Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7522 ggr
Ida78
2010-07-09 18:57
0

ÖL?

Jag och min sambo hade tänkt gå på Helsingborgsfestivalen och då tycker jag att öl hör till.

Jag vet att öl är katastrof men exakt hur blir påverkan? Vi är i princip aldrig barnlediga och tänkte därför nu när vi får tillfälle passa på och festivala riktigt, kan öl 1 gång på ett år rasera allt för figuren?

Någon som har erfarenhet?

Skepparkrans
2010-07-09 19:15
0

Det finns lågkolhydratsorter. Både som folk- och starköl.

Den bästa ut kolhydratsynpunkt är Krönleins Spotlight som innehåller 0.46g/100g. Denna verkar dock inte finns på systemet längre.

Den näst bästa är Spendrups Bright Brew. Folkisen innehåller 1g/100g och starkölen 0.76g/100g.

Pripps Blå Pure ligger på 1g/100g. Miller Lite och Coors Light skall också vara lågkolhydrat men hur mycket de innehåller vet jag inte. Miller Lite verkar inte finns på systemet längre den heller. Jag tror att det på folkölssidan även finns varianter av Falcon och Carlsberg.

[vaargen]
2010-07-09 19:15
0

Om du dricker några öl så är det mest troliga att du väger lite mer imorgon och du ev ramlar ur ketos(om du är inne i den dvs), det du där emot ska se upp med är ev följder av öl(hamburgare, pizza, chips osv).

Skepparkrans
2010-07-09 19:18
0

Själv har jag druckit 5-6 Spotlight på en kväll och inte gått upp ett hekto. Det har inte minskat viktnedgången heller.

Cowboy
2010-07-09 20:32
0

Hamburgare utan bröd eller strips är väl utmärkt mat med lågt kolhydratinnehåll.

tiptoe
2010-07-09 23:02
0

Kan nog tänka mig att alla reagerar helt olika.

Själv har jag druckit både öl, cider och en hel del vin sedan jag körde igång med lchf (i april) och jag har inte gått upp i vikt på hela den tiden.

Det enda jag varit med om är att viktnedgången avstannade en period, men då drack jag ingen alkohol utan var snarare väldigt liberal med andra kolhydrater (någon frukt, bröd ett par gånger, mer grönsaker, pasta någon enstaka gång). När jag sen stramade åt kosten igen har jag fortsatt gå ner i vikt precis som förut. Alkoholen har således inte haft någon påverkan för mig personligen.

dufva
2010-07-10 12:41
0

Ingenting spolieras Glad

Är du frisk finns ingen anledning att betrakta kolhydrater som ett gift trots allt.

Ett par öl ger en extra belastning på ca 50 gram kolhydrater vilket kastar dig ur ketos för resten av den dan.

Kör du på som vanligt med lchf dan efter är du igång igen med fettförbränning direkt, möjligen med lite extra bundet vatten i kroppen som du snart kissar ut igen.

Det är mängd och frekvens det hela handlar om.

Sindri
2010-07-11 01:57
0

Intressant - visste inte att det fanns, har hållit mig långt borta från öl.

Någon som vet vad i ölen som ger kolhydrater? Låg alkoholhalt verkar inte ha något med det att göra. Jag gillar faktiskt Carlsbergs non-alcoholic, men den har tyvärr 4 g kolhydrater. Perfetkt annars att ha med sig nrä man är bilburen.

hemul
2010-07-11 05:42
0

Malten.

JAUS
2010-07-11 06:12
0

Jag har druckit en enda öl i hela mitt liv (den smakade säd). Den enda alkoholhaltiga drycken som jag tidigare drack var cider men då blev det 2,25% som man kan köpa i vanliga butiker eller alkoholfritt.

Tyvärr, innehåller cider mycket socker och den cidern som har lägst sockerhalt måste man köpa på systemet pga av alkoholhalten, så jag har avstått helt istället.

Varför finns det ingen torr alkoholfri cider utan sötningsmedel? Rynkar på näsan

laila10
2010-07-11 06:52
0

Innebär det att en Spendrup bright innehåller ca 4 kolhydrater så är det ju faktiskt helt ok att ta en ibland ;) Sockerfri cider typ Hannas borde väl också vara ganska ok?

Kabben
2010-07-11 09:06
0

En Bright innehåller bara 2.5 gram

Så jag festar till det då å då med 10 bärs…..