Magen fick spader av äggmjölk!!
Hjälp…
Gjorde äggmjölk för första ggn o då på 3 ägg 3 dl vatten o 50 gr kokosolja!!! Min mage bröt i hop!!!
Vad beror det på…? Nån som vet!?
Blev riktigt lös i magen o d verkar inte ha nåt slut!
Tyckte äggmjölken var god så jag skulle gärna dricka det igen! Men om det blir så här varje gång ahh då vetti sjutton!
Tack på förhand!
Kokosoljan kanske? :(
Joo… hehe jag läste nu några inlägg om att just kokosoljan var "igångsättande"! Jag ska nog dra ner på den o dryga ut me smör nästa gång!!
Men vart väldigt förvånad! Mår riktigt illa o känner mig nästan dålig!
Men det går nog över! :)
Tack för ditt svar fellfrosch!
Ja ta det försiktigt med kokosfettet, särskilt om du nyss börjat använda det. Börja med liten mängd och öka långsamt så minskar risken för illamående. Ta dessutom inte kokosfett sent på kvällen då det dessutom kan vara uppiggande.
Kan mycket väl vara kokosoljan, men det KAN även vara äggen. Äter jag bara ägg och något fett, oavsett om det är äggmjölk, stekta ägg, äggröra eller kokta så mår jag superilla. Vet ej varför. Äter jag däremot något till äggen går det bra.
Det är inte i princip kokosoljan som vållar problem med magen. Skurken är fettet i allmänhet. Om Du tar mera fett i kroppen än vad levern kan använda för energitillverkningen så kommer resten ut i form av diarré.
Fettets glykemiska index = 0, mao. kroppen kan inte lagra fett utan kolhydrater. Då Du äter kolhydrater och fett samtidigt så då kommer insulinet och lagrar både fettet och kolhyraterna all överloppsenergi som fläsk. Detta därför att kolhydraternas glykemiska index är => 1 och således höjer blodsockret.
I äggmjölken finns inga kolisar och om du sätter för mycket kokosolja i mjölken så tömms magen och tarmen effektivt.
Hälsningar från den heta Östern (Finland)
Åh tack alla!
Jag har inte känt av illamående från ägg, men det kan ju va en blandning av både ägg o fett!
Men detta betyder alltså att jag ändå bör minska fettet eftersom min kropp inte kunde ta upp det energimässigt då!?
Men mycket intressant!!
Jag tackar för allas svar!!
Sakta i backen!
Du kan ändå lära din lever i viss mån att använda fett till energi. Tänk att Du hela livet ätit kolhydrater och kroppen är van att bilda energi av det. Det tar en tid förrän kroppen blir van och går med på att bilda energi av fettet i större mängder. Man kan lära kroppen i viss mån att tåla mera fett men någonstans måste gränsen gå, och då kan Du ändå få spader i magen såsom jag fick i går, fastän jag har övat snart i 1½ år nu.
#6 Iaf på kokosfettet. Som sagt, många reagerar på just kokosfett på det sätt du beskrivit. Du kan ju testa, gör äggmjölk på bara smör eller med smör och mindre mängd kokosfett. Reagerar du inte så var det kokosfettet. Mår du illa kan det vara äggen eller fettmängden. Då kan du testa antingen att minska fettet eller äta nånting till (gurka, sallad eller sånt tillför mest vatten och fibrer) och se hur du reagerar osv…
Samma sak hände mig så du är inte ensam. Går bra om jag har smör men inte kokosfett.
Okej.
Många bra tips här!
Chentzu: Då får man alltså prova sig fram! Och me tanke på att jag har ätit väldigt kolhydratrik mat tidigare så är nog kroppen ovan att inte få den snabba energin!
Wildrat och Sandidra: Jag ska defenitivt prova mig fram i fortsättningen… antingen öka kokosfett suzzesivt osv. Tack för era svar!
Provade idag igen. men me mindre fett o bara 2 ägg… fick dock samma "effekt" så äggmjölk e nog inte för mig… :(
Hm, om man gör äggmjölk rätt så är äggen tillagade, så om du inte märker av någon "spadereffekt" av vanliga kokta/stekta ägg, så KAN det vara att du inte använt tillräckligt varmt vatten, så att äggen är halvråa alltså. Själv brukar jag nöja mig med att använda gulan i äggen och blir aldrig risig i kistan längre. Synd om du ska skippa en sån användbar dryck som äggmjölk, särskilt som man kan använda det istället för grädde i kaffe/te och därmed minska intaget av mjölkprodukter (vilket oftast hjälper när man har svårt att gå ner i vikt - att undvika mjölkprodukter, alltså).

