
- eller Köttfärssås med isbergssallad och majonnäs
- eller Fläskfilé med isbergssallad och majonnäs
- 2 glas vatten
o.s.v
Kvälls mat(22:00) :
Om jag är hungrig så tar jag
- Keso(4%) med ost och skicka
Annars blir det åtminstone
- 1-2 bitar 70%-ig Marabu permium
- 1 glas vatten
Hur ser detta ut? Jag är alltså inte ute efter att värken gå ner eller upp i vikt utan detta handlar för mig främst om att få min mage till att må bra.
Det jag tycker känns konstigt nu när jag börjar äta mycket Majonnäs är ju att man har alltid hört att man kan få stop i blodkärl och liknande av för mycket fett? Men detta stämmer alltså inte?
MVH
SnowJim
PS #19 jag tar gärna din krydd bladning :)
#20 Man får inte igenkleggade blodkärl av fett. Låna eller köp boken "Fett och koleserol är hälsosamt" så får du mycket bra information om varför det påståendet inte stämmer.
Du ska inte testa att sluta med Inolaxolen? Inte ens för ett par dagar? Med största sannolikhet använder du den helt i onödan plus att den faktiskt retar tarmen så den inte funkar normalt…
#20 Tacokrydda till ca 600g köttfärs
1tsk chilipeppar (ren peppar, inte chilipulver)
3tsk spiskummin
1tsk lökpulver
2tsk paprikapulver
0,5tsk oregano
salt efter behag men ca 1tsk
Vill man ha strkare smak kan man tillsätta 1krm vitlökspulver och/eller 1krm cayennepeppar
Tack för krydd receptet, jag ska prova det, men då min mage är känslig så får det givetvis inte vara så starkt.
Jag ska prova utan Inolaxol, jag fick dock för mig att inalox egentligen inte gjorde så mycket merän att normalisera konsistens.
#23 Nja, det är inte lika illa som sädskräp men det retar också tarmen. Framförallt ser det till att ge mycket tarminnehåll, något som är dåligt för tarmen. Är du haj på engelska så finns det en mycket bra sida om fibrer och hur de förstör magen. Den är dock lite extrem, där hävdas att allt är fibrernas fel och det vet vi ju att det inte är sant (vissa saker är kolhydraternas fel).
#24, tack!
Alltså följer jag LCHF med denna diet över huvudtaget? Jag har fått kommentarer om att det inte är LCHF då det är för fett snålt?
MVH
SnowJim

Tror att det kan ta lite längre tid innan man har vant sig vid att inte äta bröd. Du kanske skulle testa en vecka till? :)
#26 Absolut jag har planerat för ytterligare en vecka men följer jag verkligen LCHF med den diet jag har nu (enligt ovan)?
Jag skulle vilja säga att det är lite fettsnålt. En del ser ok ut, annat ser ut att vara för lite. Tänk på att fett är snällt i tarmarna. Och du har nu kört snällare och snällare kost och skulle därmed kunna öka på fettet utan att det skulle protesteras av ovanan att ha fett i maten.
Kolla i minmat.net någon genomsnittsdag så kan du se fördelningen.

Har haft IBD i många år, med lös mage, gaser, värk mm. Efter 1 dygn med LCHF var min mage helt normal….
Min rekommendation är att helt utesluta yogurt, fil mm och helt sluta med Inolaxol. Har alltid fått rekommenderat att äta mycket fibrer men har hela tiden bara blivit sämre och sämre. Inte förrän jag slutade med potatis, bröd, pasta och allt annat som kroppen gör om till stärkelse i kroppen blev jag helt bra. Inget socker, frukt, morötter eller andra rotfrukter. Däremot funkar broccoli, blomkål, vitkål, skalad gurka, sallader i alla former bra.
En annan sak att tänka på när man har känslig mage är att undvika så mycket E-nr som möjligt och i synnerhet glutamat (E 621, E623) även kallad smakförstärkare. De är stora bovar i vår mat.
Ät rena hemlagade produkter, smör, grädde, fet ost, kött, fisk och ovanjordsgrönsaker så kommer du med all säkerhet att bli bättre i magen. Låt bli fibrerna, de funkar inte på IBS - ialla fall inte på min….

