Kokosolja Jämförelse
Hej L see a chef'are!
Jag har varit runt lite i Göteborg och hittat några olika märken på kokosolja med varierande pris & kvalitet. Så jag tänkte dela med mig av min fynd, vad de kostar, var de finns och kanske hur de smakar.
Skriv gärna om ni vet att en viss olja finns på något annat ställe i landet om ni vet, så att kan ta del av denna underbara produkt! :)
1. Holistic
Pris: ca 169 kr (338 kr/lit)
Köps: Flera olika hälsokostbutiker (NH2 Kapellplatsen & Linnestan, Gröna Boden mf.)
Smak: vet ej
2. CreArome
Pris: Ca 108 kr (216 kr/lit)
Köps: Hälsokost, samma som ovan.
Smak: Kokos. krämig & fin men jag kunde bli lite torr i halsen av den också.
3. Cocosa (Extra Virgin)
Pris: ca 179 kr (358 kr/lit)
Köps: Hälsokost.
Smak: Kokos. Innehåller Enzymer mm.
4. Cocosa
Pris: ca 92 kr (184 kr/lit.)
Smak: Nej
5. Vimal
Pris 60 kr (60 kr/lit)
Köps: Indian Food House (Hjalmar brantingsplatsen GBG)
Smak: Kokos med små kokosflingor. Smakar lite raffinerad olja
6. BioFood
Pris: 59 kr (147,50kr/lit)
Köps: Farm Livs (Nordensköldsgatan GBG)
Smak: Ingen, fin
7. Rapunzel
Pris: 38,50 kr (192,50 kr/lit)
Smak: Kokos
8. Biologique
Pris: 129 kr (258 kr/lit)
Smak: Kokos
9. KTC
Pris: 30 kr (60 kr/lit)
Köps: Indian Food House (Hjalmar brantingsplatsen GBG)
Smak: Ingen
#0 Biofood har både med, extra virgin, och utan smak. Det det kan vara bra att förtydliga det. Samt att de är ekologiska.
Trevligt. Ja de ekologiska är väll generellt lite dyrare men finare.
Kokosfett innehåller ALLTID (!!!) laurinsyra, annars är det inte kokosfett!
KTC använder jag i Las Palmas eftersom det där inte finns "vanlig" kokosolja.
Enligt affärsinnehavaren, en inder, är det tänkt för kropps- och hårvård, men jag använder det i min äggmjölk och det funkar perfekt.
Det innehåller små kokosflingor.
I samma affär köper jag också kokosmjöl, bra till pannkakor.
Jag köper också KTC, fast jag har hittat för 1 kr billigare än avatar867.
Kommer ej ihåg vad affären heter men den ligger vid spårvagnshållplatsen Grönsakstorget riktning Hagakyrkan/Järntorget.
Ja tusan jag har ju köpt där med, glömde skriva det. En asiatisk butik. haha jepp 29kr 

#4 Var i LPA handlar du, är det indiern i viken nära Hyper Dino?
Biofood med smak tycker jag är underbart god. En härlig fräsh kokosdoft och smak.
#8 Jag håller med! ett rekorderligt pris också för en kallpressad ekologisk olja
Nu har jag kollat upp BioFoods produkter.
De har några olika Kokosfett.
Kokosfett (Luktfri) ?kr
Kokosfett Virigin (Smak) ca 65kr
Kokosfett Extra Virigin (Smak) ca 95kr
De som är virgina är det ingen skillnad på tydligen bara att de är från fvå olika leverantörer och ena kallade det extra virgin och andra inte men BÅDA ÄR KALLPRESSADE!
Den Luktfrika är också Kallpressad men har sedan genom gått en ångning på 200 grader för att få bort kokosaromerna för den som vill ha de.
Och det är äkta kokosolja och inte härdat Kokosfett som i Silverpacketet på coop mf. trotts att dom kallar det fett.
Affären i GBG heter FRAM Livs (Nordensköldsgatan GBG) ;)

använder själv nr 9 på fotot eftersom det är svårt att hitta kokosfett här i Frankrike. Just den säljs dock här också i indiska affärer och priset är detsamma som i Sverige, 3 euro/ burk.
Jag är nöjd med produkten, den är neutral, god, enda nackdelen är att den inte är "lättillgänglig", alltså kan hittas överallt vilket gör att man måste planera sina köp. 
Silverpaketet är inte härdat.
Det finns härdat kokosfett i bla kakor för att de inte ska smälta bort när de står framme men det vanliga silverpaketet smälter som det ska vid 25 grader=inte härdat.
Crearomes Kokosolja kallpressat ekologskt kostar 129kr/kg om man köper 5 kg direkt från crearome.se och Crearomes utan smak ekologiskt kostar endast 82kr/kg.
Japp, KTC cocosolja och mycket annat intressant finns i den indiska affären mitt emot Hiperdino, på calle Sagasta.

MCT ?
#15 medium chained triglycerid

#16 Ja…. det är ett alternativ till att köpa kallpressad kokosolja. Undrade om pris & kvalitet, alternativ utan en massa tillsatser, kanske hur den smakar, någon som hittat hittat bra inköpskällor.