Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4265 ggr
julia61
0

Stevia

Hej igen!

Är det några som använder Stevia?

Jag beställde från USA, Stevia med vaniljsmak. Använder det när jag gör någon efterrätt i stället för socker..

Jag får inget mer sug eller känner av det på något sätt. Bara nyfiken om nån fler använder det och vad ni använder det som?

Jag skulle vilja göra inlagd sill, då med Stevia utan smak. Men hur länge håller sillen då?

soderen
0

Jag köpte stevia (utan smak) i december. Det jag har använt det till är äggost och inlagd sill. Jag kom just på att jag gjort lite fromage också, samt sylt.

Jag gjorde en omgång sill till midsommar och åt upp det sista förra veckan (borde vara runt 3-4 veckor) hade säkert klarat sig ett par veckor till.

julia61
0

Hej o tack för ditt svar, Soderen. Hur gjorde du fromagen?

Sillen var ett vanligt recept då, hur mycket Stevia tog du?

Äggost, är det som ostkaka?

Många frågor från en frågvis en!

soderen
0

Fromagen tog jag ett helt vanligt recept från tasteline.se (jordgubbsfromage) tog bara bort sockret och sötade med stevia.

sillen la jag in på detta vis. Jag tar dubbel mängd ättika, annars så följer jag receptet. Stevian smakar jag mig fram med, för jag vet inte vad Stevia Clear är för något. (Jag har vanligt vitt pulver)

Äggost är inte samma sak som ostkaka, utan en bohuslänsk speciallitet, jag har använt mig av detta recept. Jag tycker det hela blir godare med gräddfil än med turkisk/grekisk youghurt.
Äggost äter man med bjönbärssylt.
Mumsigt gott.

Äggost skall rinna av i en speciell form, men det fungerar lika bra med en sil eller durkslag.

julia61
0

Tack jag ska försöka med sillen och äggosten framöver, låter så gott!!