gör vi helt fel?
vi har lagt om till någon form av lchf, och tagit bort all potatis, pasta, ris, vitt bröd, mjöl ect.
försöker hålla ner kolhydraterna så gott det går i allt vi äter.
men, jag tror jag gör helt fel.
kan man äta för mycket grönt?
jag äter sallad till nästan allting, och jag fixar helt enkelt inte att äta för mycket fett, jag blir superdålig i magen och mår kopiöst illa av för mycket.
blir det helt fel?
jag äter någon form av ägg till frukost, stekt ägg, kokt ägg, äggröra, omelett, vad som, ibland tillsammans med bacon, men det mår jag oftast illa av.
till lunch blir det någon form av sallad tillsammans med ex. kyckling och en sås på tex cream fraiche.
och till middag burkar vi försöka laga ihop någon lchf-vänligt, men det brukar också sluta med att jag mår jätteilla.
dricker bara vatten till allt hela dagarna.
jag har inget vidare sockerbehov och känner inte att jag triggar igång något om jag äter något som är mer sött.
är detta verkligen för mig? eller borde jag inrikta mig mer på GI?
på kvällarna kan jag känna mig skitpepp, men på dagarna känner jag mig oftast trött på allt.
både jag och min sambo har ett par kilo vi gärna vill bli av med, eller ganska många för den delen, hehe, och vill ju verkligen att detta ska funka.
vi har iof inte hållt på mer än en vecka, så det kanske är för tidigt, men det bara känns som något inte klaffar..
vi brukar ta en promenad på kvällskvisten eller så spelar vi badminton, målet är att iaf göra något varje dag som aktiverar oss en del.
någon som kan komma med lite tips och råd till hur vi ska fortsätta för att verkligen få detta att fungera?
Du verkar vara mitt uppe i omställningsperioden, då man faktiskt lider av energibrist ett tag. Trött, svag, smådeppig. Det tar tid för kroppen att ställa om till fettdrift istället för socker/kh-drift. Det kommer att gå över, du kommer med stor sannolikhet snart att må bra och t o m bättre än innan LCHF.
Ett sätt att parera reaktionerna på fettet, är att vänja dig gradvis. Inte dra på alltför mkt i början. Det viktiga är att du inte undviker fettet helt, sen kan du öka vartefter du tål det/vänjer dig att gilla det bättre. Oftast blir det så, man vänjer sig och börjar tycka om det.
En annan sak som funkar för mig, är att lägga tonvikten (fettet) lite tidigare på dagen, så kan man äta något ofetare på kvällen. Portionera ut grönsakerna över måltiderna och knapra sallad, lite paprika efter maten, brukar hjälpa och fräscha upp.
De grönsaker som är ok, är såna som växer ovan jorden. Tomater är ganska söta och utgör ett undantag. Var sparsam med tomat. Lök är en jättegod krydda, men är kolhydratig. Jag brukar strö några gram färsk hackad över min portion, ger smakeffekt trots väldigt liten mängd.
Kämpa på och Lycka till! 
åååh, vad skönt om detta kommer gå över! för just nu känner jag mig värdelös, ungefär som om jag kommer vara tjock resten av livet, vilket gör mig dödens deppig, för jag vill ju inte det.
jag äter mest sallad, gurka, tomat,fetaost, försöker blanda i lite avokado också, har helt uteslutit majs..
men kanske ska testa att lägga i lite paprika också..
fettet undiker jag ju inte, utan allt som ska stekas, steks i smör ect..
problemtet kommer ju i att få i mig mer, just eftersom jag får tokont i magen och blir så illamående, i flera timmar efter att jag ätit.
men jag ska testa att öka det successivt..
tack!
Grönsaker är jätterbra att äta, då är det också oftast lättare att få i sig fettet. Sallad (isberg eller salladsblad) och gurka får du äta hur mycket du vill av, de innehåler mest vatten. Alfaalfagroddar är också väldigt lite kolhydrater i, mungböngroddar är lite mer men man kan äta en hel del av det innan man kommer upp i stora mängder.
Broccoli, spenat, sparris, haricot vertes och kål i alla former är också bra LCHF-vänliga grönsaker.
Till frukost måste du inte äta ägg och bacon. Du kan äta precis vad som helst på morgonen, bara det är lågt i kolhydrater och inte snålt på fett. Rester från gårdagen kanske? Tacoköttfärs brukar vara gott på morgonen…
Låter jättejobbigt. Jag hade en period med illamående och äckelkänslor mot fettet, men aldrig hade jag ont i magen. Hoppas verkligen det går över snart!!
Hur mkt äter du varje gång?
Äter du mycket mejeriprodukter?
Kanske kan du prova ändra lite när det gäller tider och portionsstorlekar. Äta oftare men mindre t ex. Det är inte säkert just det är rätt för dig, men man får försöka hitta sin egen ätmodell.
Paprika är bra för det är c-vitaminrikt. Däremot är det ett gränsfall med kolhydraterna, så man ska inte äta jättemkt av det. Broccoli, vitkål, sallad, gurka, avocado, sparris är exempel på bra grönsaker.
Du får säkert fler tips av andra.
Som sagt - håll ut, det blir bättre!
