Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5176 ggr
Ballo
0

För mycket protein

Jag kan inte minska på gram kött. Äter ca 700-900gr kött om dagen, blandat gris- nöt- fågel-kött. Jag har svårt och tillföra mer fett, utom till nötkött då jag gör kryddsmör.

Jag blir inte hungrig, men sugen på något, då äter jag ca 50gr mandel. Obs, en gång om dagen som nattamat när jag gått och lagt mig. Tidigare åt jag äpplen vid denna tid.

Jag är strikt på kolisar i övrigt och kommer sällan opp i över 20 gram om dagen.

Jag är 180 cm lång och väger nu 90 kg +-1 sedan 2 månader. I agusti när jag började med LCHF vägde jag 114kg.

Men nu står det stilla och jag tror det beror på för mycket protein. Jag vill inte tillföra mer grönsaker för jag tar inget insulin längre, (tidigare 76 enheter om dagen.) Och BS stiger för det minsta lilla intag av kolisar, även ovanjordsgrönsaker.

Jag har inte gått över till denna kost för att gå ner i vikt utan för att få bättre hälsa, vilket jag fått med råge.

Men hur skall jag kunna minska på proteinerna, då överskottet tydligen håller mitt blodsocker lite väl högt.

MVH. Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

hemul
0

Det finns väl bara ett svar. Mera fett. Vaför har du svårt för det? Blir du äcklad eller är det nåt annat.

MatsL
0

Ät mer fettrika proteinkällor; färs, korv, fläsk mm. Putsat kött ger för lite fett.

ingrid-in-sweden
0

Hur är det med ägg?

Kokta ägg mosade med mycket smör och tillförsel av t ex ost kan fungera.

yvonnel
0

Hur skulle det vara med fisk, tex lax eller sill som är naturligt feta med nyttigt fett. Som utbyte mot annan proteinkälla. Eller du kunde ta som ett nyttigt tillskott lite kokkosolja som ju faktiskt prisas överallt i världen.

Ballo
0

Nej jag blir inte äcklad av fett, Men jag har svårt att få till det med mera fett. + att alla jäkla förpackningar är för stora och jag har så svårt å slänga mat som blir över, + jag är inte glad för att äta matrester.

Jag äter mycket färs och fläsk, men har svårt för korv för det innehåller for mycket kolisar.

Ägg äter jag mycket, dock inte provat med att mosa med smör, dock är det ju en hel del proteiner i ägg.

#4 jag är dålig på fisk, har dock hittat kruskakli som det går utmärkt att panera sill i. Jag skall försöka med andra sorters fisk åxå.

Mvh Ballo.

Zepp
0

Jamen.. vem säger att du äter för mycket protein.. du om någon borde isåfall märka det just på blodsockret?

Och för att det skall vara något problem med proteinet så är det väl som så att man måste äta för mycket kalorier och att det är överskottet som omvandlas till glukos för att sedan omvandlas via Denovolipogens till fett!?

Jag tror du skall lita på ditt blodsocker.. det säger mer om din kropp än några teorier!

Sen så.. klart att du kanske skulle kunna droppa ytterligare några kilon med mindre protein.. men kroppen kanske inte vill just nu.. den har varit med om en vådlig omställning hitintills.. så den kanske vill ta det lite lugnt nu ett tag??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ballo
0

Jag får i mig omkring 150 g protein och jag har sett här att man bör ligga på omkring 1g per kg, vilket borde vara ca 90g i mitt fall.

Men det kan ju ligga nåt i vad du säger att kroppen vill vara här nu. Dock ligger mitt blodsocker på stadiga 7,5 på morgonen och sdan 6,5 under övriga dagen, oberoende om jag äter eller är fastande.

Jag inbillar mig att det är lite högt.

MVH Kennet

Mvh Ballo.

Zepp
0

1 Gram per kilo och dag får nog anses vara ett lagom minimum!

Att du har ett högre morgonsocker har nog sin förklaring i gryningsfenomenet, då kroppen höjer blodsockret för att du skall vakna, jag tror inte man skall göra något åt just det, förutom då ta en morgonpromenad eller sånt.

Och jag förstår dig så väl att du vill experimentera med proteinet för att se om det är detta som höjer ditt blodsocker.

Men för diabetiker är saken betydligt mer komplicerat.. tex, det är Insulinet som hämmar de hormoner som höjer blodsockret och man skulle tex kunna tänka sig att du faktist behöver en liten dos långtidsverkande för att hålla tillbaka glukogenolysen?

Alternativet är att börja motionera som sjutton för att förbruka glukos och höja din insulinkänslighet så behövs mindre insulin för att göra jobbet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JAUS
0

Protein höjer inte blodsockret, överskottet kissas ut med urinen.

Pasi
0

Finns det protein i överskott så kan kroppen välja att göra massor av saker av det (tom ketoner). Att välja att bilda glukosöverskott (förhöjt blodsocker) ligger knappast inte i kroppens intresse.

JAUS - Har du nån källa till att överskottsaminosyrorna skulle forslas ut med urinen?

JAUS
0

Minns inte källan, men det är väl bara för dig att googla och se om du hittar något som styrker detta eller något som tyder på motsatsen ifall du inte litar på mitt påstående.