Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 13227 ggr
shigne
0

Kramp

Flera gånger har jag vaknat med kramp i ena benet…

Har hört att det kan bero på Magnesiumbrist. Någon har även sagt att man kan dricka ½ glas Schweppes Tonic Water innan man går och lägger sej..

Nån som vet?

ingrid-in-sweden
0

Det är magnesiumbrist. Se också till att Du dricker tillräckligt med vatten då man får i sig mindre vätska på LCHF p g a energitätare mat. Kaffe i kombination med mindre vätska kan också ge vadkramper.

shigne
0

Tack!

Var in på kostdoktorn.se och läste lite…. Magnesium 

Någon som provat det här med Tonic Water? Är det s.k. okej för en LCHF:are?

Vet också att kaffe och The minskar vattnet i kroppen…

Hallongrottan
0

Jag gjorde som SSS rekomenderade. Köpte

B-calm på hälsokosten. Fungerade  jättebra, men kan bara ta dom ibland, för magen gillar dom inte….

nyborjare08
0

Schweppes indian tonic är som vilken läskeblask som helst - full med socker. Så jag skulle hellre satsa på magnesiumtillskott Glad

dufva
0

Dolomitkalk som pulver rekommenderas

Innehåller både magnesium och kalcium i rätt mängd

Du doserar enkelt själv när det inte är i pillerform.

lc-solkatt
1

fick jag mycket förr.

Först och främst ska du SOVA ordentligt - inte slarva med sömnen. För det andra ska du se till att du faktiskt får i dig de vitaminer och mineraler du behöver. Ofta beror detta på magnesiumbrist - bota detta genom att knappra lite nötter.

Ians
0

Det är den klassiska Tonic Water som innehåller kinin….inte de nyavarianterna!

kinin är en klassisk medicin mot just kramper, tyvärr innehåller inte tonic Water speciellt mkt kinin numer utan tillsätts bara som smakämne….så jag skulle nog satsa mer på kalk /magnesium istället….själv får jag andnings svårigheter av kinin även i liten mängd…så en liten varnig för astmatiker o allergiker är på sin plats….däremot reagerar de flesta inte på magnesium/kalk..Flört

KarinJ46
0

Jag brukade också ha "sockerdricka" och kramper i benen på natten. Ibland vaknade jag flera gånger per natt och var tvungen att gå upp och köra en krigsdans på golvet. Min dåvarande bodybuildande och kostmedvetne svåger sa att det berodde på mineralbrist. På den tiden drack jag Vichy Noveau mineralvatten och det hjälpte. Nu kör jag med tabletter från hälsokostaffären som heter "Super Cal-Mag" från Great Earth Vitamins. I tablett varje kväll håller kramperna borta för mig. Har dock funderat på att testa Dolomitpulver istället eftersom dessa tabletter innehåller en del andra beståndsdelar som jag inte är på det klara med vad dom gör för kroppen.

[zigsauer]
0

Jag har hört att man inte ska blanda magnesiumtillskott med vissa livsmedel och eller tillskott. Vilka?

lizaohman
0

Nej, kaffe minskar inte vätskan i kroppen, det tillför vätska ÄVEN om det är vätskedrivande. Det blir alltså inte negativ balans vid kaffeintag, det är en myt. MEN ifall man sörplat i sig en kopp kaffe så är man kanske nöjd ett tag, medan en kopp vatten hade tillfört mer vätska. Vid kramp gäller, som sagt, magnesium samt ett glas vatten. Glaset är för att magnesium löser sig i vatten samt för att det hjälper till mot kramp. När det är varmt måste jag också få i mig lite extra salt, annars får jag ibland kramp i fötterna.  Välj att salta lite av ett nyttigt salt som innehåller jod men inte natrium.