Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 5479 ggr
smeo
0

Fler än man tror som e glutenintoleranta ?

Tycker mig se i omgivningen hur folk mår dåligt

många måste tex springa på toaletten helt plötsligt

eller går bakåtlutade,känner sig stinna

Nån har kontakt- exem som läkarna säger är pga direkt- kontakt med gluten, men personen tror sig kunna stoppa det i munnen.

Många e snoriga hela tiden  eller har astma

mm mm

Jag tror det är fler  o mer vanligt med glutenintolerans/överkänslighet än vad som går att föreställa sig.

Jennix
0

Jag tror absolut att det är väldigt många som har magbesvär som beror på kosten, både spannmål och mjölkprodukter skapar besvär för folk. Rynkar på näsan

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Pasi
0

Det anses att de svenska glutenallergitesterna bara fångar upp ca 30% (av dem som verkligen testar sig) - alltså ett mörkertal på 70%.
Men de flesta testar sig aldrig ändå.

Troligen är spannmål västvärldens största "killer" och fara för välmåendet.

[Sias]
0

dubbeltFörvånad

[Sias]
0

JA! Jag tror, rättare sagt;  Jag är - av egen erfarenhet - övertygad om att orsaken till många besvär, utöver mag/tarm-matsmältningsbesvär, är spannmål (och för vissa även mjölkprodukter).

Men tyvärr är det nog inte så välkänt, inte ens inom sjukvården (har ialla fall inte varit det). Men det verkar komma. Såg ett TV-program från USA om autistiska barn som uppnådde enorma förbättringar/framsteg med koständringar - bl a genom att HELT utesluta spannmål och mjölkprodukter.

#2 Intressant! Bara 30 % fångas upp ? ! Test inom sjukvården, antar jag? I så fall är det inte alls konstigt att mina gluten/vete/laktos/mjölkprotein-tester visade att allt var helt OK. Jag skulle tåla allt detta! Trots att jag mådde skrutt!

Men tack & lov finns det alternativ att få hjälp av. Jag fick hjälp av kinesolog, som vid första besöket misstänkte att ORSAKEN till de gräsliga besvär (en mängd olika symtom utöver mag/tarm-matsmältningsbesvär) var spannmål, framför allt vete men även råg, korn, havre. Undersökningar/tester visade så klart och tydligt att det var så.

LCHF-kosten är ju fri från spannmål  - något jag tror är en stor anledning till att många uppnår hälsovinster (kanske t o m den största för vissa). Men tyvärr är det sällan eller aldrig något som poängteras, oftast är det fettet som framhålls - och p g a det har LCHF  blivit "Fett-dieten".

Jag tror också att när mage/tarm-matsmältning/lever, m m inte fungerar på allra bästa sätt - påverkas vikten negativt.

Pasi
0

#4 Japp inom sjukvården. Pratade med en överläkare om detta med att bara kolla på en antigen - och denne höll med, men sa att de ändrat testet nu och fångar upp lite fler (något effektivare på något sätt), men jag är tämligen säker på att effektivitetsökningen är väldigt marginell.

[Sias]
0

#5  Med tanke på att sjukvårdens tester bara fångar upp en bråkdel av alla som testas, måste det ju vara många människor som invaggas i falsk trygghet av besked de får efter allergi/överkänslighetstester för födoämnen.

#smeo. "Tycker mig se i omgivningen hur folk mår dåligt" Kanske orsaken kan vara att  en del av dessa människor hör till de 70 % som inte fångas upp? ?

Jag kan inte låta bli att undra om det inte finns effektivare testmetoder - tester som fångar upp till 100 %.

Scanlab (?) tester, t ex, som har nämnts här i flera trådar? Fångar de upp till 100 % ?  Om det är så - varför används inte dessa testmetoder inom sjukvården! Varför nöja sig med det som inte är det bästa?

smeo
0

Eller så kan ju folk testa att vara utan gluten o andra spannmål i ett par veckor o se om de märker nån skillnad om de sedan testar en liiiiiiiten smula sen.

En vän till mig har börjat inse och märka att det bara är när hon stoppar i sig mjöl som hon får ont i magen, blir uppblåst  och sjuk - sängliggandes

Tyvvär kopplar många (vanliga) människor och även  läkare  inte ihop folks mående med hur man äter   utan tror det e nåt annat som orsakar besvären  och så äter folk piller o piller.

Själv var jag tex klassad som utbränd  först trodde de jag hade anemi

tester efter tester togs   jag vart sjukare o sjukare   tills nån här på forumet berättade att det kunde vara mjölkproteinet      -    vips blev jag frisk  inte en tanke från läkarna att det skulle kunna vara nåt man stoppar i sig,

[Sias]
0

Om jag förstått rätt ingår det inte grundlig utbildning i "Kostlära" - kostens betydelse för hälsan- i sjukvårds/läkar-utbildning i dagsläget. Något jag önskar vore en självklarhet.  Mycket skulle vinnas med det!

Men innan det händer något på den fronten - tror jag att man kan dra sitt lilla strå till stacken genom att på alla tänkbara sätt dela med sig av sina erfarenheter av hur man kan må av något man äter - och positiva erfarenheter av att må bra av att sluta äta födoämnet. T ex i det här forumet - och sprida till alla som är mogna för att ta till sig detta.

Denna kommentar har tagits bort.