Lågkolispasta - Resistent stärkelse - Lasagne????
Undrar vad som händer med det biotillgängliga kolhydratinnehållet i lasagne med resistent stärkelse.
Fick tips om att man skulle skölja pastan när man kokat den och absolut inte överkoka den i nån annan tråd. Men vad händer i så fall med kolhydraterna i lasagneplattor, de kan ju inte sköljas + att de dessutom fortsätter att ligga och gona till sig i den varma köttfärsen eller vad man nu har i.
Finns det beräkningar gjorda på hur andelen resistent stärkelse förändras vid för lång tillagningstid? Jag har köpt Dreamfields pasta.

Antar att de menar att stärkelsen är i en form som heter Amylopektin.. vilket vi har svårt att bryta ner och ta upp.. vi saknar de enzymer som spjälkar dessa!
Och när man kokar detta så omvandlas det till Amylos vilket vi lätt bryter ner med vårt Amylas!
Man kan säga att det mesta Amylopektinet blir tillgänglig vid lång tillagning.. det är därför matlagning är en av mäniskans främsta uppfinningar och en orsak att vi kan leva utanför vårt naturliga habitat!
"Stärkelse, (C6H10O5)n, är en polysackarid som är den vanligaste kolhydraten i födan. Det finns bland annat i potatis, pasta och ris. Stärkelse består av molekylkedjor av glukos som kan vara raka (amylos) eller grenade (amylopektin). När vädret är gynnsamt producerar växterna mer energi än vad de förbrukar; överskottet lagras då i form av stärkelse. Stärkelse kan brytas ned till glukosenheter igen med hjälp av enzymet amylas. Mellanprodukten i den reaktionen är maltos.
Glukosresterna är (liksom i maltos) bundna med så kallad a-bindning, till skillnad från cellulosa (och cellobios) som har ß-bindning. Detta gör att polymerkedjorna i cellulosa blir långsträckta, medan stärkelsekedjorna blir mer böjliga och som nystan. Människan kan inte bryta ner cellulosa, då amylas endast bryter upp a-bindningar. Däremot är betande djurs matsmältningsapparat så konstruerad att den cellulosa som finns i gräs och hö etc kan brytas ner."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Amylopektin
Nackdelen med att inmundiga Amylopektin är att dessa paserar igenom kroppen till tarmbakteriernas stora glädje.. varvid dessa tackar genom att avge gas och därmed följande oljud!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 - (… och lukt…)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

#1 Tack för ditt dutförliga svar.
Undrar dock om du eller nån annan vet vad som händer med amylopektinet i denna low-carb-pasta när man tillagar en lasagne.
För om amylopektinet är så instabilt vid tillagning så säljer de en produkt som inte innehåller det som anges på paketet. Vad innehåller den då? Lika mycket som vanlig pasta, 5 % med än vad som anges på paketet, eller vad?

Vid uppvärmningen ändrar sig stärkelsens 3dstruktur och blir raka kedjor, som vi kan ta upp.. du bör altså äta din lowcarbpasta kall om den skall vara lowcarb!
Sen så mistänker jag att man knökat in fibrer och protein.. ofta knökar man in protein i form av gluten vilket en del får sjukdommen Celiaki utav!
"Amylos bildar normalt en tätt packad struktur, vilket gör att all stärkelse inte bryts ner i tunntarmen. När amylosen är i detta tillstånd fungerar den alltså som kostfiber och kallas resistent stärkelse. (Stärkelse som av andra orsaker inte bryts ned i tunntarmen, t.ex. för att den är innesluten i hela frön, kallas ibland också resistent.) Precis som vattenlösliga fibrer är resistent stärkelse nyttig för tarmfloran i tjocktarmen, och bidrar till ett jämnt blodsocker.
När man tillagar ett livsmedel med amylos sväller den packade strukturen sönder - energin blir lättåtkomlig, och amylosen fungerar som stärkelse. Men, och nu blir det intressant: allt eftersom livsmedlet svalnar igen återgår amylosen till sin ursprungliga struktur, och blir återigen otillgänglig resistent stärkelse.
Härav följer den skillnad man kan uppleva mellan kall och varm potatis. Strukturen och smaken skiljer sig väsentligt på grund av omvandlingen till resistent stärkelse. Den kalla potatisen har lägre energiinnehåll och högre fiberinnehåll.
Resistent stärkelse är också förklaringen till varför olika former av samma livsmedel, t.ex. mosad respektive hel potatis, har olika glykemiskt index."
http://johannaskost.blogspot.com/2006/11/varm-mat-kallare-n-nyttig_24.html
Varför äta pasta som ändå inte är pasta.. man kanske bara skall äta mindre pasta.. tror att man skall äta köttfärssås med pasta istället för pasta med köttfärssås.. är man inte diabetiker eller glukosintollerant så är det nog att föredra!??

Varför äta mer kolisar än man behöver? Den här pastan är ju jättegod. Om jag skulle följa min tro om vad vi evolutionärt är gjorda för att äta så skulle det bli paleolitisk kost, inte LCHF så jag har redan gått ifrån min övertygelse kan man säga säga så den diskussionen kan vi lämna därhän.
Tackar återigen för ditt informativa inlägg, dock saknar jag fortfarande svar på min fråga - hur mycket förändras innehållet av biotillgängliga kolhydrater vid tillagning. (Dreamfields pasta)
Tillverkarna skriver ju inte själva att pastan ska ätas kall för att innehålla angiven mängd biotillgängliga kolhydrater (de anger även totalinehållet).
Var har du fått informationen om att low-carb-pastan ska ätas kall, eller är det bara en slutsats du drar? Kanske är det så att varm pasta innehåller det tillverkaren angivit medan den kall innehåller ännu mindre…?
Kanske borde skriva till företaget och fråga.

