Omega 3
Omega 3 ska ju vara nyttigt och vi lär äta för mycket Omega 6. Det här är ju viktigt för oss LC:ar som äter så mycket fett. Men jag tycker att detta är en djungel. Vilket fett ska man steka i för att få mest omega 3? Vilken av alla oljorna innehåller mest omega 3 så att man kan använda den till salladsdressingar, majonäs osv. Jag blir vimsig av alla råd överallt om detta. Verkar som en säger si och en annan så.

Omega3 är en väldigt instabil fettsyra som absolut inte ska stekas i.
Vegetabilisk omega3 (oljor) är antagligen ingen höjdare att stoppa i sig då kroppen inte kan använda sig av den i någon större utsträckning.
Du kan nog hitta mängder av bra info om detta på sajten om du använder sökfunktionen.

Omega 3 bör man äta från animaliska källor eftersom kroppen inte riktigt kan tillgodogöra sig de från växtriket. Som tillskott i form av kapslar, fet fisk, äggulor, ekologiskt kött. (Kött från gräsätande djur har en bra fördelning mellan omega 3/6 som spannmålsuppfödda djur saknar.)
Den växtolja som brukar rekommenderas är linfröolja. Inte speciellt god, instabil och lämpar sig alltså inte att steka i.

Inga oljor innehåller omega 3 som vi kan tillgodogöra oss. Endast omega 3 från animaliska källor kan vi äta. Då fet fisk, omega 3 kapslar (av bra kvalité) och ägg från höns som har ätit linfrön som är rika på omega 3.
Vi kan inte tillgodogöra oss omega 3 från linfröoljan men hönsen omvandlar det till den rätta formen som vi sedan kan använda när vi äter äggen.
Oljor i allmänhet är oerhört rika på omega 6 så äter man oljor kommer man aldrig få bukt med den skeva fördelningen av omega 3/omega 6 i kroppen.
Smör är bäst att steka i, men även ister och kokosfett (ekologisk) funkar utmärkt. Kokosfett är dessutom väldigt bra för immunförsvaret, det fungerar stärkande, och den har en tendens att kicka igång viktnedgång hos individer på LCHF kost som har svårt med just den biten.
Omega 3 fett är omättat fätt och således inte särskilt stabilt och ska helst inte utsättas för hög värme. Dvs det är inget fett man steker i.
Om du äter kött och fett från djur som har ätit sin naturliga kost, dvs kossor som har bara betat gräs och gått ute fritt, då kommer du få i dig lika mycket omega 3 som omega 6.
Sånt kött kan vara svårt att hitta men är väl värt pengarna eftersom det inte bara är hälsosammare utan också smakar otroligt mycket bättre.
Det vanliga köttet man köper i affärerna är på kor som har fått spannmål och i deras kött kan det finnas uppemot 50ggr mer omega 6 som det är omega 3.
Tack Bookia för ett samlat och kunnigt svar. Det är svårt att få tag i bra kött från djur som betat gräs. Men det är ännu ett skäl att äta ekologiskt kött. Brasilianskt och irländskt kött (vissa delar av Irland) lär väl få beta fritt. Tycker att den här kunskapen borde leda till att de svenska köttproducenterna lade om sina spannmålsutfodrade kor till utegång med gräsätning. Eller går det inte för klimatets skull? Annars är det tydligen fisk som gäller. Att kolla om hönorna ätit linfrön är väl inte görligt. Men ägg har ju många andra nyttigheter i sig. Är inte kokos ett animaliskt fett? Varför är det så bra på att få igång viktnedgång? Mår illa bara jag tänker på kokosfett men det kanske för jag alltid fått höra hur livsfarligt det är.

