Fusk märks inte längre!!
När jag körde igång med LCHF april -08 var jag strikt redan från start (ca 10 g kh/dag endast från mejerier), trots att jag inte hade någon stor övervikt. Jag gick snabbt ner i vikt (som många här kke redan vet) men fuskade jag under de närmare 2 år jag åt LCHF då kom det alltid 2-3 kg + på vågen.
Efter att jag försökte sluta röka gick det utför med LCHF:andet. Jag bytte nikotinberoende mot sockerberoende och gick snabbt upp i vikt.
Har nu tagit tag i kosten igen sedan ett par månader tillbaka och går ner i vikt, dock inte lika snabbt som tidigare, troligtvis pga inte lika strikt LCHF (20-30 g kh/dag från mejerier, grönsaker och lite flatbröd) + mer helgfusk.
Det märkliga är att jag nu inte får något (eller extremt litet) + på vågen när jag fuskar! Vad kan detta bero på? Är det så att jag hela tiden har ganska mycket vatten i kroppen pga mindre strikt LCHF…? Andra funderingar? Är väldigt nyfiken på varför kroppen gör såhär nu!
Det är högst individuellt.
Har själv märkt att efter en längre tid på strikt LCHF så märks det inte alls på vågen, jag provade dock att äta mer kolhydrater förra helgen och det gick sådär, +6 kg på en helg vilket i kalorier räknat är 45-50 000 över mitt behov, och så mycket åt jag verkligen inte..
) sa bara swoosch! haha, kul experiment iallafall, var ju bara vattenvikt då måtten inte förändras, men ändå sådär kul att se på vågen. Försöker numera strunta i vågen då man kan gå upp och ner radikalt från dag till dag.
Erik
Jag tror att det har att göra med att du inte är lika strikt nu.
Vätska tror jag.
Annars kanske din kropp har föråtit dej för gamla synder och är snällare mot dej nu.
Har du ungefär samma vikt nu som förut?

Jag har aldrig ätit särskilt strikt och har heller aldrig märkt av några viktförändringar vid fusk. Inte heller mår jag dåligt vid fusk. Det säger förstås inte mycket eftersom jag inte vet om jag hade reagerat likadant med strikt kost. Men ändå… 
"Every point of view is a view from a point."
#3 Ditt insulinproduktion är nog som den ska då.
Erik; OJ 6 kg + på en helg var bra jobbat! :-O Jag är inte heller så vågfixerad, men det är skumt att kroppen gör annorlunda nu är förr.
ullisbullis; Ja, jag tror också på vätska. Smatidigtr borde ju någon vätska försvinna pga mitt fortfarande låga kh intag, och därmed borde någon vätska bindas när jag äter mer… Har inte samma vikt som innan rökstoppet, det är 9-10 kg kvar dit. :-(
Internettan; Det KAN ju säga något generellt. Jag har ju upptäckt att jag klarar en hel del kh utan att gå upp i vikt (och inte måste vara strikt för att gå ner i vikt) vilket är ganska skönt. :-) För de som är känsliga skulle nog inte min livsstil fungera.
Hej Missasz
Vill inte ge intryck av att sas. "svära i kyrkan", men personligen tror jag att det huvudsakligen är det faktum att du återigen röker som gör att du "klarar" mer "kh-fuskande" utan att gå upp i vikt. Så länge du röker håller du uppe förbränningen och behöver inte alls vara lika strikt.
Att sluta röka för gott som medelålders (eller nästan) kvinna innebär, för de flesta, att tvingas inse att förbränningen för evig tid ter sig minimal i jämförelse med hur den var som aktiv rökare (och dessutom ung/yngre). Vilket naturligtvis fortlöpande kommer att kräva strikthet på många fronter. Både för att gå ner, men ffa. för att behålla idelavikten.
Sluta rök för gott och du kommer att se att du, även om du är mycket strikt vg. kolhydrater, kommer att ha svårare att både gå ner och behålla vikten. Cigaretterna är ett minst lika effktivt "on-going" bantningspiller som alla de andra pillren som kommer i form av tabletter.
Om än det ibland är lite trist, så är det ändå i längden bättre att kalla en spade för en spade. Iaf. enligt mitt sätt att se på saken 
MVH!/K.
kricko1; Naturligtvis har du rätt, men jag rökte även under hela första omgången med LCHF (viktuppgången kom när jag slutade röka och ökade ytterligare när jag började äta massor av kolhydrater).
Rökning håller helt klart förbränningen högre - men jag tror inte att rökning har något med skillnaden mellan nu och då att göra eftersom jag rökte även då. 
Jag upplevde samma sak. Jag drog ner kolhydraterna lite smått och började gå ner i vikt. Vid "fusk" stod vikten stilla för att sedan fortsätta sakta neråt. Med tiden blev jag mer och mer strikt vilket resulterade i att jag kunde gå upp två kilo (aldrig 6 kilo!, huvva) på en helg när jag fuskade. Och med tanke på hur långsamt de sen försvann så var det inte bara vatten.
subcalva; Intressant! Vad ligger det i tro…? (fast för min del var det vatten helt klart när jag fuskade förr - extravikten försvann på ett par dagar)
Det är ju förstås väldigt svårt att veta egentligen, men eftersom jag samtidigt började bli mer frusen igen, så tror jag att min ämnesomsättning gick ner.
Oraken till att du inte reagerar lika starkt på fusk är säkert att du inte äter lika extremlite kolisar till vardags den här gången. Jag tror att äter man så lite kolisar så kan man säkert inte alls hantera en jätteladdning när den ibland kommer.

OT (förlåt): Blir lite förskräckt när jag läser om (Kricko) förbränning och att sluta röka… det är nog vad som händer mig :-(( Slutade röka vid nyår (thank god!) och började samtidigt LCHF hyfsat strikt. Har inte gått ner något, vilket jag alltid annars gjort vid alla dieter. Å andra sidan har jag inte gått upp, vilket jag alltid annars gjort när jag slutat röka. Läste någonstans att förbränningen är på sparlåga kanske ett år efter att man slutat röka 
Ändå Missaz, är det underbart att vara rökfri! Om du inte provat tidigare kan jag rekommendera boken ÄNTLIGEN RÖKFRI av Allen Carr. Du ska (måste!) röka när du läser boken så det krävs inget av "rätt tid/vara redo/laddad" osv. Slutar du när du läst klart: Toppen, om inte så har du bara läst en bok till i livet, eller hur. Boken hjälpte mig denna gång men tyvärr inte för 10 år sen.

Man kan ju också läsa Dr Douglas bok om tobakens nyttiga egenskaper - och sedan fortsätta röka med gott samvete (ett alternativt sätt som ger mindre stresspåverkan).
plinkplonk; Jag har läst den 2 gånger och den gjorde inget för mig.
Pasi; Tror jag tar den boken nästa gång. 

:-) Faktiskt läste jag den 2 gånger för tio år sen SAMT uppföljaren (finns bara på eng tror jag) utan att det funkade. Vet inte varför det bet den här gången, har tyvärr inga tips att ge där! Lycka till hur som helst, OM du slutar röka och att det håller i sig att ditt fuskande inte märks.
#15 Oavsett vilken förändring det gäller så måste man vara mogen - och när det gäller beroenden ännu mera så! Är man inte redo till 100% funkar det helt enkelt inte. Du var nog mogen att sluta hel enkelt.