Blev visst lite fel, IBS menar jag förståss….
Då du inte vill gå ner i vikt skulle jag nog rekommendera att kolla på primal dieten istället då den utesluter spanmål och mejeriprodukter och man får äta mer frukt och grönsaker.
Diet mässigt på minner det om en något mild version av LCHF
Du hittar massa info här Primal diet 101 (sidan är på Engelska)
Jag hade själv väldiga problem med min mage innan jag började med LCHF/Primal (ja jag har mixat två typer av dieter) nu är det mycket bättre. Jag kör det både för hälso fördelarna och för att gå ner i vikt.
Kör på ett tag till med LCHF, se över din diet och ditt vitamin intag (D-Vitamin etc) och se ifall det blir bättre.
There is no failure, only feedback. - Art De Vany

#27 Min mamma hade också problem med magen och läkarna sa att hon hade IBS och skulle äta mycket fibrer. Men det var när hon tog bort allt sådant som hon verkligen blev bättre. Nu äter hon LCHF och det trivs hon med. Det ser ut som om du äter det, men jag kan fråga henne vad du bör äta :)
Jag fick diagnosen IBS (förstoppningsvarianten) för 15 år sedan och har ätit Lunelax, Inolaxol mm mm utan att bli så mycket bättre.
Har nu ätit LCHF sedan början av januari i år och magen är helt lugn!
Jag klarar mejeriprodukter utan några problem, men har helt uteslutit allt mjöl, frukt, socker, rotfrukter samt frukt.
Äter istället mycket brysselkål, vitkål, broccoli och blomkål. Det tillsammans med t ex mycket fett har funkat kanon för mina stackars tarmar.
Istället för A-fil och Turkisk yogurt kör vispgrädde och turkisk yogurt så får du i dig lite mer fet.

Intressant att ni med lösa varianten av IBS inte heller tål fibrer, jag har den hårda varianten och ordinerades även jag Inolaxol det tog en ände med förskräckelse, jag spräckte ändtarmsöppningen två gånger innan jag slängde dom där j-kla fibrerna, efter övergång till LCHF är nu magen mycket lugnare
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Fiber är överskattat.
Fibrer är livsfarligt
!
Tack för alla svar!
Jag har nu ändrat min kost ytterligare :
Morgon(08:00) :
- Köttfärssås(med en bit bregott samt vanlig vispgrädde) / Köttfärs biffar
- 2 glas vatten
Lunch(12:00) :
- Rökt Lax med Majonnäs (Felix) Eller mat som är över sen förra dagen.
- Ett par 26-35%-iga ost bitar
- Några Skinkbitar
- Tonfisk i Majonäs
- 2 glas vatten
Middag(17:00) :
- Torsk med hollandaise sås och isbergssallad
- eller Kyckling med isbergssallad, gurka bitar blandat med majonnäs
- eller Köttfärssås med isbergssallad och majonnäs
- 2 glas vatten
o.s.v
Kvälls mat(22:00) :
Om jag är hungrig så tar jag
- Keso(4%) med ost och skicka
Annars blir det åtminstone
- 1-2 bitar 70%-ig Marabu permium
- 1 glas vatten
Jag tycker dock det verkar svårt att utesluta mejeri produkter helt då man sammtidigt vill ha grädde i maten?
Det är kul att se att vissa av er fått en bättre mage bara på par dagar. Men verkar dock inte reagera så jätte mycket än, det är så klart fullt möjligt att det är något annat som felar i min mage.
Värt att notera är att jag fått ner 2 kg, från 74.5 till 72.5 vilket inte var tanken med denna kost, jag antar att jag måste äta mer fett för att balancera upp detta? Visst jag kan erkänna att man ibland är hungrig men då LCHF begränsar vad man kan äta så är det väldigt svårt att hitta något litet att äta. Man kan ju ta någon skinkbit med majonäs men skinka innehåller ju en drös E medel samt socker.
En tanke som slaget mig är att LCHF är sagt att det ska likna den kost som människa åt förr(långt tillbaka) men de kan väll ändå inte ha tryckt i sig så mycket fett? Visst de skar inte bort fett på kött också vidare men det känns ju ändå som att LCHF förutspråkar bra mycket mer fett än vad ur mässnikorna åt? Jag är dock ingen expert på ämnet.
