Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 6401 ggr
eva-
0

tvättråd

hoppas vi har ngn tvätt-guru där ute=)

har ett par fina capri-byxor som enl tvättrådet ska kemtvättas.

men nu undrar jag om jag ändå inte kan tvätta dem för hand? hur, i så fall?

material:

52%ull

24%bomull

22%ramie

2%polyester

Inkanyezi
0

Det går aldrig att garantera att ull och bomull inte krymper när man tvättar i vatten. Hursomhelst ska du inte ha högre temperatur än 30° för ull, om du skulle få för dig att vattentvätta för hand, men det kan som sagt leda till att plagget krymper. Om man ändå ger sig till att tvätta i vatten är det på egen risk. Torkningen görs som för ylle, dvs man rullar plagget utlagt i en stor frottehandduk där man pressar ut en del vatten (kan upprepas), och sedan rullar man ut igen och låter det torka liggande plant, sträckt till den form det ska ha.

eva-
0

ok, tvätta kallt…

kan jag använda grumme tvättsåpa tro?

lizaohman
0

när ull är inblandat ska man använda särskilt tvättmedel, det finns ett som heter Y3, som är speciellt för handtvätt.

karinafp
0

Såpa + ull = vadmal, så var mycket försiktig med hur du handskas med tyget!

eva-
0

#3 just det! Y3 har jag ju lite kvar av hemma. den är nog bättre att använda. tack för påminnelsen

oh, hoppas det funkar. det var rätt dyra byxor…

JAUS
0

Tvättnötter är kanonbra att handtvätta med.

Inkanyezi
0

Om du använder tvättnötter bör du göra en lösning vid lite högre temperatur och låta den svalna; ungefär som om det vore te.

eva-
0

#6 jaha, ja de verkar ju bra. men det blir nog inte att jag beställer dem.

kommer troligen använda Y3.

JAUS
0

Som det står i länken jag postade ovan så kan man även göra allrengöring av tvättnötter och ha i en sprejflaska.

Lynxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grumme har åxå tvättmedel för fintvätt:

------------

Skulle tro att de kommer att krympa - så se till att sträcka ut dem blöta.

/L

Wildrat
0

Se också till att krama tyget försiktigt när det är blött. Gnugga INTE. Så lite bearbetning som möjligt och kallt vatten, då är risken mindre att ullen tovar ihop. Gör den det är det bara att slänga byxorna.

Skölj ordentligt så inget tvättmedel blir kvar i tyget. Nu hade du ju Y3 hemma men annars kan man tänka att det som funkar för hår funkar också för ull, det är ju en slags hår… Men helst inte vilket schampo som helst, är det en massa silikoner och liknande i så är det inte bra för ullen heller.

chrand
0

Jag hade inte riskerat brallorna utan lämnat in dem på kemtvätt. Att vara snål kan bli dyrt…

Birgitte
0

Håller helt med #12!! Priset för kemtvätt av ett par byxor är överkomligt.