Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5403 ggr
unoblom
0

Hur förvara kokosfett?

Hmmm, i kylskåpet alldeles stenhårt, framme rinner det i hettan. Jag är rädd att det blir dåligt i värmen.

Har inget kallskåp. Nu är mitt kokosfett flytande, är det ok att det står framme?

soderen
0

Mitt står framme, har inte märkt någon försämring.

MimLan
0

Det går bra.

Zepp
0

Det är därför de kallar det cocosolja i varmare länder!

Men iallafall det är livsmedel och fasten det tål att förvaras i rätt höga temperaturer så bör man förvara det svalt om man inte äter upp det inom den närmaste tiden!

Jag kan varna för att ha det stående i fönstret.. varmt och soligt i en stängd glasburk.. det blev inte gott.. påminde mer om tvål i smaken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Du kan väl förvara det svalt (kallt) men det som används låter du stå framme? Eller köper du bara små burkar (400g)? Om de går åt inom ett halvår behöver de inte stå kallt. I rumstemperatur (20-25 grader) har kokosfett en hållbarhetstid på ca 2år.

Rapsolja och olivolja har en betydligt kortare hållbarhetstid än kokosfett men de flesta tvekar inte att förvara dem framme stående på en hylla…

JAUS
0

Kokosfett är ett av värmetåligaste fetter som finns. Jag har haft ett par kg kokosfett i rumstemperatur sedan förra sommaren utan problem.