#34 Jag antar att Turkisk Yogurt räknas som mejeri produkt så det får jag stå över så länge.
#33 E inte just broccoli känt för som gasbildande föda?
#29 De e verkligen inte lätt att undvika mat med E tillsattser, allt har ju det mer eller mindre. Tittar man på skickförpackningarna så är det en hel drös med E medel ju? Hur får du tag på Skinka utan E medel? Dessutom verkar det finnas socker i allt? även skinka? Hur långt ska man dra det egentligen? Jag vill inte på stå att det är lätt att hitta mat som stämmer 100% med LCHF.
Jag brukar undvika färdiga schark produkter då det innehåller enhel del tillsatser.
Om du fortsätter med grädde och mjölk kanske du skulle testa laktos fria.
Avförings messigt hur är konsistensen? Har du blivit hårdare i magen av den fetta kosten eller tvärt om?
#39 Jag tog ju inolaxol inledningvis efter som det är allmänt känt att man kan få stop i systemet. Nu när jag slutat så är det lite åt det lösa hållet. Dock så blir det mycket mindre per gång.
#38 Ett tips till när du är hungrig: Gör köttfärsbiffar och ha i kylen eller frysen. Tina upp en eller ett par och ät varma eller kalla (faktiskt goda kalla). Helt utan E-nummer. Eller makrillfilé på burk. Skrapa bort (eller skölj!) tomatsåsen så blir det väldigt få kolhydrater.
Annars behöver du väl inte vara så himla försiktig? Vissa e-nummer är mer självklart att undvika, smakförstärkare är en grupp såna (E621-625, maltodextrin, jästextrakt) men ibland är det svårt att unvika även dessa. Jag brukar dock hoppa över glutamaten, min mage är inte så förtjust i den.
Men iaf, väljer du skinka som producerats i länder utanför norden så innehåller de betydligt färre tillsatser och väljer du lufttorkad skinka typ parma eller serrano så brukar de inte innehålla några tillsatser alls. Läs innehållsförteckningarna. Be att få göra det även i den manuella charkdisken, de ska ha etiketterna kvar så man kan kolla innehållet på allt.
Min favorit är en tysk skinka som heter Blackyskinka. Den innehåller nitritsalt (e-nummer) men inga smakförstärkare. Jag har hittat den på Ica Maxi och Kvantum samt ett Hemköp.

Jag brukar undvika charkprodukter. Möjligen kan jag ta någon korv med hög kötthalt ibland. Det finns faktiskt en riktigt god falukorv på Willys med 72 % kötthalt och jättelite E-nr. Det är Willys egna märke, då har två varianter, det är den lite dyrare av dem. Men min livräddare när jag blir lite sugen är mandlar. Har vägt dem och 10 mandlar blir ung 1 kolhydrat. Nyttigt, fett och gott. Kan man lätt ha med sig + ett par baby-bel ostar så klarar man sig bra. Ta några mandlar ihop med chokladbitarna, så har du en jättegod "helnöt". Willys färskost (typ philadelphia) är helt utan tillsatser, billig och jättegod. Använder den jättemycket både i köttfärsbiffar och i såser. Man kan även bre lite på en ostskiva och rulla ihop.
Hej! Jag själv har många år av mag/tarmproblem bakom mig, så jag förstår hur jobbigt det kan vara.
För det första måste jag säga detta: En veckas uteslutning av vad det än är är alldeles för lite för att kunna dra någon slutsats om det.
De dietister och läkare jag har talat med rekommenderar att man utesluter ett ämne helt (och det måste man vara väldigt noga med) i flera månader för att sen introducera en sak i taget.
Vad man kan äta då är helt ren mat: rena grönsaker, rent kött/fisk/ ägg osv.
Sen är det så att även om man har kollat efter glutenintolerans kan man fortfarande reagera på spannmålet - det är INTE samma sak.
Hittar man inget så säger det inte mer än just att man inte hittar några bevis. Det betyder inte att du tål det. Denna info har jag fått av en läkare som själv inte tål laktos och glutenprodukter så jag tror på att det stämmer, för han har stor erfarenhet av det.
