Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 7117 ggr
Medlem
0

Värmen

Hej

Vi har haft varma och jobbiga dagar på sistone. Många häller i sig mängder med vatten men man tänker inte på att man faktiskt får saltbrist om man dricker för mycket. Man tror även att iskalla drycker kan svalka, ha lite kläder som möjligt för att inte känna sig varm och öppna fönster där det är sol. Dessa saker är fel att göra när det är varmt.

Jag kommer från ett mycket varmt land, ibland blir det 60 grader där.

Det vi gör där för att klara av värmen är

• hålla oss inom hus mellan klockan 11 på förmiddag och 5.
  • Dricka ayran (yoghurt+salt+vatten) till lunch (det är mest under den tiden det är varmt och man dricker mycket)
  • Dricka varmt te.
  • Ha täckande kläder med skön material om man skall ut trots allt.
  • Öka mängd grönsaker.
  • Stäng de fönster där det är sol och öppna dom sen när solen har flyttat.
  • Ha en fläkt och helst en air-con.

Det är vad jag minns och kommer med tillägg senare om jag kommer ihåg nått :-D

Ta hand om er i värmen!

Aniara4
0

Bra med råd från någon som verkligen vet hur man hanterar värme! Det där med att hålla fönstren stängda så länge det är varmare utomhus än inomhus vet jag, men det är svårt ibland när man längtar efter ett fläktande korsdrag. Så länge det "bara" är runt 30 tycker jag det funkar bättre att gå ut där det blåser lite (om det gör det, idag var en sån dag) sitta i skuggan, och så förstås ligga i plurret så länge som möjligt och bli nerkyld!

Salt får man inte glömma när man svettas och dricker mycket, men det där med varmt te har jag faktiskt aldrig förstått.

Jag har svårt att tåla värme, kanske pga min sjukdom som fuckar upp temperaturregleringen (bastu är inte att tänka på), och när jag känner mig riktigt överhettad tycker jag det som funkar bäst är att svälja isbitar, så stora som möjligt (suger lite på dem bara för att få kanterna jämna). Jag tycker de kyler ganska effektivt inifrån. Dricka kalla drycker funkar inte alls på samma sätt.

vispcream
0

Hade 29 grader inom hus inatt, vid 04:45 fick jag spader och flyttade mig från sovrummet till vardags rummet och slog upp en extra säng och ställde fläkten på max och styrde upp den i skrevet.. Fick iallafall 30min mer sömn innan man skulle upp och jobba :D

Nästa år ska jag plannera in semester över hela juli och åka till ett kallt land minsan.

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

nicesandra
0

#1 att dricka eller svälja så kallt är inte bra, det drar mycket energi ur kroppen för att normalisera temperaturen i och med att det är sån stor skillnad temp.-mässigt mellan din kroppstemperatur och isbiten, t.ex.
Är vad jag har hört, och tror på, har inga vetenskapliga belägg ;P

#2 Ja, fläkten är numera min bästa kompis ;)

Medlem
0

#1 Om solen lyser på ett fönster så är det bättre att dra ner persiennerna eller rullgradinen och istället öppna andra fönster för att få luft därifrån. Det kommer in mycket värme om man öppnar det där det finns sol. Angående att dricka te eller andra varma drycker så är det faktiskt vad som funkar när det är varmt. Så gör vi i hemlandet trots det hemska värme som vi har under 8 månader. Testa det!

#2 Fläkten är inte alltid bra när det är varmt inom hus. Ta en fuktig handduk, lägg den i frysen en stund och sedan fästa den på fläkten, eller ta ett lakan och fukta det med kallt vatten och fästa det på ett öppet fönster och sätt på fläkten, det kommer att svalka luften. Blir det varmt trots allt, ha isbitar och linda in dom med en handduk, lägg den mellan benen så mycket du klarar av det, men absolut inte på bröstet, nacken eller ryggen. persiennerna skall alltid vara neddragna i sovrummet om det kommer sol in i det under dagen. Eller varför inte köpa en billig air-con och använda när det är så här varmt?

starhawk
0

#4,2: Det får mig att tänka på att jag faktiskt har en "kallluft-fläkt" framför den är en tygremsa som går i sicksack och ändarna är i ett vattenbad som hålls konstant med en liten flaskas hjälp, använde den förr i tiden numera kör man bara med AC-anläggningarna (har två snart tre). Kanske skulle ta den till heders igen i sovrummet, att ha en AC där är ju för bullrigt när man skall sova

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mervi
0

Tack för alla bra tips.

jag tål värmen bra och sover bra utan fläkt och öppna fönster.

I går hade jag 29 grader när jag gick la mig, ändå hade jag luftat när det kändes svalare ute men det gjorde inte så mycket nytta.

Ballo
0

Kallt vatten känns gott när det är varmt, MEN när jag var till sjöss så stängdes vattenkylarna av när vi kom ner till värmen. Så fick vi gratis limejuse + salttabletter.

Jag fick lära mig att om man tar ett påslakan när man lägger sig och sprejar ovansidan med en duschflaska så ovansidan blir fuktig så tas det värme underifrån för att vätskan skall dunsta, vilket gör att man får några grader kallare under lakanet.

Sedan ett annat tips. ta en balja vatten med svalt vatten, OBS inte kallt. Sätt dig med fötterna i baljan och fyll på långsamt med kallt vatten. Då kyls blodet av eftersom stärsta blodreserven sitter i benen. Efter en stund känns det riktigt behagligt.

MVH Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Muskrat
0

Håller nog inte med om att ha fönsterna öppna på skuggsidan, inte när det är vindstilla iaf. Inte när det är varmare ute än inne, temperaturen inne håller sig lägre innomhus med stängda fönster och nedragna persienner, däremot håller vi tvärdrag nattetid.

[Columba]
0

Jag kapitulerade idag och köpte en fläkt i pelarmodell. Nu har jag monterat ihop den och luften känns underbar i dess närhet. Annars har jag  30  grader inne.

starhawk
0

Fick ett ryck och började såga till en plywoodskiva för vädringsfönstret i vardagsrummet, det ligger på solsidan så jag misstänker att det läcker in lika mycket varmluft där som AC:n producerar kallluft, alltså plus minus noll, i värsta fall mer varmluft. I plywoodskivan har jag sågat ett hål lagom stort för AC:n utgångsventil så då skall det väl inte läcka in någon varmluft den vägen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Pasi
0

Hehe - ja, man ska lära av varmare länder hur värmen ska tolereras.

När jag var liten funderade jag ofta på varför en del beduiner gick påpälsade i tjocka svarta tyger/kläder (tänkte självklart "dumhuvuden"Foten i munnen) - men det är ju så att om man detta på sig och svettas lite, och ställer sig i solen så kyls man ganska kraftigt. Samma avdunstningsprincip som scout-kylskåp som drivs med fuktad träkol.

CasaRamon
0

Jag har lärt mej att man ska duscha varmt och dricka varmt, då känns luften svalare.