Tillaga inälvsmat/ hjärna
Känsliga individer ombeds sluta läsa här…. 
Jo, såhär är det. Bor i Frankrike där utbudet på köttprodukter är stort och varierande. Har i affärerna sett allt från kanin- duv- och vaktelkött, inälsmat från flera olika djur, t.o.m hjärna (nöt och gris). Är förtjust i stekt lever (med gräddsås till) men har aldrig provat att tillaga hjärna (eller njurar) av varken gris eller nöt.
Jag vet att man kan googla fram recept, tänkte dock kolla om någon har några tips på mumsiga LCHF-rätter som innehåller ovanstånde. När det gäller mat är jag villig att testa det mesta…
Trots att konsistensen på härnan såg aaaaningen läskig ut… :-/
Så kom gärna med förslag, idéer, synpunkter.
/Csilla

Njurpalt är bland det godaste jag vet, men inte speciellt LCHF-igt. Hmmm… (Kanske fyllningen duger? Tärnad njure och fett fläsk stekt tillsammans.)
Hjärnan är förstås mycket smaklig som alla vet som sugit i sig märg från ett soppben. Mycket fet också. Jag har tyvärr inget recept att dela med mig av, men nästa gång jag har tillgång till en älgskalle ska jag prova blanda hjärnan i en kalops med lök och annat gött.
Kul att ni har sånt utbud, ska man ha ens lever eller en liter blod häromkring måste man nästan beställa det -.-

vad är njurpalt från något? har inte hört talas om det innan och googlandet ger inga bildresultat.
ja, utbudet kan man inte klaga på, fast blod… det har jag faktiskt inte sett….. tänk att kunna tillaga blodkorv á la LCHF!
märg älskar jag så kanske hjärna också går ner då!
steka den i smör, krydda med salt, peppar och vitlök?
Jag brukar inte laga hjärna för sig utan kokar hela skallen på djuret plus fötterna och lite annat så får hjärnan smak av de kryddor jag använder. Det blir en soppa och man plockar upp kött, brosk, tunga, hjärnan från skallen. Jätte gott tycker jag speciellt på vintern när det är kallt ute.
När jag pluggade franska i Bordeaux en sommar för många många år sedan serverade de hjärna i matserveringen (bamba). En varmrätt, och som alternativ ett kokt ägg eller en hjärna i ungefär samma storlek, rätt upp och ner (och så fick man väl ta tillbehör av någon sort till). Fast jag vågade aldrig smaka. En gång råkade jag ta fel; jag tittade inte så noga - då fick jag vara utan. Jag vet inte om jag skulle vara modigare idag.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Hej jag bor oxo i frankrike och jag känner till dessa rätterna:
- Hjärna i omelette (steks ihop)
-Hjärna i tomat sàs (3 tomater, 2 lamm hjärnor, kummin, svartpeppar, 2 vitlöksklyftor, 3 msk olja alt. Lchf smör.
koka först hjärnorna
stek vitlöken i smöret, kummin, svart peppar, sen in med tomaterna som (utan skal) hackats.
Lägg till tillsist in hjärnorna och làt stekas làngsamt.
Bon courage
Lyckos er som bor i Frankrike! Tänk att ha detta fantastiska utbud av råvaror á la "Bondens Marknad" året om! Lycka till med recepten och ser fram emot smakrecentioner här i forumet efter inmundigad mat. Smaskens!

#5: merci! :-) recepten lät jättegoda, tror jag testar bägge (inte samtidigt såklart…)
#6: ja, beklaga sig kan man verkligen inte göra med ett sådant utbud (och då har vi inte ens pratat om ostarna de har! *MUMS*), LCHF-paradis! - om man nu kan motstå baguetten… 
tyvärr varar inte det heller för evigt men man kan njuta under tiden 
Jag har ett recept på hjärnfrittar! Otestat, men det låter gott. 
visst har vi gott om Ostar.. men har jättesvàrt att hitta Fiberhusk (psyllium) .. finns pà apoteket.. men i hela frön.. (används som medecin mot förstoppning).
Csilla> Kolla in det nordafrikanska köket de lagar ofta hjärna.
Hemul> hmm intressant.. àterkom när du testat.
Ha de bra
Deena

#9: jag har fiberhusk hemma, "importerat" från Sverige. använder den inte så ofta, du kan få det om du vill (och bor i Paris), annars blir det svårt med överlämning:-)
ska googla på nordafrikanska recept och storhandla på Auchan, sen är det bara att testa sig fram! tack för tipset!
köpte du fiberhusket pà nätet?

nää, i hälsokostaffären när jag var i Sverige. finns nog på ica också. inga släktingar som ska på besök till er från Sverige? då kan de ta med.
utgår ifrån att du inte bor i Paris…
Jo jag bor i Paris, nä tyvärr sà kommer ingen pà besök vad jag vet.
Jag har tom fràgat Affären (vid Pigalle) om hon hade det, men det hade hon inte.
Men jag funderade ifall man inte kunde köpa pà nätet?
Fiberhusk påse är ju riktigt lätt (och ganska platt) och en liten påse räcker i flera månader för mig, be någon skicka den? i t ex en av de där vadderade påsarna från posten?

bra tips av #14, annars kan få min, ska hem till Sverige om 3 veckor igen, kan köpa till mig själv då. hör av dig om du är intresserad.
Finns det inte en risk (minimal iofs) att bli smittat av kosjukan om man äter hjärna?
#15 tack de va schysst, men jag ska be brossan skicka ett paket dà passar jag pà att fràga om andra grejer som man inte hittar i Frankrike.. som ràggröt till min pojk (han e 2 och äter inte enligt LCHF).
#16 jo man kan ju undra det, själv e jag inget fan av inälvor men hjärnan rensas och rengörs sen kokas den ju i vatten som tar bort alla bakterier. De e ju värre med blodpudding som ändà innehàller blod och all kroppens skit finns ju i blodet. Sà jag tror att hjärna, lever osv e nyttigare.. I frankrike sà äter man nästan allt som finns; fötter, mage, hjärta, hjärna osv.
Jag är inget direkt fan, jag gillar bara inte tanken pà att tugga en hjärna.. if u know what i mean.. :-)
dubbelpost
Att är rå hjärna är för riskabelt enligt mig, det får ju råbiff att verka hur säkert som helst.