Är du lös i magen tycker jag inte heller du ska vräka på en massa fett. Det är för övrigt inte nödvändigt för LCHF alls.
SKaldeman brukar säga: fokusera på fett kött så behövs inget annat. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Råa grönsaker kan vara lite tufft för en känslig mage, en del har problem med tex isbergssallad. Bra att du slutat med inolaxol, tycker jag. Heja!
#38 Vätskekilon är flexibla så de försvinner för alla.
Tack för alla svar! Väldigt livligt forum här, de e kul =D
Jag kanske inte nämnt det men magproblemen går lite i vågor under dagarna men absolut värst blir det när jag har lösmage (vilket är anledningen till att jag tar inolaxol) eller om jag ska iväg på något större då blir jag verkligen kass, illamående, yrsel, lös i magen. Jag hoppas dock att denna diet kan hjälpa mig även om jag inte sett några förbättringar än.
Stress mage?
#47 Ja de e väll troligen det i kombination med någon typ av IBS.
Efter som jag nu hållt på med denna kost nu i snart 2 veckor utan någon större förändring på mina magproblem så undrar man så klart om det verkligen har med kosten att göra.
Visst jag kan ha märkt sen tidigare att magen blivit lös av viss föda men det har ändå varit relativt sällan och det har oftast varit lätt att knyta till någon specifik rätt. Förövrigt har jag aldrig lyckats knyta mina "IBS" mag problem med kost.
Det jag börjar fundera mer på är om det är vad man kallar stressmage, visst mina symtom är lite värre än de som nämns för stressmage men det står ju också att stressmage är inte ovanligt i samband med IBS.
Jag har ju sen tidigare provat setralin (mot ångest) och det hjälpte väll marginellt, men dock en hel del när man skulle iväg på händerlser.
En magläkare har rekomenderat att prova en annan(äldre) ångest dämpande medecin, men jag är själv emot att använda sådan medecin då jag förövrigt mår bra och dessutom brukar dessa medeciner komma med en del mindre roliga biverkningar.
Jag skulle inte börja medicinera, utan vänta ut kroppen. Det är ganska stora kostförändringar på kort tid, det kan ta upp till ett halvår innan kroppen helt har läkt. Hoppas du orkar ha tålamod! Du mår snart bättre, jag lovar!
"Stressmage" är en del av de äldre diagnoser som ryms under begreppet "IBS" - man kan inte heller bortse från att den mest framgångsrika metoden de lyckats hitta för IBS är KBT och Hypnos, men även där är det ganska marginellt bättre än placebo. Det är helt enkelt svårbehandlat och väldigt individuellt.
Min IBS tog några månader av LCHF innan den blev bättre, behövde även lägga till Hypochylln (saltsyra) första halvåret. Dock innebar det att jag kunde sluta med min sista kvarvarande medicin. Funkar ok nu bara jag tänker på att äta tilräckligt mycket hårdost (som är stoppande då jag har den lösa varianten)
Vet inte säkert men tror de som får full effekt direkt, får det för att kosten uteslöt något de verkligen inte tålde (spannmål/spannmålsfibrer t ex - vilket jag tål, däremot tål jag absolut inte frukt, men det hade jag nästan uteslutit innan i vilket fall som helst)
Hej!
Jag har nu ätit denna kosten i 18 dagar och har än så länge inte sett några förbärringar alls. Detta har dessutom inneburet inget bröd(som kan orsaka jäst mage) och en hel del mindre mejeri produkter.
Jag har varit i kontakt med några Diatister och en hel del av dem var eniga om att LCHF var ingen diet som man i förstahand rekoemenderade till folk med IBS, särskilt då fettet har en tendens till att få gaserna till att komma ut långsammare (eller något i den stilen). En ville tillochmed påstå att det inte var en bra diet för kroppen under längre tid?
Efter som jag har varit ganska ensidig och ätit mycket majonäs så har dieten börjat stå mig upp i halsen och jag planerar faktiskt att sluta med den.
Enligt ett antal av diatisterna så räknar man att en ny diet behöver 3-4 veckor på sig innan man kan se resultaten, under den tid ska man gärna föra bok om symptom och vad man äter.