Jag kan få ont i magen/illamående och bli lös i magen av äggmjölk. Jag brukar ta 20 g smör/kokosfett, 2 äggulor, 2 dl vatten. Är jag för frikostig med kokosfettet kan magen reagera.
Hur är det med äggmjölk, om man gör en laddning som ersättning för grädde i kaffet, håller sig äggmjölken i kylen?
Vilket kokosfett är bäst att använda? Lata jag kör med silverpakeket från affären.
När jag gör äggmjölk så brukar jag göra en arbetsveckas användning i taget. Så om jag gör den på söndagen så har jag den t o m fredagen. Då är den normalt slut men jag skulle tro att den håller sig uppåt en vecka i kylen i alla fall.
Kokosfettet i "silverpaketet" är billigast och ska vara lika innehållsmässigt jämfört med de dyrare burkarna. Tror att det ev kan skilja lite i tillverkningsprocessen - att den billigare är gjord av torkad kopra istället för färsk. Men jag är osäker. Sen beror det på om du vill ha ekologiskt tillverkade produkter eller inte. Själv vill jag inte använda silverpaketet eftersom det är gjort av Unilever (Becel) och de försöker jag bojkotta så gott jag kan! Alba Dalby har också ett silverpaket så det är ju i så fall ett alternativ.
helena306: tack för din respons! Jag ska försöka prova mig fram igen o se vad som händer! Det låter logiskt det du säger så jag ska ta bara äggulorna.
Också jag har kunnat konstatera att jag får en lite olustig känsla i magen om jag gör äggmjölk på ägg, vatten och fett (en tesked smör + en tesked kokosolja). Eftersom jag är ganska liberal med kolhydratintaget brukar jag, då jag har lust, göra äggmjölk på lika delar vatten och mjölk (direkt från lagårn, över 4 % fett) plus eventuellt en skvätt grädde plus snabbkaffepulver. Kanske gör kolhydraterna i mjölken att jag inte blir dålig i magen av det, även om jag märker en viss "pådirvande" effekt.
Lyxar jag till det lite extra blandar jag i en ruta 85-procentig choklad (smält) och då stiger ju kolhydraterna lite till. Inget illamående då heller, bara välmående :)

Nybörjare08: Tack för svaret om kokosfett! Nu blir det att kolla tillverkare! Jag vill bojkotta Becel också men har ärligt inte kollat vem som tillverkar det paket som finns i affären. Det blir att kolla nästa gång!
aname: Jag tar bara äggulorna för de är fetast. Kanske, om man vill ha en latteliknande kaffedryck är det nog fördel att ta med äggvitan.
anname: du skrev att du provat med mindre fett, men har du provat med enbart smör och hoppat över cocosfettet helt?
Om inte, så gör det innan du bestämmer dig för att äggmjölken inte fungerar ihop med din mage:)
Jag kan inte äta några större mängder cocosfett (dvs mer än någon msk) för jag blir grymt illamående. Smör har jag dock aldrig reagerat för på det sättet.
helene306: ja okej! men funkar det ändå att ha i kaffe?
magma: Jag provade sist med att ha enbart smör. Magen fick dock spader efter bara en kort stund o jag kände hur det körde o levde därinne! Har ju druckit kaffe me grädde o smör i o d funkar ju bra så jag ska överväga det rådet jag fick innan i tråden om att va säker på att äggen är färdiga innan jag dricker…. hur jag nu vet det säkert!?
lizaohman: Hur vet man säkert att äggen blivit tillräckligt "tillagade"? För jag känner aldrig av ägg som stekts lr kokts!
#20 Använd rumsvarma ägg, smält fett och kokande vatten (värmer du vattnet i kastrull så låt fettet koka med där).
Vet inte hur man ska kunna veta det säkert, men om man häller på kokande vatten ska det vara lugnt. Jag brukar smälta smöret i vattnet, för att inte smöret ska kyla ner äggmjölken (ens några grader)
Wildrat och magma: tack.. jag ska prova igen i morrn för o se hur maggen blir! :)

anname: Det gör det säkert, jag har aldrig testat själv. Jag gjorde äggmjölk och doppade tepåsen i dt.
helene306: ja men prova kan man ju alltid!!! 
anneme: Angående kokosfett, så finns de de som rapporterat att de reagerat olika på olika märken. Själv köper jag färskast möjligt och äter med sked ibland för det är så j-a gott! Ekologiskt, färskt i storförpackning (kokosolja håller några år) blir billigare än glasburkarna. Kolla på crearome. De har den i särklass godaste kokosen med smak och doft, tycker jag. Men om du är osäker på ifall du ens tål kokosolja, så blir det ju en dyr affär om du inte kan dela med någon. Jag kan skicka ett smakprov på denna kokosolja så kan du få testa ifall det blir något bättre :) Skriv namn+adress som meddelande bara.