Brasilianskt och irländskt samt nyzeländskt kött ska vara från fritt betande djur. Dock kan man aldrig veta om de fångar i djuren, trycker i de spannmål för att fetta upp de innan slakten. Det finns fåtal köttproducenter här i Sverige som producerar grönt kött från fritt betande djur. Men de är inte många. Länk finnns, använd bara sökfunktionen här på forumet.
Ekologiskt är det ypperligt att ha fritt betande djur eftersom de kan beta där det inte går att odla. Och gudarna ska veta att Sverige har gott om sån mark. Men det är inget som går att kontrollera, det blir svinn (man kan inte hägna in allt) vilket gör att vargarna och andra rovdjur kommer ge sig på djuren. Inte så konstigt, de är inte dummare än att inte ta för sig det som människan serverar de gratis i form av tama djur. Så det är inte ekonomiskt försvarbart, ekologiskt är det perfekt.
Klimatet skulle också uppskatta att man inte ensidigt odlar upp sjuka mängder areal spannmål ämnat endast som kraftfoder åt nötboskap. Som sagt, det är ekonomi och vinstintressen som styr. Det har väldigt lite att göra med sunt förnuft och omsorg om naturen och djuren.
Fet fisk är jättebra källa till omega 3. Jag äter mycket strömming, eftersom det är relativt billig, sen drygar jag ut det med lax och någon enstaka rökt makrill. Ang lax, se till att det står "Salmon salar" på förpackningen, det är bara den som är tillräckligt fet. Regnbågslax tillhör en annan art och är inte alls fet, minner mer om torsk till konsistensen tycker jag.
Ägg från höns utfodrade med linfrön säljs oftast under benämningen Omega-3 ägg, så det är bara att hålla utkik efter de förpackningarna.
Och ägg kan man absolut inte äta för många av. Näringsmässigt har de den ideala sammansättningen av fett och proteiner.
Kokosfett kommer från kokosnöt som är frukt av en kokospalm. Det är alltså ett växtfett, det enda växtfettet som är mättat. Den är, till motsats vad som felaktigt predikats, oerhört hälsosamt och välgörande. Detta gäller dock endast rena oprocessade fetter, dvs ekologiska. Den silvriga kokosfettförpackningen på mataffären duger bara som skoskräm.
Kokosfett finns att köpa helt oprocessat, dvs den har både lukt och smak av kokos kvar. Sen finns det att köpa avdeodoriserad variant där man tvättat bort smak och lukt, Dock ska näringskvalitén vara likadan på båda.

Bookia - Odlad regnbågslax är fet och det enda som är tillgänglig i Sverige (vad jag vet), 7-13% enligt olika källor men den jag var med och odlade var rejält fet, antagligen närmare 20%.
Den laxen du tänker på är nog Puckellax/Pinklax/Chumlax (ca 5%) som inte är så fet (bara att lägga till grädde) men trots allt innehåller en hel del omega3. Vanlig lax ligger normalt på runt 10% men t ex vänerlax bara på 5%.

Jag hade lite av den där fusklaxen som jag kallar den, regnbågslax hemma. Den var SNUSTORR. Skitäckligt, särskilt när jag fick det i munnen i tron att det var Salmon salar jag åt.
Jag säger inte att de andra laxsorterna är dåliga, bara att de är sämre. De är inte lika feta och man får inte i sig lika mycket omega 3 som om man bara hade hållit sig till riktig lax. Men vem har råd nuförtiden att bara äta riktig lax. Man äter det man har råd med.
Så även jag, fast framöver ska jag vara nogrannare med att läsa artnamnet på firren. VIll inte har fler otrevliga överraskningar när jag väl börjat tugga på den.

Brukar äta lax för det mesta. Eftersom det inte finns att få tag i vildfångad lax (salmon salar) så brukar det bli chumlax. Det som är positivt dock är att det är balans mellan omega3 och omega6. Man kan ju ha en fet dillsås till
. Den odlade laxen från Norge (oftast) köper jag inte eftersom den innehåller mest omega6.

Regnbågslax är ingen fusklax utan en annan fet fiskart som är uppskattad av många.
Enl SLV så ligger EPA-innehållet mellan 0,1 och 0,2g för både vanlig lax och regnbåge medans puckellax ligger på 0,05g.
Men alla sorterna ger nyttigt omega3 och vad man tycker om är nog mesta en smaksak och beror ganska mycket på tillagningen. Själv har jag aldrig lagat regnbåge så den blir torr, men kanske beror det på att jag haft tillgång till högklassig och superfeta.
(Denna kanoninformativa tråd har jag flyttat till gruppen Mat -Livsmedel. Den drunknar i "allt om LC-kost")
/Sajtvärden
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har vuxit upp på pinfärska foreller fiskade i bäckarna från bergen runtomkring. Så när det gäller fisk är jag SVÅRIMPONERAD, minst sagt.
Man kanske borde börja fiska själv. Men bara tanken att sitta i timmar och vänta på att det ska nappa får mig att klättra på väggarna.
Pasi, allt utom färsk viltlevande Salmon salar är fusklax! 
Sen är ju regnbågslax god i sig, men riktig lax….jösses….inget slår det.
Var får du din färska och högklassiga laxen ifrån? FIskar själv?

Bookia - Du är rolig!
Ja, jag fiskar…men inte lax, även om jag fick 2 förvildade regnbågar i Vänern förra året (hunden fick dem).
Ädelfisk är klart överskattat. De flesta som brukar äta stekt abborre eller gös brukar hålla på att de är de absolut godaste fiskarna.
Men jag kan alltid köpa färsk regnbåge från Baltaks fiskodling där jag jobbat…även andra som frågar brukar få köpa.
Annars får du väl fiska i linoljedammen och de andra smöpölarna. En hemlis- Det finns öring i bäcken till linoljedammen och även i bäcken i Våmb….och även i bäcken på andra sidan berget, strax efter nedförsbacken mot Skara!
Du får gärna komma hit till Vänern o fiska, om du vill!