Vad säger ni andra om allt detta?
MVH
SnowJim
Det är närmare 0% chans att springa på en dietist som kommer säga något positivt alls om LCHF - det har blivit lite prestige med det där och deras riksförbund har tydligen gått ut med "antydningar" om licensindragningar om de rekommenderar det till patienter var det senaste jag läste. De har iaf mer eller mindre "förklarat krig" mot det.
Vill du lyssna på dietister så gör så, men det kommer aldrig vara förenligt med lchf. Det de rekommenderar fungerar kanske för en del, men för många gör det det inte alls eller blir etter värre sakta men säkert. Men där får man välja själv. Men om du försöker göra båda kommer du bara få diametrialt motsatta besked och det blir bara pannkaka av alltihopa.
Att det oftast behövs ganska många veckor innan du kan förvänta dig resultat av någon diet har de dock en poäng i. Ju mer du "hoppar runt" med att testa olika saker desto större problem blir det oftast med magen.
Varför har du ätit en massa majonäs?
Jag har haft ibs (den stoppande varianten) men är i stort sett helt bra nu.
Det som framförallt stoppar upp för mig är hårdost och te. Du kanske kan äta mer av det och se om det verkar stoppande även på dig?
Smör smörjer tarmen, så lite kryddsmör istället för majonnäs kanske kan vara något?
Av LCHF-"godkända" produkter upplever jag att alla mjölkprodukter utom hårdost och smör retar mina tarmar. Nötter sätter fartt på min mage, mörk choklad likaså. Kanske bör du undvika detta och din kvällskeso ett tag?
Hoppas att du hittar dit sätt snart, lycka till!
Dietisterna har rätt i att det kan ta tre-fyra veckor innan man ser effekt. Tarmar som är kroniskt irriterade av kosten fixas inte alltid i en handvändning, och för många krävs det strikt kost för att det skall läkas innan man kan börja introducera olika matvaror. Det är något som gäller för alla med trasig mage, och har väldigt lite med LCHF att göra även om LCHF rent krasst fixar IBS eftersom det är mat som magen tål. Hur mycket man tål, och vad som krävs för att reparera situationen är individuellt.
När du säger att du bara dragit ner på mejerier så ser jag en källa som är kvar att ta itu med. Semestern borde även vara ett bra tillfälle att se hur pass stress ställer till det.
#52 Fettet gör att man slipper gaser. Dietister är inget att lyssna på. De kommer bara säga att du ska äta mer fibrer och det vet du ju att det inte funkar för din mage.
Jag började med LCHF efter att ha läst en artikel i damtidningen Året Runt. Den handlade inte alls om LCHF utan om just magproblem. Där stog att det viktigaste att göra när man har problem med magen är att ta bort alla olösliga fibrer (ex kli och linfrön, även Inolaxol) och inte vara rädd för fett. De olösliga fibrerna retar nämligen tarmen så besvären blir värre men fettet smörjer och ser till att man inte blir hård. Och det funkar…
Varför äter du ensidigt? Ägg, kött och fisk går ju att variera ganska mycket. Det är dessutom bara magert kött som behöver fett sällskap, ägg, lax, blandfärs, makrillfilé osv behöver ofta inget extra. Gillar du majonäs kan du ju dessutom äta bearnaise- och hollandaisesås så får du omväxling där också. Gör du såsen själv blir den dessutom nyttigare då köpesåsen är gjord på olja och inte smör som ordinalreceptet…
Ett trick att taq till när maten står en upp i halsen är att äta gurka till. Den är kall, krispig och innehåller mest vatten så det är en perfekt grönsak.
Att äta ensidigt är aldrig bra.
Försök att variera mer.
Jag kan inte annat än tacka för alla inlägg, detta är helt klart någon av de vänligaaste forum jag rört mig på!
Självklart förstår jag att LCHF kan hjälpa för en del för tittar man på dieten så ser man ju klart att man skalar bort väldigt mycket av maten. Även en LCHF hjälper så är det inte säkert att man verkligen måste köra LCHF, det kan vara så att magen inte tål jästet i bröd eller allt socker man häller i sig eller liknande. Jag tycker inte man ska gå genom livet och göra radikala begränsningar i sin diet om man inte behöver det.
