Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4530 ggr
bustas
0

haemochromatosis (HC)

Rubriken skall tydligen betyda att ens blod har för hög järnhalt. Min vän från Wales är på besök och hon har just nu, efter flera års testande, fått beskedet om denna "sjukdom". Känner någon till detta och framför allt, skulle LCHF vara farligt att rekommendera?

squeezetoy
0

Förutom att tappa blod tills järnvärderna blir normala så brukar de med hemokromatos rekommenderas att inte äta stora doser av c-vitamin samt undvika hög konsumtion av lever och rött kött. Alkohol ökar också inlagring av järn och belastar även levern så det ska man vara försiktig med.

Så till din fråga om att rekommendera LCHF. Det borde väl funka så länge personen i fråga inte vräker i sig rött kött och lever.

raphanus
0

Min far har hemokromatos, vilket innebär att han får stela leder. Stelheten kan avhjälpas genom åderlåtning. Han får inte äta järnrik mat som spenat och lever, eftersom han redan alltid har för mycket järn i sitt blod.

Jag kollar ibland om jag har sjukdomen, för jag har ju i alla fall anlagen, men den har i alla fall inte brutit ut hos mig. Den brukar bryta ut i trettioårsåldern.

Jag tror att man nog kan äta LCHF även om man har hemokromatos, förutsatt att man undviker livsmedel med järn i, och att man är allmänt återhållsam med sånt som tvingar levern att jobba hårt.

Zepp
0

Fett höjer inte blodets järninnehåll iallafall.. det är väl värre med kött!

Och en ketogen diet är ju fettbaserad så..?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
0

http://www.kostdoktorn.se/bra-diabetesmat-i-praktiken#comment-165411

Här är en kommentar som nämner hemokromatos med länk vidare.