fjällmat
Hej allihop!
Jag ska upp till fjällen ett par dygn och funderar på vad jag ska ha med mig att äta..
Lite försent kom jag på att man skulle haft med sig det som heter "koncentrerat smör" som håller sig i rumstemperatur men det måste man beställa via sin matbutik och det har jag inte tid med..
Vad kan jag ha med mig för protein och fett som klarar sig ett par dygn? Jag behöver inte vara superstrikt..
*omsorgsfullt packa ner ägg?
*pilsnerkorv?
*makrillflié i tomatsås?
*hamburgerdressing?
*min vanliga choklad?
jag har stormkök!
Beror väl på, vill du "överleva" eller äta mat?
Med överleva menar jag att du kan ju koka ägg innan du åker och du överlever ju på det och nötter i några dagar(även om det kan bli lite trist).
Annars, som du säger, makrill fungerar ju bra och det är ju aldrig fel att grilla korv(eller några fina köttbitar första dagen)
Jag är en överlevare/minimalist så när jag är ute äter jag endast för att fylla på energi behovet. Så kör något liknande detta.
Kött:
Ölkorv
Beefjerky
Parma skina
Bacon rullar
Fett:
Liten flaska oliv olja
cocos fett i en tät behållare (smälter fort)
Hård ost
Annat:
Torkad frukt
Torkade grönsaker
Bär
Nötter
Mängd anpassad på hur länge man ska vara borta.
There is no failure, only feedback. - Art De Vany
Smör överlever i rumstemperatur hur bra som helst. Mitt står nästan alltid ute.
I framtiden kommer jag satsa på fjäderlätt, men nu åker jag upp i fyra dygn enbart för att njuta!
Hur länge klarar sig kött, typ baconrullar och parmaskinka sig? Finns det egentligen torkat kött att köpa?
Detta ska packas ner:
hårdost ("måste" jag köpa babybell eller klarar sig vanlig hårdost?)
smör (i bytta, annars blir det kladdigt)
makrill
ägg
pilsnerkorv
choklad

Salami o. likn.
rökt skinka, parmaskinka, rökt sidfläsk
hårdkokta ägg
2-3 sorters hårdost
blandade nötter
choklad Ok

Smör, ost, nötter och ägg är hållbara råvaror - de tre första dessutom lätta (liten vattenmängd och mycket energi). Men även rimmat sidfläsk och kallrökta produkter håller hyfsat utan kyl.
Torkat kött tar inte så lång tid att göra själv mha fläkt, skotork eller i värsta fall en ugn.
Konserver är oftast tunga (mycket vatten och lite energi) - ingen höjdare!

Jag har haft ost och välrökt skinka i mer än 10 dagar utan problem.
Varför köpa dyra Baby-Bell? Varför tunga konserver?
Salami o. likn. minst en vecka, ofta längre.
Pemmikan, chiafrön och makadamianötter skulle jag ta med mig. En provbit (10g) mörk kvalitetschoklad om dagen att långsamt låta smälta på tungan under vandring kan man också ta.

Glömde torkat renkött - toppen!
Tonfisk i olja kanske? Förr fanns det burkar med nåt som hette "Corned Beef" eller nåt liknande. Vet inte hur mycket kolisar det är men jag tror att den går att äta "rå"
Jag påbörjar resan på lördag (först då ett par dagars träning i civilisation och därefter åker jag till sydligaste fjällen) och innan dess hinner jag tyvärr inte torka kött (borde tänkt på det från början, men nu blev fjällturen det lite halvt spontan). Maten behöver dessutom vara ganska billig.
Vilken rökt skinka fungerar att ha i rumstemp (misstänker att det inte gäller "rökt" smörgåsskinka) ?
Var kan jag hitta torkat renkött?
Hårdost (inte babybell) skall köpas!
nötter och sånt äter jag tyvärr inte. Mörk choklad äter jag ju också för magen se min tråd ang chokladdieten om ni är intresserade.
Kanske ingen fjällmat men nog så gott som campingfrukost: hur håller sig keso i rumstemp? .. och smetana?
Sist jag fjällvandrade så hade vi med oss stekt bacon som vi lyckades få vaccumförpackat. Det klarade sig galant 1 10 dagar. Tror att vanliga baconpaket funkar minst lika bra.
Har du möjlighet att få tag på äggpulver så är ju det mycket lättare än färska ägg.
Rökt korv eller alla typer av rökt kött funkar perfekt (helst hela bitar),
mjukost på tub är helt OK (du får ju bära tuben förståss)
Själv har jag gjort pemican, men det kräver en del arbete (vilket jag förstått att du inte har tid med) men till en annan gång så….
Torkat renkött hittar du i saluhallen om du har en sådan på din ort. Annat torkat kött kan man hitta hos sin lokala handlare.