Varför äta mer kolisar än man behöver? Den här pastan är ju jättegod. Om jag skulle följa min tro om vad vi evolutionärt är gjorda för att äta så skulle det bli paleolitisk kost, inte LCHF så jag har redan gått ifrån min övertygelse kan man säga säga så den diskussionen kan vi lämna därhän.
Tackar återigen för ditt informativa inlägg, dock saknar jag fortfarande svar på min fråga - hur mycket förändras innehållet av biotillgängliga kolhydrater vid tillagning. (Dreamfields pasta)
Tillverkarna skriver ju inte själva att pastan ska ätas kall för att innehålla angiven mängd biotillgängliga kolhydrater (de anger även totalinehållet).
Var har du fått informationen om att low-carb-pastan ska ätas kall, eller är det bara en slutsats du drar? Kanske är det så att varm pasta innehåller det tillverkaren angivit medan den kall innehåller ännu mindre…?
Kanske borde skriva till företaget och fråga.

Dubbelt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dom har tydligen ersatt vetemjöl med sojamjöl vad jag kan läsa!
Altså om du värmer resistent stärkelse så blir kedjorna raka och vi kan ta upp dessa.. men om du äter pastan kall så har den knölat ihop sig till ett nystan och då tar vi upp väldigt lite!
Dom skriver väl inte att den skall ätas kall för då skulle få köpa den!??
Iallafall så år det lätt att testa för om påståendet stämmer så lommer inte blodsockret att stiga nämvärt.. här är en som hra undersökt just det!
Dreamfield's Pasta - Low-carb or marketing hype?

dubbeltrubbel

Lågt GI men inte lite kolhydrater alltså.
Nåt som inte slagit mig tidigare är kaloriinnehållet….
(per 100 g)
protein 12,5 g x 4 = 50
Biotillgängliga kolhydrater 10 g x 4 = 40
fett 2 g x 9 = 18
--------------------------
108 kcal /100 g
enl innehållsförteckningen är det 340 kcal /100 g - det måste ju vara den biotillgängliga energin som avses här. Var kommer i så fall de överskjutande 232 kcal ifrån….?
Troligen från de övriga 64 g kolhydrater som anges som icke biotillgängliga…. Motsavarar iallafall 257 kcal
Summan stämmer inte exakt men det är nog så att de där kolhydraterna registreras av kroppen för annars stämmer inte energiinnehållet som anges alls.
Då blir det vid enstaka festtillfällen i så fall. Tur att jag gjorde lasagnen på min födelsedag iallafall…
Nutrition Facts
Serving Size: 2 oz (56g/1/2" circle) Dry
Servings Per Container: 6.5
![]()
Amount
Per Serving
![]()
Total Calories
190
![]()
Calories From Fat
10
![]()
Total Fat
1
g
2%
![]()
Saturated Fat
0
g
0%
![]()
Polyunsaturated Fat
0.3
g
![]()
Monounsaturated Fat
0.1
g
![]()
Cholesterol
0
mg
0%
![]()
Sodium
10
mg
1%
![]()
Total Carbohydrates
41
g
14%
![]()
Dietary a
5
g
20%
![]()
Soluble Fiber
3
g
![]()
Insoluble Fiber
2
g
![]()
Sugars
1
g
![]()
Show Net Carbs
Net Carbs
Minus Fiber
36
g
![]()
Protein
7
g
14%

Puffelipuff

Puffar..
Nu tror jag inte de har räknat kalorierna från smörsyran som tarmbakterierna skapar av fibrer, men eftersom jag tycker det är ett lysande exempel på hur komplex vår mat faktiskt är vill jag dela med mig av länken till inlägget skrivet av Stephan Guyenet
It's interesting to think that "high-carbohydrate" cultures may be getting easily 15 percent of their calories from short-chain fats. Since that isn't recorded in dietary surveys, they may appear more dependent on carbohydrate than they actually are. The Kitavans may be getting more than 30 percent of their total calories from fat, despite the fact that their food is only 21 percent fat when it passes their lips. Their calorie intake may be underestimated as well.
Zepp, #8, sa: "Altså om du värmer resistent stärkelse så blir kedjorna raka och vi kan ta upp dessa.. men om du äter pastan kall så har den knölat ihop sig till ett nystan och då tar vi upp väldigt lite!"
Det här är något jag har lärt mig på diabeteskurser. Den här förändringen av kedjorna kvarstår tydligen även om man värmer upp maten igen. Därför är det bättre för diabetiker att äta rester än nylagad mat… 

Suck… beställde mycket glatt flera varianter av Dreamfield häromdagen…innan jag läst denna tråd alltså. Å andra sidan är det väl lång hållbarhet så det kommer räcka flera år till "enstaka tillfällen".
Vet någon om det är samma grej med Carbzones pasta?
Fast nu är det väl amylos och inte amylopektin som är svår att bryta ner.