Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 12909 ggr
RonjaSonja
0

Köra på lchf fast man redan är smal?

Jag är 168 och väger 60 kg. Jag är alltså smal och har inget hälsoskäl till att gå ner i vikt. Det jag dock har är en mindre smickrande fettfördelning på min kropp i form av en liten fettklump mitt på magen. Vi har hängt ihop länge men nu är jag trött på den. Jag har läst att det är väldigt svårt att gå ner i vikt med lchf om man är normalviktig? Nu är det inte pga av önskan om en mindre viktnegång jag precis börjat med lchf, utan av nyfikenhet och strävan efter välmående.

Finns det någon där ute som började med detta som var smal redan från start och vill berätta lite om vilka effekter kosten fick på dem?

Tacksam för svar!

Jo, en annan fråga. Torkat kött, är inte det ett bra mellanmål? Tillsammans med fett?  Kollade efter torkad lever, men det verkar mest vara för hundar…

Inkanyezi
0

Jag var normalviktig, ca 62 kg när jag började, och på 2½ år har jag pendlat mellan 59 och 63. Effekterna på fördelningen var att min midja krympte 12 cm och jag fick mer definierade muskler både i bålen och på benen.

Det ska inte vara något problem att käka torkad lever, det hade jag som godis till mina hundar på den tiden jag tränade hundar, och jag åt en del av det själv. Jag torkade tärningar i ugnen vid låg temperatur.

Man behöver sällan mellanmål när man äter LCHF. Om jag har pillat i mig mer mat än nödvändigt en dag kan jag glömma att äta nästa dag. Men ibland kan jag ta ett kokt ägg som mellanmål, och det borde funka med pemmikan eller lever också. Har jag ätit mycket en dag blir jag helt enkelt inte hungrig förrän långt efter, och det kan gå en dag utan käk. Jag har inte sett att det skulle påverka vikten.

När det gäller torkat kött är min favorit serranoskinka.

Och det är nog ingen större risk att du ska gå ner i vikt om du ligger på en låg normalvikt; mer sannolikt kanske att du kan gå upp lite.

RonjaSonja
0

Det där med omfördelningen låter himla bra tycker jag! Kan jag få det precis som du beskriver: mindre midja och mer lårmuskulatur, så är ingen gladare än jag! Nästan svårt att tro att det är sant ;)

vispcream
0

#2 Det lär du få..

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

mattiazz
0

72kg innan 71kg nu.

Mycket mindre fett på magen och upp över revben,mer v-formad nu å synligare muskler.

Jag tror jag gått ner väldigt mycket i fettvikt och kompenserat med mer vikt i muskler.

Million
0

Jag var smal från början, 59 kg till 180 cm.. Har vägt 57 som minst. Jag hade väldigt pinniga armar och ben, men en fettklump på magen.

Sen jag började med LCHF för 15 månader sen har jag gått upp till 65, har kanske inte så mycket mindre fett på magen men jag har fått betydligt mer muskler (styrketränar ca 3 gånger i veckan) och ser proportionerligare ut, iaf enligt mig själv. :) Har fått lite mer höfter och rumpa, det gillar jag. :)

Andra hälsovinster som jag fått: Blivit av med mina magproblem (så länge jag inte fuskar dvs..), mkt bättre hy, inget godissug, sover extremt bra, är mycket piggare….

Lycka till, hoppas du också kommer trivas med LCHF!