Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 5584 ggr
mezza
0

Recept utan kolhydrater?

Skulle det vara meningsfullt med en sådan rubrik?

Tanten
0

TOPPENIDE

Det är ju sådant vi nybörjare skriker efter.

Gumman
0

Jag ser gärna lite tips under en sådan rubrik!

Det är väl i princip bara kött av olika slag som inte innehåller kolhydrater, eller har jag missat något annat gott?

Gittan-Xyz
0

Fisk!

Tilda-T
0

Kyckling

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Margareta
0

Alla recept innehållande kött/fisk/fågel med tillsats av fett i form av smör samt vanliga "naturella" kryddor är helt kolhydratfria.

Jag tror faktiskt det är lättare att lära sig vilka ingredienser som innehåller kolhydrater och undvika dem
Fundersam.

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Jag har egentligen inget emot nya rubriker, men
jag tror det blir svårt att underhålla dem och sen hitta recepten. Det blir mycket "dubbelpublicering" om man skall tillgodo se alla behov.

Det finns inga "genvägar" till den här kosten tyvärr.

Man måste

1. lära sig vilken mat som innehåller kolhydrater
  2. hur mycket olika livsmedel innehåller
  3. testa vad man själv tål

Att göra en rubriksättning som passar alla varianter bli jättesvårt och någon kan mycket väl ha lite grädde, medan en annan behöver vara försiktig.

Det här är ju ett livskoncept mer än en tillfällig diet och då måste det bygga på kunskap om man själv skall känna sig trygg.

När jag läser ett recept som tex innehåller tomatsås tänker jag så här:
"Eftersom jag är lite känslig för fruktsockret i tomater kanske jag skall testa receptet utan tomatsås. Skulle det funka, eller står och faller hela receptet på det?"

Samma får man försöka tänka på andra ingredienser man själv upptäck är tveksamma för MIG även om de kanske fungerar UTMÄRKT för någon annan.

Mervi
0

Så gör jag också, jag plockar bort det jag inte tål och lagar utan eller byter det mot något annat. Man lär med tiden.

mezza
0

Okej..

Men är det alltså så att bara kött och fett inte innehåller kolhydrater?

Gittan-Xyz
0

Ja, så är det. Kött från fisk, fågel och andra djur.

Margareta
0

Även om man inte använder CalCounter för att matregistrera kan man lära sig vad mat innehåller genom att leta produkter man undrar över innehållet…

Skriv in 100g och få ett uttömmande bra svar!!!

Det är så jag själv använder tabeller/listor även om jag har ett eget program istället för CalCounter

mezza
0

Jag tror att du som vanligt vet vad du pratar om jag vill ha ett enkelt recept men det finns inget färdigt utan jag måste göra mitt eget koncept och recept.

Det är bara det att jag blir så hejdlöst osäker när folk påpekar saker…

Margareta
0

mezza: vad vill Du ha recept på? Är det något särskilt?
Vi har ju massor av recept här på sajten.

Mervi
0

mezza: vi har alla varit osäkra i början och lärt med tiden. Jag använder CalCounter för det mesta. Och så läser jag på paketen när jag köper något som jag tror innehåller kolisar, som ostar osv.

Menar folk här inne på sajten eller utanför. ? Folk utanför vet inte så mycket om detta, det är inte många som vet vad kolhydrater är, men det lär vi här.

mezza
0

jag hoppas ni inte blir trötta på mig…

Idag är nog en dag när allt är besvärligt imorgon kanske blir en bättre dag…

Jag vet nog inte vad jag vill jag äter ju tex.revben som jag ätit idag.

Förra veckan åt jag lax flera dagar.

Tänkom det kunde finnas ett sockerfritt och sötningsmedels fritt bröd utan kolhydrater….

Eller bara något socker som inte var farligt…

Nej jag tror jag får ta mig i kragen och försöka komma vidare.

Tack för att ni finns här…

Mervi
0

mezza: vi blir inte trötta. Det ju vitsen med sajten att kunna fråga och undra. Det är så vi lär. Frågar man inte så får man inte reda på något.

Gittan-Xyz
0

Här finns ju inga recept?

lizziett
0

Jag blir så less. Har ni kollat på tex. skinka som ni köper i förpackningar. Det är druvsocker (som kan trigga suget), det är en jkla massa e-nr som säkert inte är nyttiga. Får väl hålla mig till ost i fortsättningen… Eller har någon något förslag på pålägg som ni köper som är fri från en massa dumheter? Köpte ridderheims skinka som inte skall innehålla socker eller sötningsmedel, och gick på det, tills en dag då jag läste på förpackningen….majsextrakt tror jag det var….

Gittan-Xyz
0

I ost finns det nitrit, läste jag här häromdagen.

folke
0

Mezza !! 

Jag var precis som dig innan,,, Jag ville ha recept på kakor och efterrätter med sötningsmedel.. och var skräckslagen för att aldrig mer kunna äta sött,,,,

Problemet med mig nu när jag börjar få kläm på LCHF, är att jag helt enkelt inte vill ha nåt sånt…..

Jag har en efterrätt som jag kör stenhårt:  Kokosflingor med vispgrädde..   Jag tittar på kakor och sånt och mår nästan illa…  till och med mandelbrödet som det snackas om här i forumet lockar inte heller…..

Och det kommer från mig som bakade min första sockerkaka (själv) när jag var 6 år gammal…. 

Så det är bara att ta tag i den berömda kragen !  Ge inte upp !

Vi tröttnar inte på dig, inte en chans !!!!   Skrattande

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

MegN
0

#17: Jag brukar köpa butikens egentillverkade rostbiff, den är dessutom godare än den "färdiga".