sojaprodukter?
Hej,
Jag är ny här och undrar vad man inom LCHF-rörelsen anser om sojaprodukter? Är det bättre att använda "riktig" grädde än Alpro sojagrädde (eller Oatly havregrädde)? Det finns vitt skilda åsikter om soja - vissa säger att det kan avhjälpa klimakteriebesvär, medan andra säger att det innehåller bensin (!) och därför bör undvikas…
Det har disskuterats ganska många gånger här, gör en sökning på forumet.
Kortfattat; undvik soja så mycket som möjligt.
Googla på Weston Price Foundation. De har mycket information om varför man inte ska äta soja.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag dricker en del sojaprodukter och sparar in otroligt på kolhydrater, jag tror inte alls det är farligt. Kör på, om du känner för det. :)
Du _tror_ inte det nej 
Jag tror mer på att vissa får panik rätt lätt. Tyckte inte alls den där sidan lät speciellt pålitlig, jag lyssnar inte på sidor som samtidigt propagerar för homeopati.
Folk gillar att vara rädda för matvaror, så det ändrar inte min ståndpunkt.
Jag tycker man ska äta sojaprodukter om man vill det, när det inte finns några trovärdiga källor direkt. Heja Alpro! Älskar att ha sojamjölk i mitt kaffe.

#7 Så du tror att påståendet att de innehåller fytoöstrogen, fytinsyra, stor mängd omega-6, olösliga fibrer och lektiner är lögn?
Då kan jag meddela att det finns "riktiga" studier, publicerade i vetenskapliga tidsskrifter, som konstaterat detta.
Själv kör jag så lite på tro som möjligt - håller på så sätt isär religion och kost i möjligaste mån.
Har du några trovärdiga källor som säger att soja (eller de ämnen soja och andra baljväxter innehåller) inte är skadligt?

Var och en sin lyckas smed, men jag tycker absolut, eftersom du frågar, att du ska ta reda på vad soja gör med din kropp för att sedan ta ställning själv. Grädde är en utmärkt (och god) lösning för den som inte vill tillföra fytinsyra till kroppen. Havregrädde är inget som vi brukar rekommendera här, eftersom det är en produkt av säd.
Grädde och smör är naturligt animaliskt och mättat fett. LCHF handlar ju också om att äta 'naturlig' mat d v s mat som processats så lite som möjligt.
Herregud! Inte konstigt att mänskligheten får panik av Aftonbladet.
Nej, jag har inga källor annat än att jag hört både för och emot. Jag bryr mig i ärlighetens namn inte tillräckligt för att kolla upp källor och sitta och kriga på internet över något som är rent trams. Det är sommar. Jag har bättre saker för mig. På er låter det som man dricker Tjernobylvatten, tycker detta är så fjantigt.
Vill man spara in på kolhydrater så är soja utmärkt! Att ha en skvätt i kaffet ibland tvekar jag STARKT på att någon har dött av. Hade det varit så giftigt hade det väl varit förbjudet för länge sen.
Till er som funderar på att ersätta med sojaprodukter; jag gör det och jag mår jättebra!

#12 Jag anserr att en påläst människa som säger att det är onyttigt, är mycket mer trovärdig än en totalt okunnig som säger att det är trams.
(ibland är det bättre att inte ha nån åsikt - t ex om man inte har adekvat kunskap)
#13, Jag vet att det vissa tycker det är riktigt roligt med livsmedelspanik, men jag tänker inte sluta dricka sojamjölk förrän det verkligen blir bevisat att det är farligt. Jag mår bra av det, det räcker för mig.
Om det vore så himla farligt som det framställs här är jag förvånad att det inte är ett biologiskt vapen ännu.
Tycker fortfarande att alla har rätt att bilda sig en egen uppfattning om soja efter vad de läst och hört. Jag är inte övertygad alls om att det skulle vara farligt i lagom mängder. Inte det minsta.