Självklart kan man börja med en stram diet så som LCHF och fungerar det så kan man lägga på olika födoämnen till man finner den felande länken.
Jag kan mycket väl tänka mig att ge mig på LCHF metoden igen, men man tycker ju att nästan 3 veckor borde räcka för att iallafall se en liten skildnad. Dessutom ser jag dieten som ett problem nu när det är semester för min del. Man kommer ju vara mycket ute och att lyckas äta LCHF ute utan att böhva krångla en massa är tyvärr ingen lätt match, särskilt inte om man ska hålla stenkoll på tillläggen i varorn.
Jag har idag börjat äta bröd och havregröt och det fungerar okay. Däremot märkte jag igår när jag fick stressa en hel del hur magen satte igång direkt, jag måde riktigt kasst så stressmage har man nog. Planen är att höra vad diatisterna säger, prova på deras metoder ett litet tag och fungerar inte det så får jag kanske prova på hypnos som ska vara effektivt mot just IBS.
Men som sagt, det är inte omöjligt att jag provar på LCHF igen, men just nu känner jag att jag behöver varva ner, ta det lungt och bara njuta av de 6 veckorna semester som jag nu har.
Jag fick en länk av en diatist som var intressant att läsa(även om den har ett par år på nacken : http://www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_koster/laktos_-_tolerans_och_intolerans/manga_laktosintoleranta_far_fel_diagnos
Slutligen, jag är väldigt tacksam för den hjälp ni givet mig!
MVH
SnowJim
Jag ser inga problem med att vara ute mycket på sommaren och äta LCHF. Jag har diabetes sedan många år, så det är bara att säga som jag brukar: Ingen potatis, tack, men gärna lite extra sallad! Annars går det också att helt enkelt låta bli att äta potatisen…
ALLT man äter behöver inte vara fettmaximerat, det är det totala energiintaget som räknas.
Ja jag tror det stora problemet jag haft är just med vad jag ska äta. Det är säkert enkelt för er som är inne i det, men det är inte så lätt att komma in i det. Det är ju en ganska snäv diet. Att äta så mycket majonäs var givetvis inte kul, men jag kom inte på något annat vis att få i mig all fett som man skulle ha.
#56 Det är just det som varit det stora problemet för mig. Nu den sissta tiden hittade jag http://www.lchfrecept.com/ men jag han aldrig dra nytta av siten.
#54 Jag har motsattsen till ditt problem, jag har ofta en lös mage och detta gäller även större delen av den tid då jag utvärderat LCHF metoden.
Jag kan ju säga att dieten fungerar helt klart bra till att gå ner, jag gick ner 4 kg på 3 veckor så att jag hamnade lite under 71 kg vilket var väldigt länge sen jag låg på. Dock var inte detta alls anledningen till att jag provade LCHF som ni redan vet.
Tycker inte att dieten snäv, man kan äta mer eller mindre samma som tidigare så länge man bara tar bort det som man inte bör äta.
Sen att köra LCHF i 3 veckor är som sagt inget dvs din kroppar har inte ens hunnit att anpassa sig det tar ca 3-6 månader innan du är helt inne i fettdrift etc.
Istället för att sluta nu när du ändå har kört 3 veckor så fortsätt, och fråga om tips på menyer så fixar vi det gladlingen.
Jag har själv aldrig möt en dietist som gett mig bra fungerande råd, de är ofta fett skrämda och vill att man ska ta in alldeles för mycket fullkorn & fiber som gör att min mage får spunk.
Att man går ner eller upp i vikt med LCHF är helt klart en bra features men för många så är det dom andra fördelarna som får en att stanna med LCHF. Dvs mindre problem med magen, IBS, sömn, astma, blodsocker. OM dieten har den inverkan på så många så bör det vara tillräckligt med bevis att det är nyttigt att äta så här och inte fettsnålt och kolhydrats rikt. Jag har en drös med polare som äter LCHF och dom har inga problem sen tidigare men mår hur som bättre på LCHF än på SLV's rekommendationer. Helt klart bättre att äta en diet som förrebygger problem än en som ger en problem.
/Visp
Du är välkommen tillbaka när du orkar