Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 7126 ggr
anname
0

tillskott av omega 6+9

var på hälsokostaffären för ett tag sen me en kompis som undrade över endel problem hon har.

det var allt från magproblem till acne till jobbig pms.

Expediten i hälsokostaffären rekommenderade min kompis att ta omega 6+9 tillskott för att balansera hormonbalansen i kroppen och fukta kroppen inifrån.

Nu när jag har varit intresserad av lchf ett tag så undrar jag verkligen om det är bra att ta omega 6+8 eftersom det verkar ju ha en negativ effekt.

Detta tillskottet var av nattljusolja.

Skulle ni inom lchf rekommendera det lr rent av bojkotta det!?

Zepp
0

Nu är det väl inte ren Omega-6 dvs modersyran utan GLA som framhålls vara aktivt verkande och det är sant!

Men.. vi har himla svårt att inte få i oss för mycket O-6.. så då borde det egentligen inte vara något problem med GLA heller!?

Jodå.. det som styr omvanlingen av modersyran till GLA och de antinflamtoriska prostaglandinerna i stället för den inflamatoriska Arakidonsyran är hur hög insulinhalt man har!!

Så rådet till din väninna är ät LCHF, så sänka insulinnivån och omvandlingen av O-6 till GLA och DGLA för att sedan bilda antiinflamatoriska eikosanoider av det hon får via maten i stället!

http://www.umm.edu/altmed/articles/gamma-linolenic-000305.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/File:EFA_to_Eicosanoids.svg

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

anname
0

Tack Zepp! Mycket bra! Skrattande

[akaron]
0

Det enda som fungerat på min svåra PMS är Femal Balans. Fungerar det inte får man pengarna tillbaka av tillverkaren så man har inget att förlora på att testa heller. Jag har ätit det i över två år och har inga som helst biverkningar och min PMS är väldigt mild eller ingen alls. Äter det inte bara för att jag själv ska må bra utan också för att min omgivning ska orka stå ut med mig även PMS-veckan.

Mot accne så är LCHF utan fusk och en hög dos B5-vitamin varje dag att rekomendera.

anname
0

akaron: Tack! Jag har själv märkt av skillnaden i huden på bara dom 3 veckorna jag har ätit lchf!!! Har dock väldigt "fet hy" men finnarna har som evakuerat *peppar peppar*! Skrattande

Wildrat
0

Så vitt jag förstått det är det omega6 fettsyran Linolsyra som inte är svår att få i sig medan GLA kommer främst från Jättenattljusolja, hampaolja eller gurkörtfröolja. Hur ofta tar man dessa?

Dock är det gurkörtfröolja som innehåller högst dos GLA, inte jättenattljusolja… Vill man testa ett tillskott så är det mycket billigare att köpa en liten flaska gurkörtfröolja (finns hos Crearome, de flesta hälsokostaffärer kan ta hem därifrån tror jag) istället för att köpa dyra kapslar med jättenattljusolja.

Zepp
0

Kroppen syntetiserar själv GLA från linolsyra med hjälp av ensymet aplha6desaturas och sen vidare till DGLA med hjälp av elongas.

Då kan kroppen bilda de antinflamatoriska eikosanoiderna om de behövs.. men har man höga insulinnivåer, bildas med hjälp av alpha5desaturas Arakidonsyra i större utsträckning och det är den som bildar de inflamatoriska eikosanoiderna!

Det finns altså ingen anledning att tillföra mer O-6 av någon syntetiseringsnivå.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:EFA_to_Eicosanoids.svg

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

anname
0

Wildrat: Ja rekommenderad dos skulle va 2 kapslar om dan. Men intressant om gurkörtfröolja! Tack för det! Skrattande

Zepp: Oj vilka ord det finns! Hehe… märker att jag inte e så värst utbildat på det ämnet!!! Men jag tackar för dina ord! Mycket intressant!