Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4170 ggr
anname
0

När märker man omställningen!?

Hej alla här igen!

Tänkte bara höra me Er hur snabbt Ni märkte av nån viktnedgång?

När är det rimligt att börja märka något på vikten?

Tack på förhand! :)

lizaohman
0

Hej anname,

det är långt ifrån alla som märker av något släpp av fettdepåerna direkt. Det beror på flera faktorer: nuvarande vikt, tidigare jojobantning mm. Men de allra flesta märker av en snabb vattenförlust inom loppet av någon vecka. Kolhydrater binder vätska i kroppen och när den släpper så blir det automatiskt en viktförlust. Fast det är alltså inte samma sak som att minska fettdepån i kroppen. Du kan också känna av vissa hälsovinster ganska omgående. Lycka till :)

[hermes]
0

För mig tog det ca 20 dagar innan första fett-kilona försvann. Sedan har de aldrig slutat att försvinna, fast det finns ju förståss att ta av Skrattande

anname
0

Tack för era svar!

Jaa okej!

Sen måste jag bara höra lite om vad som händer för personer som normalt inte har så mkt underhudsfett på kroppen om dom äter lchf?

Har börjat noja mig för om det skulle va så att man faktiskt skulle loosa alla sina fettdepåer o sen finns inge kvar av mig!

Nån som kan förklara hur detta funkar!?

Tack igen'

[hermes]
0

Vad jag förstår så är LCHF viktnormaliserande, dvs man får det vikt och kropp man är avsedd att ha. Det är således omöjligt att förutspå vad som kommer att hända med just din kropp.

Däremot är nog alla överens, som äter LCHF, att det finns andra vinster än de viktmässiga - hälsan.

Men att det inte skulle bli någoting kvar av dig, får vi hoppas att så inte blir. Tungan ute

anname
0

hermes: Tack för ditt svar! det är en hel vetenskap det här med lchf o allt e så intressant!!
Jag håller självklart med dig på punkten om att det finns andra vinster än viktmässiga och att migränen verkar blivit bättre är ju som en första vinst för mig! :)

Men kan denna livsstil även passa folk då som har svårt att gå UPP i vikt!? Obestämd
Jag menar att endel kan ju leva på pasta utan att gå upp ett gram, men det kan ju ändå inte vara nyttigt…!?

Margareta
0

anname - vi har många exempel här på forumet på folk som äter LCHF för att de behöver gå upp i vikt. De bygger lättare muskler och ökar i vikt även om kroppens storlekar är rätt lika.

Numer pensionär i Nynäshamn

lizaohman
0

Vad LCHF gör är att den balanserar hormonerna i kroppen, som ju styr det mesta, så även fettinlagring/fettsläpp. När hormonerna är i balans så får du den vikt kroppen tycker du ska ha. Precis som Margareta säger så finns det goda exempel på människor som gått upp i vikt för att de behöver det. Du behöver absolut inte vara nojig över att försvinna när du äter naturligt, som människan gjort sen urminnes tider. Det är ju den moderna kosten (tillsammans med stressig livsstil) som är boven i dramat. Vad skoj att du märkt av hälsoförbättringar redan! Jag minns att det första jag la märke till var att magkatarren var pytz weg och att nagelbanden läkt ihop :)  I vinter har nagelbanden tagit stryk så nu är jag noga med att ta lite kokosolja varje dag. Invärtes, alltså. Det gör underverk. Fortsätt skriva så får du råd när/om omställningsbesvären gör sig gällande. Det är roligt att få vara med om din kostomställningsresa!