Endi!
Du dör säkert inte av några klunkar sojavatten 
Säkert tolererar du lite kadmium PCB eller DDT också 
Vi försöker bara berätta för dig vad som faktiskt är vetenskapligt fastlagt om den här växten.
Allt är förstås en fråga om mängd men stoppa inte ner huvet i sanden som en struts över vilka biverkningar sojan faktiskt har i kroppen..
Det kanske mest destruktiva med den är fytoöstrogenerna som finns i bönan.
De är designade för att störa hormonbalansen och tom fortplantningsförmågan hos den som är fräck nog att konsumera växtens fortplantningssystem.
Växter kan inte springa undan när nån vill äta upp dom, därför har många istället utvecklat ett avancerat kemiskt försvar.
De hormonstörande ämnena ger små flickor en för tidig pubertet och små pojkar en försenad.
Vuxna män som storkonsumerar får en påverkad (minskad) könsdrift etc.
Ps.
Weston Price åtnjuter stor respekt hos dom flesta som inte bara tror utan orkar ta sig lite tid att studera det mycket omfattande och väldokumenterade arbete som han gjorde.
Jag uppskattar omtanken, men allt handlar om mängd. Alkohol, kolhydrater, t.o.m vatten. Att storkonsumera något är väl aldrig nyttigt. Storkonsumerar du något kommer du få någon biverkning på kuppen, vad det än är.
Jag vet att det innehåller fytoöstrogen, men sålänge man inte dricker stora mängder, hur kan det vara ett problem? Märker man att det inte stör en, då är det väl upp till var och en att få köra på det?
Vill bara att folk ska lugna ner sig och hoppa av sina höga hästar. Ni om några vet väl hur jobbigt det är med predikan. Det är som att skrika "alkoholism" till någon som tar ett glas vin ibland. Överdrivet och jättejobbigt.
Här är en artikel som säger att soja är bra, bara för att jämna ut lite; http://www.nyfikenvital.org/?q=node/258
Åsikterna skiljer sig åt, det är inte mer med det. Det är propagandan som är irriterande, och att folk inte ska kunna göra egna val utan att få andras åsikter nertryckta i halsen. Och det kommer från en grupp som borde veta bättre än att idiotförklara folk för vad de äter. :/
LCHF:are brukar väl vara mer ödmjuka än så, med tanke på vad vi ofta fått höra från omvärlden.

#16 För att kunna göra ett medvetet val behövs kunskap och fakta - inte åsikter, myter och tro (jag är emot sånt trams, och dessutom inte speciellt ödmjuk i frågan
).
#16 Men var läser du in propaganda? Jag förstår faktiskt inte. Trådskaparen bad om information och har fått länkar att läsa vidare på, och information från kunniga och pålästa personer. Sen höll de inte med dig, men det är ju en annan sak. Du kan ju presentera din syn på det och hänvisa till länkar (som du har gjort först nu). Så hålls diskussionen på en saklig nivå istället. Varför kasta paj?

Altså.. man lär inte dö bara för att man äter lite soja.. men sojabönan är rent generellt en giftig växt för oss mäniskor.. däremot så har man främst i Asien lärt sig hur man skall behandla dessa för att de skall fungera som livsmedel!
Och det man skall säga är att alla de produkter som skall ätas skall inta bara jäsas utan även blötläggas i flera dygn.. för att dessa gifter skall elimineras!
Många av de produkter som idag finns i handlen har inte genomgått sagda processer.. utan är oftast snabbprocessade för lågt pris.. så även vanlig soyasås.. akta er för billig soyasås.. innehåller ofta cancerogena ämnen!
Soyaprodukter kan visst fungera bra som livsmedel.. men det lär inte finnas sådana produkter på marknaden idag.. som är tjänliga som mäniskoföda förutom en del soyasåser av god kvalitet!
Sen så.. skall man alltid lägga ett perspektiv på allt.. om man inmundigar lite soyaprodukter då och då så menar jag att det antagligen inte är någopn fara alls.. utan mer att jämföra med andra livsmedelsrisker.. tex nitrit i charkuterier!
Men om man påstår att att soyaproduter i dagens moderna tappning är en hälsokost så protesterar jag å det vildaste!!
Läste lite på Weston A. Price-sidan och tyckte det var intressant med Leslie´s story, som blivit drabbad av sjukdom och "botad" när hon tog bort sojaprodukterna.
Drack sojamjölk förut då jag inte tål laktos/mjölkprodukter, men slutade med det då jag märkte att det var en trigger för mig till att äta socker.
Först nu har man förstått att det var det bästa jag kunde ha gjort, när alla de där konsekvenserna av sojamat ligger på bordet (fibromyalgi!).
Men nu undrar jag - varför är det sån propaganda att sojaprodukter är det bästa och hälsokost och ett jättebra alternativ för laktosintoleranta m.m.?
Eller är det bara som vanligt - herrarna vill att folket ska lida så vi inte gör uppror mot makteliten - konspirationsteori ? ! 

Det är med det som det mesta.. det ligger industriintressen bakom.
Varför tror du att ingen propagerar för att diabetiker skall äta som de gjorde förut.. innan man kunde tillverka insulin.. det finns inga industrintressen som tjänar på att folk äter sig frisk på riktig mat!!

#20 Follow the money - alla spannmåls- och baljväxtprodukter innebär stor inkomst för livsmedelsindustrin, iom att de är billiga i inköp.