Censurerad födelsedagsnotis
Helsingborgs Dagblad censurerade en notis som skickades in med anledning av min 70-årsdag. Jag fick ett brev där man ombads skriva högst 1000 tecken inklusive mellanslag. Jag lyckades få ner texten till exakt 1000.
Men i tidningen publicerades endast 690 + ett nedskuret foto.
Här kommer texten i sin utsprungliga form. Efter den visar jag vilket avsnitt som skars bort. Informationen i den borttagna texten var allra viktigast, tycker jag .
Bifogad bild är den ursprungliga. Synd att skära bort vårt vackra korsvirke..
Ursprungligt inskickad text:
Helena blev student 1959 på Flickläroverket.
Efter studier i Lund tjänstgjorde Helena som lärare i svenska, engelska och geografi
1963 gifte hon sig med leg.optiker Bo Hesselmark.
1980 - 1985 bodde familjen i Tanzania, där Bo var rektor vid en optikerskola.
Helena verkade bland maasaierna med bl a massvaccination av barn. Hon lärde sig swahili för att kunna samtala med befolkningen.
2007 kom Helena i kontakt med lågkolhydratkosten, LCHF.
Efter 4 år som diabetiker typ 2 fick hon med LCHF en dramatisk viktnedgång och kunde 2 dagar senare sluta med sina 5 dagliga insulinsprutor.
Helena informerar om denna livsstil som föreläsare och flitig skribent på bloggar och insändarsidor där hon förmedlar sin framgångshistoria.
Kampen för ändrade kostråd till diabetiker går alltför långsamt.
Vårdens motarbetande och avoga inställning till förändring på detta område förlänger många diabetikers onödiga lidande.
Diabetiker typ 2 kan på kort tid bli symptomfria diabetiker typ 0 med LCHF-lågkolhydratkost.
Detta censurerades bort. Undrar om de rådfrågat Eva Kullenberg först? Hon och jag har haft heta duster på insändarsidorna i just Helsingborgs Dagblad. men så illa kan det väl inte vara. eller kan det?
Censurerad textdel.
**Helena informerar om denna livsstil som föreläsare och flitig skribent på bloggar och insändarsidor där hon förmedlar sin framgångshistoria.
Kampen för ändrade kostråd till diabetiker går alltför långsamt.
Vårdens motarbetande och avoga inställning till förändring på detta område förlänger många diabetikers onödiga lidande.
Diabetiker typ 2 kan på kort tid bli symptomfria diabetiker typ 0 med LCHF-lågkolhydratkost.
**
Någon annan som blivit censurerad?
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
Härlig bild Helena - du ser verkligen hur frisk och fräsch ut som helst.
Vilken 70-åring säger jag bara.
Numer pensionär i Nynäshamn
Håller med Margareta.!
Gissningsvis så togs det bort för att det inte direkt har med dig att göra utan just området du föreläser om. Visst var det synd men samtidigt förståligt. För övrigt håller jag med #1 och #2. 
Grattis i efterskott!
Erik
Det är klart att det har med mig att göra. Det är en direkt förklaring till påståendet innan.
Men Helsingborgs Dagblad tyckte väl inte heller att det var relevant.
Analogt med många andra notiser inför födelsedagar som refererar fotbollskarriärer, bridgespelande eller trädgårdspysslande är detta mitt intresse av allra största betydelse för min egen person.
Nu skall jag i stället starta en ny serie insändare så att Eva Kullenberg får litet att stå i jämsides med politiken.
Tack för de glada tillropen.
Helena Hesselmark

Jag tror det är censurerat pga att det kan uppfattas som marknadsföring och/eller debatt. Tonen i texten känns, även om sann och rätt, som sådan.
I övrigt stämmer jag in i övrigas heja rop och grattis!

Första stycket av det bortskurna borde självklart ha tagits med om det inte är frågan om just censur. Visst är det höggradigt relevant vad Helena sysslar med nu.

Håller med #7, det hade varit väldigt relevant att berätta vad Helena ägnar sig åt, utan det blir det ett väldigt fokus på hennes privata hälsa och matvanor. Däremot kan det uppfattas som lite föreläsande på slutet och inte längre en beskrivning av Helena.
Frågan här på denna tråd var ju om någon annan blivit censurerad.
INte vad jag skrivit eller inte skrivit.
Njae.. det var väl inte riktigt bara det du frågade:
"Detta censurerades bort. Undrar om de rådfrågat Eva Kullenberg först? Hon och jag har haft heta duster på insändarsidorna i just Helsingborgs Dagblad. men så illa kan det väl inte vara. eller kan det?"
Resonemangen i kommentarerna speglar nog det du skrev.
Tycker de kunde ha tryckt de första två raderna i stycket som inte kom med.
Att tidningar skär ner insända texter är definitivt ingenting nytt. Sker hela tiden. Och som skribent undrar man ibland över motiven. Att de stryker "debattinslag" i en dylik text är kanske inte så jättekonstigt.
Fortsätt debattera på annat ställe.
Gratulationer i efterskott!

Ja, glömde - grattis till de 70 åren förstås!
Tja, jag skrev aldrig att jag ringt och pratat om innehållet i texten, men det gjorde jag.
Redaktören sa att om man höll sig till max 1000 tecken och inte skrev något direkt anstötligt eller liknande, jag kommer inte ihåg det direkt sagda, så var det OK.
# 9 Det finns också retoriska frågeställningar.
# 10 Tack.
Men min ursprungstanke var att få reda på om någon annan fått LCHF information censurerad.
Uppenbart har ingen det - än så länge, och det är ju glädjande.
Helena Hesselmark