Prova med nåt kallt på morron. Äggsallad på kokta ägg, tomat och massor av finstrimlad rödlök med dressing av en klick CF och lite majjo är jättegott. Vill men ha nåt mer köttigt kan man blanda i kalla bacon- eller fläskbitar, kall kyckling, tonfisk, lax, makrill…
Du behöver absolut inte äta en massa extra fett. Det viktigaste är att du inte använder light produkter, utan "normal" fetthalt i ost, CF, osv.
Jag gillar inte riktigt fett kött, men i t ex lax, makrill, entrecote, köttfärs, finns det gott med insprängd fett utan att det "känns" fett.
Som dressing till salladen kör jag antingen med vinaigrette, eller så blandar jag hälften majo och CF plus salt plus olika smaksättningar (t ex sardellpasta, pepparrot, lite senap, mycket finhackat paprika och lite chili, olika örter osv)..
Glöm inte att salta maten lite kraftigare nu i värmen, det kan också hjälpa mot övergångsbesvären. (Skrivs om det i en annan tråd och jag har själv också gjort den erfarenheten).
lightprodukter förstår jag inte, så det har jag aldrig använt :) utan vi har alltid lagat med ordentliga saker, bytte allt margarin mot smör/bregott för några år sedan, och bytte det vi hade matlagningsgrädde till, till vanlig grädde nu.
och mycket sallad blir det, jag får nog tänka i lite nya banor så jag inte bara äter sallad och gurka, det finns ju faktiskt mycket annat att lägga till, man ska ju bara komma på det.
men jag får nog tänka om med min frukost, för den funkar ju verkligen inte.
nyss åt jag fräsch lunch med tonfisk, sallad, tomat, gurka och fetaost.
det var gott!
men på ett ungefär, finns det något som säger att man måste ha en viss mängd fett dagligen?
hoppsan, nu vaknade sonen i panik…..
Du ska ersätta energin från kolhydraterna (som du åt tidigare) med energin från fettet. Varken mer eller mindre
Och fett innehåller ju mer energi per viktenhet än kolhydrater, så det handlar inte om jättemängder. Eftersom mycket kött och fisk, som #6 skrev ovan, redan innehåller fett så behövs det inte så mycket, om ens något, tillsatt fett när man äter det. Om man väljer magert kött och fisk, som filé av kött och fågel, tonfisk i vatten etc, så behöver fett tillsättas. Det behöver inte vara krångligare än så 
Men om du vill få en uppfattning om hur din fördelning ser ut så kan du väga maten en dag och registrera på minmat.net. Du kan använda tjänsten utan att vara registrerad men då kan du inte spara ditt dagsintag. Fördelningen bör vara ungefär 70-75 energi-% fett, ca 20 energi-% protein och max 5 energi-% kolhydrater per dag.
Japp den första månaden på LCHF kan vara hård det tar som sagt en tid för kroppen att ställa om sig, men efter ca en månad har det värsta försunnit.
Under 3-6månader kan man ha små omställnings problem så som hård i magen, trötthet och trög tänkt men det gör över.
Man blir lätt trött på ägg o bacon så här kommer lite förslag till frukost :
# 2-3dl Turkist yogurt med 1dl visp grädde (kan ha lite hallon eller blåbär i ifall man vill ha lite mer smak.)
# En näve nötter.
# Går dagens rester från middagen
# Ägg med majonäs
# Tonfisk med avocado och majonäs (min favvo) pallar man inte med majonäs funkar även citron peppar :D
# avocado med majonäs eller skagenröraa
listan kan göras lång :D
There is no failure, only feedback. - Art De Vany
Är du medveten om att en blandfärs/nötfärs/fläskfärs med 15% fett är helt ok ur fettsynvinkel? Att ett ägg är också helt ok ur fettsynvinkel?
Ser man till att använda fullfeta prodfukter så är man i stort hemma. Det är när man väljer magert protein som man måste lägga till någon annan fettkälla.
Jag tror inte att du får magknip av att ligga på den nivån av fettintag?

Hur många kilo grönt äter du om dagen?
Ät du din sallad med grönsaker till maten.. det skall vara gott oxå!
Du har inte funderat på om kroppen tycker att du äter för mycket fett, eller så är det omställningsbesvären.. fast testa att minska fettet ändå.. för att se om det blir annorlunda!
Det räcker med att ersätta energin från kolhydraterna.. och det gör de flesta genom att bara äta fullfeta matvaror. steka i smör, grädde i sås osåvidare!
Det är altså inte fettet som gör det.. det är att du ersätter kolhydraterna med fett.. dvs undviker kolhydraterna och ätre dig lagom mätt.. altså inte illamående!
Ät lite mindre och se om du står dig på det.. den här maten är energität så portionerna minskar radikalt.. ofta även måltidsfrekvensen!
Nu när jag har semester äter jag bara två gånger om dagen.. ibland blir det bara en gång.. men jag försöker att äta två gånger iallafall.. det käns mest lagom!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
oj, jag har inte en aning om hur många kilo grönt jag äter, men jag vet inte om det är ens i kiloform, jag tar mer så det ser lagom ut, haha
och dom gångerna jag blivit illamående har det ju inte varit för att jag ätit för mycket, utan smaken..
men nu har jag läst och begrunnat och jag tror jag börjar få kontroll över saker och ting. det känns iaf bättre.
-även om magen inte är bättre.